وضعیت ذخیره خون اصفهان عادی نیست

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه در وضعیت عادی ذخیره خون حتما باید کمتر از ۷ روز باشد، گفت: امروز حدود کمتر از ۳.۵ روز ذخیره خونی داریم که نشان می دهد وضعیت عادی نداریم.

مجید زینلی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت ذخیره خون در اصفهان، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت انتقال خون استان بحرانی نیست، اما وضعیت خوبی هم نداریم، با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم و همیشه در اواخر فصل زمستان اهدای خون کاهش پیدا می‌کرد، امسال هم با شیوع ویروس کرونا این وضعیت تشدید شده است.

وی با بیان اینکه میزان اهدای خون به کمتر از ۵۰ درصد رسیده، از شهروندان خواست با توجه به ضرورت و اهمیت اهدای خون، هنگامی که برای انجام امور ضروری خود از منزل خارج می‌شوند به مراکز اهدای خون نیز مراجعه کنند تا بیماران و نیازمندان به خون در مراکز درمانی با مشکل مواجه نشوند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: امروز حدود کمتر از ۳.۵ روز ذخیره خونی داریم، در حالی که چند روز پیش این میزان کمتر از ۳ روز بود.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت عادی ذخیره خون حتما باید کمتر از ۷ روز باشد، اعلام کرد: درحال حاضر وضعیت عادی نداریم، این درحالی است که اگر ذخیره به حالت ۱ روز یا روز به روز برسد وضعیت بحرانی می‌شود.

زینلی با اشاره به اینکه هیچ مطلب علمی ثابت نکرده که کرونا از طریق خون و فرآورده‌های خونی منتقل شود، گفت: هر کس که برای اهدای خون به این مراکز مراجعه کند توسط پزشکان ما معاینه و چکاپ کامل می‌شود و بعد از آن عملیات اهدای خون انجام می شود تا در صورتی که فرد مشکلی از جمله بیماری و یا حتی سرماخوردگی داشت، یا اینکه دارو مصرف کرده بود از اهدای خون معاف شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: مرکز اهدای خون میدان خواجو در ایام نوروز به غیر از روز اول و ۱۳  فروردین که تعطیل است، همه روزه در حال فعالیت و آماده خدمات رسانی به اهدا کنندگان است.

وی بار دیگر از مردم خواست که با توجه به شرایط کنونی انتقال خون، بیماران و نیازمندان به فرآورده‌های خونی را فراموش نکنند و به طور مستمر به این مراکز مراجعه کرده و خون اهدا کنند.