چک  اصفهانی ها بی برگشت است!

فرزانه مستاجران از دیر باز استان اصفهان جز استان های پر معامله و کسب و کار بوده و تنها عامل آن هم روحیه ی فعال و سخت کوش در اصفهانی هاست که حتی در چند سال گذشته که خشکی زاینده رود تاثیر بسیاری بر کسب و کارهایشان داشته است اما هنوز دست از تلاش بر […]

فرزانه مستاجران

از دیر باز استان اصفهان جز استان های پر معامله و کسب و کار بوده و تنها عامل آن هم روحیه ی فعال و سخت کوش در اصفهانی هاست که حتی در چند سال گذشته که خشکی زاینده رود تاثیر بسیاری بر کسب و کارهایشان داشته است اما هنوز دست از تلاش بر نداشته اند و پرچم دار اشتغال و تجارت در کشور هستند. جالب اینجاست که جز خوش قول ترین مردم ایران هم به حساب می آیند البته این گفته ها بر طبق آمار رسمی است و ساخته های ذهن نویسنده نمی باشد.

استان اصفهان با توجه به اینکه در تجارت خارجی جزو پنج استان موفق کشور است، طبق آمار سال گذشته اصفهان اولین  استانی بوده که بعد از تهران میزان و مبلغ چک های معامله شده دارد و جز استان هایی است که بالاترین چک وصولی را نیز دارد. یعنی اصفهانی ها چک می کشند اما پاس می کنند.

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از میزان چک‌های معامله شده نشان میدهد بیش از ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۲۵۸۲ هزار میلیارد ریال در اسفندماه ۱۳۹۹ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۱۱.۷ درصـد و ۲۶.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.  حدود ۵۰ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۱.۳ درصد، ۱۱ درصد و ۷.۶ درصـد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. در همین زمان  حدود ۷۶۳ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۳۱۲ هزار میلیارد ریال  در کل کشور برگشت داده شده است . در استان تهران بیش از ۱۹۷ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۵۷ هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که از نظر تعداد ۶.۶ درصد و از نظر ارزش ۱۱.۹ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. و بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای  به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمـد (۱۵.۸ درصد)، خراسان شمالی(۱۲.۶ درصد) و لرستان (۱۲.۲ درصد) اختصاص یافته است که اصفهان در این لیست قرار ندارد و نشان می دهد اصفهانی ها با توجه به میزان بالایی که در مبادلات چک دارند اما اغلب چک ها را پاس می کنند.

از قدیم گفته اند کاسب خوش حساب شریک مال مردم است. خوش حساب که باشی، همه با تو همراه هستند و تو را در دارایی و مال خودشان شریک می‌کنند. وقتی درباره دلیل اعتماد مردم به کسی سخن گفته می‌شود. شاید از بین عواملی که باعث بی‎اعتباری ما نزد دیگران می‎شود کمتر موردی به اندازه‎ی بدقولی مهم باشد. «بدقولی یعنی ویرانی ارزش و اعتبار».

این روزها بی توجهی به بخش قابل ملاحظه ای از جمعیت استان که به شغل پر زحمت کشاورزی و باغداری مشغول بوده اند نارضایتی اجتماعی را رقم زده و همین امر تجمعات متعدد در سال‌های گذشته تاکنون را در پی داشته است. کشاورزان شرق و غرب این استان درباره جاری سازی رودخانه زاینده رود و تامین حقابه‌هایشان همواره  مسئولان امر را به یاری طلبیدند اما تنها قول های بدون اجرایی شدن به آنها داده شده است . شاید سالها طول بکشد تا یک کشور بتواند نسلی را پرورش دهد که هم تلاشگر باشند و هم خوش قول تا در کسب و کار زبانزد تمام مردم کشورشان و دنیا باشند حالا که اصفهانی ها این اخلاق نیکو  را در خود  پروش داده اند بهتر است با حمایت از آنها به سرلوحه و الگویی برای تمام مردم کشور تبدیل شوند نه اینکه با سنگ اندازی جلوی راهشان و حتی قطع آب رودخانه ای که مایه حیات  کسب و کارشان بوده آنها را برای همیشه چرخه تجارت کنار بگذاریم.