چگونه روغن رزماری استفاده کنیم؟

با پیروی از عادات سالم از جمله ورزش و ترک عادات ناسالم می‌توان به پیشگیری از سرطان سینه کمک کرد. باید با روش‌های پیشگیری از سرطان سینه آشنا شوید.

از ابتلا به سرطان سینه می‌ترسید؟ به نظرتان اقداماتی هست که بتوان از آن برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه استفاده کرد؟ در این میان عوامل خطری از جمله سابقه خانوادگی را نمی‌توان تغییر داد؛ اما با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی می‌توانید خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید.

 

اقدامات لازم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه:
طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، تغییرات سالم در سبک زندگی خطر ابتلا به سرطان سینه را حتی در زنانی که در معرض خطر بالا هستند، کاهش خواهد داد. لازم است که این اقدامات را انجام دهید:
• وزنتان را باید در حالت ایده‌آل حفظ کنید. دارای وزن ایده‌آل هستید؟ باید برای حفظ آن تلاش کنید. در صورت نیاز به کاهش وزن برای آشنایی با راه‌کارهای سالم باید با پزشک مشورت کنید. تعداد کالری‌های دریافتی در طول روز را باید کاهش داده و فعالیت و ورزش باید افزایش یابد.
• انجام فعالیت بدنی و ورزش فراموش نشود. فعالیت بدنی به حفظ وزن سالم و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند. اکثر بزرگسالان سالم باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته انجام دهند و تمرینات قدرتی نیز حداقل دو بار در هفته باید انجام شود.
• شیردهی. شیردهی نیز می‌تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند. جالب است بدانید که هرچه مدت بیشتری شیر بدهید، بیشتر در مقابل ابتلا به سرطان سینه محفوظ خواهید بود.
• هورمون درمانی بعد از یائسگی را کاهش دهید. احتمالا هورمون درمانی ترکیبی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود؛ در اینباره حتما با پزشک خود مشورت کنید. شاید علائم با درمان‌های غیرهورمونی و داروها قابل کنترل و مدیریت باشند. در صورتی که متوجه شدید مزایای هورمون درمانی بیشتر از خطرات آن است، مجاز به استفاده از کمترین دوز مفید می‌باشید، اما بازهم باید هنگام مصرف دوزهای مفید، زیر نظر پزشک باشید.
با پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌توان از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کرد؟
با پیروی از یک رژیم غذایی سالم می‌توان از ابتلا به خیلی از سرطان‌ها از جمله دیابت، بیماری قلبی و سکته جلوگیری کرد. برای مثال، زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای همراه با روغن زیتون بکر و آجیل مخلوط استفاده می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل می‌باشد. افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کنند، روغن زیتون بکر را جایگزین کره، و ماهی را جایگزین گوشت قرمز می‌کنند.
همانطور که بالاتر هم ذکر شد، حفظ وزن سالم نیز از جمله اصلی‌ترین عوامل برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه است.

 

رابطه بین مصرف قرص‌های ضد بارداری و سرطان سینه
طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده استفاده از قرص‌های ضدبارداری و و آی‌یو‌دی‌هایی که هورمون‌ها را آزاد می‌کنند می‌توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. اما خطر استفاده از موارد ذکر شده زیاد نیست و به محض قطع استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی، این خطر کاهش می‌یابد. نتایج حاصل از تحقیقات حاکی از آن است که از هر ۷۶۹۰ زنی که حداقل به مدت یکسال از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می‌کنند، یک نفر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارد.
در مورد گزینه‌های پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت کنید. بعلاوه، در مورد مزایای استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی مانند کنترل خونریزی قاعدگی، جلوگیری از بارداری ناخواسته و کاهش خطر سایر سرطان‌ها از جمله سرطان آندومتر و سرطان تخمدان نیز کمی فکر کنید.

 

دیگر باید چه کنم؟
حتما آگاهی‌های لازم را در مورد سرطان سینه داشته باشید. به محض مشاهده هرگونه توده جدید یا تغییر رنگ در پوست بلافاصله با پزشک در میان بگذارید. با مشورت با پزشک حتما به موقع ماموگرافی و سایر غربالگری‌ها را بر اساس سابقه شخصی‌تان انجام دهید.