پولک و نبات اصفهان زیر دندان سوء مدیریت خُرد می‌شود

تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان در پی افزایش قیمت این اقلام به علت عدم توزیع شکر دولتی در روزهای اخیر، نگران از کار افتادن این صنف سنتی هستند، این در حالی است که سازمان صمت اصفهان نیمایی شدن ارز شکر را برای ساماندهی ارز دولتی ضروری می‌داند. به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، یکی از […]

تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان در پی افزایش قیمت این اقلام به علت عدم توزیع شکر دولتی در روزهای اخیر، نگران از کار افتادن این صنف سنتی هستند، این در حالی است که سازمان صمت اصفهان نیمایی شدن ارز شکر را برای ساماندهی ارز دولتی ضروری می‌داند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، یکی از کالاهایی که تا کنون توانسته جای خود را در سبد خرید مردم اصفهان حفظ کند پولک و نبات است که با وجود گرانی خرما و چنین اقلامی همواره مورد استقبال بوده؛ اما در چند روز گذشته شاهد افزایش قیمت آن و نگرانی برخی برای کمرنگ شدن این کالا در سبد غذایی مردم اصفهان و سوغات گردشگران هستیم.

پولک اصفهان کالایی است که به نام این استان به ثبت رسیده و فقط در اصفهان تولید می‌شود اما این نگرانی برای صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پولک و نبات وجود دارد که با گرانی این کالا و احتمال عدم استقبال مردم، تولیدکنندگان اصفهانی دلسرد شده و این تولید سنتی از رونق بیفتد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پولک و نبات اصفهان، عدم توزیع شکر دولتی و افزایش هزینه‌های تبدیل را عامل گرانی‌های اخیر می‌داند.

شکر موردنیاز تولیدکنندگان پولک اصفهان باید آزاد تهیه شود

علیرضا شیروانی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به عدم ارائه سهمیه تأمین شکر برای تولیدکنندگان پولک و نبات اصفهان توسط دولت اظهار داشت: فقط یک بار حواله ما در بهمن ماه به خوزستان فرستاده شد و پس از آن دیگر حواله‌ای به ما تعلق نگرفت و الآن وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه شکری به ما نمی‌دهد و گفته‌اند که باید آزاد تهیه کنیم و این سبب افزایش هزینه تهیه مواد اولیه شده است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های تبدیل و تأمین شکر آزاد سبب افزایش قیمت محصولات صنف است نه سود تولیدکنندگان، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت شکر و نیز افزایش حقوق کارگر، بیمه و قبوض مختلف قیمت پولک و نبات افزایش داشته و تقریباً ۳ تا ۴ هزار تومان تفاوت داشته است، اما مردم توان خرید یک کیلوگرم پولک ۱۴ هزار تومانی را ندارند و مسئولان این را باید بدانند که این صنف ضعیف در حال نابودی است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پولک و نبات اصفهان در رابطه با تلاش‌های این اتحادیه برای حل مشکلات گفت: چندین بار با وزارت صمت و اداره غلات تماس داشته‌ایم اما گفته‌اند که سهمیه‌ای از تهران به شما تعلق نمی‌گیرد و ما هم مجبوریم همین را به واحد‌های تولیدی که درخواست شکر دارند بگوییم و نمی‌دانیم که عرضه شکر آزاد به چه صورت است.

عدم توزیع شکر دولتی از کارافتادن تولید پولک و نبات را به دنبال دارد

 وی در ارتباط با توقف تولید در واحدهای صنفی این اتحادیه عنوان کرد: آن دسته از کارگاه‌های ما که موفق به تهیه شکر که مواد اولیه تولید است نشده‌اند از کار افتاده‌اند، اما برخی، از بازارهای آزاد با تفاوت قیمتی که بین شکر دولتی و شکر آزاد وجود دارد آن را تهیه می‌کنند که هزینه‌ آن، هر کیلوگرم بین ۶ تا ۷ هزار تومان بوده و به همین دلیل است که قیمت پولک و نبات افزایش داشته است.

شیروانی با بیان اینکه دولت از صنفی که تولید سنتی داشته و برند اصفهان را تولید می‌کند هیچ حمایتی نکرده است، تصریح کرد: از اسفندماه هیچ شکری به ما تعلق نگرفته است اما دولت و مسئولان می‌دانند که این صنف، سنت و برند اصفهان را به سختی حفظ کرده است و نباید بگذارند که آن از بین برود، زیرا افراد وقتی می‌بینند که این کار فقط برایشان ضرر دارد، از ادامه فعالیت در آن انصراف می‌دهند.

شکر آزاد نرخ مصوب نداشته و قیمت آن با شکر دولتی تفاوت دارد

وی ادامه داد: در تهران برای شکر حواله صادر شده و به فروش می‌رسد و شکر در اصفهان هم از همین فروش آزاد می‌شود، اما الان کارخانه‌های تولیدکننده هم شکر به ما نمی‌فروشند چراکه در دست تجار بزرگ است و باید ۵۰ تا ۱۰۰ تن خریداری کنیم؛ ما با مالیات و کد اقتصادی و اینگونه موارد مشکلی نداریم اما قیمت شکر آزاد با شکر دولتی خیلی تفاوت دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پولک و نبات اصفهان با اشاره به تغییر قیمت روزانه شکر در بازار آزاد عنوان کرد: افزایش قیمت و تورم موجود، بر صنف ما نیز تاثیر داشته اما ما مضاف بر این مشکلات باید شکر خود را نیز از بازار آزاد با قیمت بیشتر تهیه کنیم و نرخ شکر در بازار آزاد هم هر روز به یک قیمت بوده و نرخ مصوب ندارد و هرچه دلال خواست باید پرداخت کنیم.

حمایت دولت لازمه خروج تولیدکنندگان پولک و نبات از بحران

وی با بیان اینکه در استان اصفهان به صنف و صنعت شکر تعلق نمی‌گیرد، گفت: فقط به خانوار در فروشگاه‌های مختلف شکر داده می‌شود درصورتی‌که تهیه شکر برای این صنف هم مثل تهیه شکر برای خانوار است و تولید پولک نه تنها در کشور بلکه در هیج‌جای جهان انجام نمی‌شود اما متأسفانه مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

شیروانی در رابطه با مشکلات این صنف در پرداخت مالیات بیان کرد: از طرفی اداره دارایی می‌گوید اگرچه با سهمیه آزاد کار کرده‌اید اما باید مالیات پرداخت کنید چراکه ضریب مالیاتی ما به گونه‌ای است که وقتی خرید و فروش ما محاسبه می‌شود، اگر اضافه باشد مالیات پرداختی ما نیز بالا می‌رود و باید مالیات سنگین‌تری بدهیم، در صورتی که مواد اولیه گران شده و ربطی به دستمزد و تبدیل ما ندارد.

وی افزود: بسیاری از صنایع در بسیاری از موارد از وام‌های کلان با بهره‌های اندک تا سهمیه‌های سنگین مورد حمایت دولت هستند اما صنف تولیدکنندگان پولک و نبات حتی در تهیه مواد اولیه هم دچار مشکل است؛ این صنف مانند صنایع دستی است که زمانی در مضیقه بود اما اکنون هم مردم و هم مسئولان از آن حمایت می‌کنند و ما هم خواستار حمایت دولت هستیم.

نیمایی کردن ارز برخی کالاها مانند شکر برای کشور لازم است

از طرفی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان اصفهان، نیمایی شدن ارز شکر را دلیل عدم توزیع شکر دولتی به تولیدکنندگان پولک و نبات بیان کرد و این اقدام را برای ساماندهی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در کشور لازم و بر اساس اصول اقتصادی صحیح دانست.

اسماعیل نادری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به عدم توزیع شکر دولتی میان اصناف اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۹ دولت شکر واحدهای تولیدی صنف و صنعت یعنی شکری که به عنوان مواد اولیه در آنها مورد استفاده قرار می‌گرفت را با ارز نیمایی عرضه کرد، یعنی تا قبل از عید، هم شکر خانوار و هم شکر صنف و صنعت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شد اما از ابتدای سال، شکر خانوار هنوز با ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی توزیع می‌شود اما شکر صنف و صنعت با ارز نیمایی وارد کشور شده و در حال توزیع است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در کشور این است که دولت بتواند ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی را ساماندهی کند، عنوان کرد: این موضوع همیشه چالش بوده و دولت الان کالاهایی که این ارز به آنها تعلق می‌گرفت را به کالاهای اساسی و کالاهایی که بحث استراتژیک برای کشور دارند در حوزه دارویی و کالاهایی مثل برنج، محدود کرده است اما برخی کالاها را دولت به ناچار به علت شرایط موجود در کشور به سمت ارز نیمایی برده است و قطعا راهی غیر از این نبوده و بر اساس اصول اقتصادی درست است.

بیشتر بخوانید

جایی برای استثنا در تولید و توزیع پولک اصفهان وجود ندارد

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: هر چقدر که دولت از بحث ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان که آماده کردن آن هزینه‌هایی را برای کشور دارد و نهایتا نتیجه آن چیزی که باید در سفره‌های مردم مشخص و ملموس باشد نیست فاصله بگیرد، هم صنعت پویاتر شده و هم در بحث شفافیت و فسادی که احتمال دارد در این فرآیند وجود داشته باشد دور شده‌ایم و اگر بخواهیم برای تولید و توزیع پولک در اصفهان استثنا قائل شویم تاثیر چندانی در دیگر جاهای کشور ندارد.

نادری بیان کرد: ما باید قبول کنیم که وقتی هم شکر با ارز دولتی به صنف تولیدکنندگان پولک و نبات تعلق می‌گرفت تاثیر زیادی در هزینه‌های آنها نداشت یعنی آنها شکر را تقریباً با هزینه ۴ هزار ۱۰۰ تومان دریافت می‌کردند و الان با ۶ هزار و ۲۰۰ تومان تحویل می‌گیرند که چیزی در حدود ۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

تعاملات لازم بین بازرگانان شکر و تولیدکنندگان برقرار شده است

وی با اشاره به ارتباط بین کارخانه‌های تولید شکر و اصناف بیان کرد: شکر به اندازه‌ای که صنف و صنعت نیاز داشته باشند توسط تجار و بازرگانان وارد شده و الان در کارخانه‌هایی که تجار اعلام کردند شکر خام در حال سفید شدن است و واحدهای صنعتی و صنفی نیز از آن خریداری می‌کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان افزود: در همان ابتدا که این موضوع به ما اعلام شد ما شماره تماس کارخانه قند اصفهان و آن تاجری که شکر را در این کارخانه برای سفید کردن داده بود را به تولیدکنندگان دادیم و بسیاری از آنها شکر موردنیاز خود را تهیه کردند.

قیمت تمام شده پولک و نبات بر اساس شکر تهیه شده با ارز نیمایی

وی در ارتباط با قیمت تمام شده پولک و نبات در بازار تصریح کرد: اگر سال گذشته چنین زمانی را در نظر بگیریم با اینکه شکر با ارز دولتی عرضه می‌شد اما در بازار با توجه به موانع تزریق، شکر آزاد با همین قیمت ۶ هزار تومان توزیع می‌شد و تولیدکنندگان ما بخشی از شکر مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کرده و قیمت تمام شده خود را بر مبنای آن شکری که خریده بودند حساب می‌کردند و الان هم قیمت تمام شده آنها بر اساس شکر با ارز نیمایی محاسبه شده و کالا به فروش می‌رسد.

نادری در ارتباط با قیمت مواد اولیه کارخانه‌های قند در سراسر کشور گفت: الان کارخانه‌های قند در سراسر کشور چغندر قند را از خوزستان به عنوان مواد اولیه تهیه می‌کنند و قیمت آن هم قیمتی است که مشمول عرضه و تقاضا است و بعد از آنکه از تب‌وتاب ابتدایی کار افتاد و از عرضه و تقاضا کاسته شد مطمئناً قیمت شکر از آنچه هست پایین‌تر می‌آید.

سازمان صمت اصفهان موظف به حمایت از تولیدکنندگان پولک و نبات

وی در رابطه با حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان پولک و نبات اصفهان در شرایط کنونی عنوان کرد: وظیفه ذاتی اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و در ادامه وزارت صمت است که به عنوان متولی این امر از این صنف حمایت کند و ما بر این وظیفه قائل هستیم و مطمئناً اگر جایی مشکلی باشد از جمله در بحث تسهیلات و حمایت از این صنف، هرجایی که دستمان باز باشد و قوانینی در این باره داشته باشیم کمکشان خواهیم کرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان خاطرنشان کرد: پولکی جزء کالاهایی است که به نام اصفهان ثبت شده و این باعث افتخار ما است، ما در کنار این صنف هستیم و این وظیفه ما بوده و از فعالیت تمامی آنها در این شرایط تشکر می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، از آنجا که نیمایی شدن ارز و افزایش قیمت شکر برای ساماندهی ارز دولتی در راستای کاهش فسادها و رشد صنعت ضروری به شمار می‌رود، باید امید داشت که با ارائه تسهیلات و حمایت‌های دیگر از صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پولک و نبات، از توقف و نابودی این صنف سنتی جلوگیری شود.

در وضعیت کنونی انتظار می‌رود که بیش از این برای تولیدکنندگان این کالای سنتی مانع‌تراشی نشود و مردم نیز همانند گذشته با خرید خود نگذارند که پولک سنتی اصفهان که فقط در این استان تولید می‌شود روزی به فراموشی سپرده شود.