مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خبر داد:

پنج هکتار از مراتع چنارود چادگان در آتش سوخت

وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی، تنوع جانوری، افزایش فرسایش بادی و ایجاد آلودگی هوا، نبود تولید اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع حریق در پنج هکتار از مراتع چنارود شهرستان چادگان اصفهان خبر داد.
منصور شیشه‌فروش در توضیح این اتفاق گفت: دوشنبه ۴ تیر ماه مراتع ده‌زرگران واقع در بخش چناررود شهرستان چادگان دچار حریق شد که پس از ۳ ساعت ونیم تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی عوامل امدادی شهرستان و همکاری گروه‌های محلی آتش مهار شد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگو با خبرگزاری ها عوامل انسانی را علت این آتش‌سوزی اعلام کرد و گفت: در اثر این حادثه پنج هکتار از مراتع در آتش سوخت و خسارت دید. شیشه‌فروش در ادامه افزود: از طریق اداره منابع طبیعی ضمن بررسی دقیق و علت‌یابی موضوع پیگیری و برخورد قانونی با عوامل بروز حریق انجام خواهد شد.
به گفته وی تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و۱۵۰۴ برای پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امداد رسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو است.
شیشه فروش ادامه داد: اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت دارد که با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق ۲ میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص راهکارهای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی گفت: ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنین مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن نمودن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی در مراتع اثر بخش باشد. وی افزود: مدیریت بحران استان تاکید دارد، برای پیشگیری از وقوع آتش در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که موجب ایجاد حریق می‌شود خودداری کند.
شیشه‌فروش رهاکردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی‌اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در زمین‌ها و حاشیه راه‌ها را از جمله عوامل آتش سوزی دانست و افزود: پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی از اقداماتی است که می‌تواند ناخواسته موجب آتش‌سوزی در مراتع شود. به گفته مدیر بحران استانداری اصفهان شرایط اقلیمی گرم و خشک وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطر پذیر در برابر حریق است.
شیشه فروش درباره اجرای اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان، تصریح کرد: تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزه‌ای کاربردی ایمنی حریق از جمله فعالیت‌های است.
شیشه‌فروش نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی، تنوع جانوری، افزایش فرسایش بادی و ایجاد آلودگی هوا، نبود تولید اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته در اثر وقوع ۴۰ فقره حریق ۱۰۰ هکتار از مراتع استان اصفهان دچار خسارت شد، اضافه کرد: برای پیشگیری و کنترل حریق به موقع در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز دو پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبارات به منظور احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات غیرقابل عبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند.