وقتی دغدغه مسئولین انبه و آناناس است!

فرزانه مستاجران در روزهایی که مردم کشورمان توان خرید هندوانه کیلیویی ۱۰۰۰ تومان را ندارند مسئولین کشور از واردات انبه و آناناس به عنوان یک قرار داد برد – برد یاد میکنند! این روزها شرایط تحریم و کرونا و البته بی تدبیری های برخی از مسئولین انچنان اقشار مختلف جامعه را تحت فشار قرار داده […]

فرزانه مستاجران

در روزهایی که مردم کشورمان توان خرید هندوانه کیلیویی ۱۰۰۰ تومان را ندارند مسئولین کشور از واردات انبه و آناناس به عنوان یک قرار داد برد – برد یاد میکنند!

این روزها شرایط تحریم و کرونا و البته بی تدبیری های برخی از مسئولین انچنان اقشار مختلف جامعه را تحت فشار قرار داده است که توان خرید بسیاری از مایحتاج اصلی زندگی خود را ندارند. میوه، بخش جدایی‌ناپذیر سبد مصرفی خانواده‌ها است و هیچکس منکر نقش این محصول در سلامتی انسان نیست و خیلی از خانواده ها سعی می‌کنند تا حداقل میوه را در میان ارزانترین‌ها پیدا کنند؛ به عبارتی دیگر بعلت گرانی میوه، دست اغلب خانواده‌ها برای انتخاب بسته است و از این رو به سراغ میوه هایی می‌روند که توان خرید حداقلی آن را دارند.  البته همین حداقل ها هم مثل هندوانه و خربزه که هر سال قشر ضعیف توان خرید آن را داشتند بسیار گران تر از حد معقول شده است . با نگاهی به بازار میتوان متوجه شد کمبودی در عرضه میوه وجود ندارد و همه نوع میوه از داخلی تا خارجی در بازار موجود است اما قیمتها در تعادل با درآمدها نیستند. در این میان هر قسمت از بازار حق را به خود می دهد. خریدار قادر به خرید میوه های گران قیمت نیست و نرخ ها را خارج از توان خود می داند، میدان‌دار از کرایه حمل و نقل و گرانی سوخت می‌گوید و مغازه‌دار هم از کرایه حمل و نقل و خرابی بخشی از میوه‌ها شکایت دارد. اما آنچه مسلم است عدم نظارت بر دلالان میوه است که باعث چنین افسار گسیختگی در بازار میوه و تره بار شده است.

در این آشوب بازار میوه به نظر می رسد کمتر کسی گلایه مند گرانی میوه هایی چون انبه و آناناس که وارداتی هستند باشد زیرا تنها درصد کمی از افراد توان خرید انبه ۴۰ هزار تومانی و آناناس ۷۰ هزار تومانی را دارند و در این شرایط تحریمی مردم توقعی هم برای رفع گرانی این ارقام لوکس ندارند بلکه خواهان کنترل قیمت میوه های داخلی هستند زیرا سالهاست بدون انبه و آناناس سر کرده اند. اما جالب اینجاست  که سفارت ایران در ونزوئلا اعلام کرده اولین محموله انبه و آناناس ونزوئلا به ایران ارسال شد و از  این صادرات به عنوان  بخشی از روابط تجاری برد-برد بین دو کشور یاد کرده  است! در اینباره   آژانس اطلاعات آمریکای لاتین، سفارت ایران در ونزوئلا اعلام کرد قراردادهای تجاری امضا شده با ونزوئلا با ارسال اولین محموله میوه به ایران نهایی شد. در نتیجه این روابط اقتصادی، ۵ کشتی ایرانی حاوی بنزین بین ماههای مه و ژوئن به این کشور آمریکای جنوبی رسید تا تقاضای داخلی این کشور برای بنزین را تأمین کند. تحریم های آمریکا به سختی به صنعت نفت ونزوئلا آسیب زده و باعث شده این کشور با کمبود شدید بنزین مواجه شود.  این اولین باری است که ایران در نقض تحریمهای آمریکا و با وجود تهدیدهای این کشور، سوخت به آمریکای لاتین صادر کرده است. حالا که با این مشقت سوخت به ونزوئلا ارسال کرده ایم بهتر نیست در ازای آن مایحتاج ضروری مردم را وارد کنیم؟ یعنی در این کشور فقط کمبود انبه و آناناس احساس می شد؟!

در اوایل شروع ویروس کرونا مسئولین بهداشتی بارها از تقویت سیستم دفاعی بدن به عنوان یکی از راه های مقابله با این بیماری یاد کردند . میوه و سبزیجات تاثیر مستقیم بر تقویت ایمنی بدن میگذارد بهتر است در شرایط حاضر نظارت ها بر این بازار افزایش یابد و دست دلالان کوتاه شود. ضمن اینکه فرصت های کم فروش نفت در کشورمان را به خرید مایحتاج ضروری اختصاص دهیم تا از این برهه حساس به سلامت و با سر بلندی عبور کنیم.