چند راه برای نترسیدن

پریسا جمدی از قدیم گفته‌اند که از هرچه بترسید بر سرتان می‌آید. شاید ترس‌های روزانه، زندگی برخی افراد را به جهنمی تبدیل کرده باشد که آن‌ها به هیچ وجه توان مقابله با آن را ندارند. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند نگرانی‌های روزانه این دسته از افراد را کم کرده تا آن‌ها بتوانند بدون ترس به […]

پریسا جمدی

از قدیم گفته‌اند که از هرچه بترسید بر سرتان می‌آید. شاید ترس‌های روزانه، زندگی برخی افراد را به جهنمی تبدیل کرده باشد که آن‌ها به هیچ وجه توان مقابله با آن را ندارند. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند نگرانی‌های روزانه این دسته از افراد را کم کرده تا آن‌ها بتوانند بدون ترس به زندگی روزمره‌شان بپردازند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، می‌توانید با استفاده از چند روش غلبه بر ترس‌های روزانه زیر، زندگی راحت‌تری را تجربه کنید.

۱- برای غلبه بر ترس‌هایتان وقت بگذارید

زمانی که دارید در دریایی از ترس و اضطراب غرق می‌شوید، بسیار سخت است که به کارها و اتفاقات پیرامون‌تان فکر کنید. اولین و مهم‌ترین کار این است که برای غلبه بر ترس‌هایتان وقت گذاشته و سعی کنید در زمان مناسب به سراغ آن‌ها بروید. برای ۱۵ دقیقه ترس‌ها و نگرانی‌تان را کنار گذاشته و حواستان را پرت کنید. پیاده‌روی، خوردن چای یا یک حمام گرم انتخاب‌های مناسبی برای این موضوع به شمار می‌رود.

۲- با تنفس استرس را از خود دور کنید

زمانی که ضربان قلب شما بالاتر می‌رود یا دستتان عرق می‌کند، بهترین راه این است که با آن مقابله نکنید. سر جایتان نشسته و تنها سعی کنید با نفس کشیدن حواستان را پرت کرده و روی تنفس‌تان تمرکز کنید. کف دستتان را روی شکم گذاشته و به آرامی نفس بکشید. هدف این است که به مغزتان توانایی تطبیق با شرایط استرس‌زا را بدهید تا بتواند خود را سر و سامان دهد.

۳- با ترس‌هایتان روبه‌رو شوید

فرار کردن از ترس‌ها موجب می‌شود که آن‌ها روز به روز ترسناک‌تر شوند. اگر شما بتوانید با ترستان روبه‌رو شوید، آن‌ها کم‌کم از بین می‌روند. پس بهتر است به سراغشان رفته و راه غلبه بر ترستان را پیدا کنید.

۴- به بدترین نتیجه‌ها فکر کنید

سعی کنید بدترین نتیجه را به عنوان عاقبت کارتان در نظر بگیرید. مثلاً فکر کنید هر لحظه ممکن است تحت تأثیر استرس بالا سکته کنید. پس از آن خواهید دید که چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید کارهایتان را انجام بدهید.

۵- منطقی باشید

در برخی مواقع بهتر است منطقی بود و با کمک مستندات به سراغ ترس‌ها رفت. برای مثال اگر از گیر کردن در آسانسور می‌ترسید، بهتر است از خودتان بپرسید آیا کسی را می‌شناسید که چنین اتفاقی برایش افتاده باشد. حتی می‌توانید از خودتان بپرسید که آیا دوست دیگری را می‌شناسید که چنین ترسی داشته باشد. امکان دارد با پرسیدن این سوال‌ها از خودتان به خنده افتاده و به کلی ترس‌هایتان را فراموش کنید.

منبع:https://www.nhsinform.scot