واریز ۳ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی به شهرداری های بوشهر

مهدی مهرانگيز رییس کل دادگستری استان بوشهر اعلام کرده است، حدود ۲ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی واحدهای آلاینده وصول شده و به زودی به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان واریز می‌شود.

سال گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای در جریان سفر به استان بوشهر بر موضوع دریافت حق آلایندگی در استان‌های جنوبی کشور تاکید کرده و گفته بود: “طبق قانون، دستگاه‌ها و بنگاه‌های آلاینده مستقر در عسلویه باید عوارضی را پرداخت کنند اما تاکنون از این کار سرباز زده بودند. اختلافی بین «محیط زیست» و «استاندارد» و همان دستگاه‌ها و بنگاه‌های مزبور وجود دارد که با پیگیری‌های دادگستری بوشهر مقرر شد در حد همان مقداری که اختلاف وجود ندارد، دستگاه‌ها و بنگاه‌های آلاینده، عوارض قانونی خود را پرداخت کنند تا در مسیر جلوگیری از آلودگی بیشتر عسلویه به کار برده شود”.

اکنون آنطور که مهدی مهرانگیز رییس کل دادگستری استان بوشهر اعلام کرده است، حدود ۲ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی واحدهای آلاینده وصول شده و به زودی به حساب شهرداری ها و دهیاری های استان واریز می‌شود.

وی دراین خصوص توضیح داده است: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق نفتی و گازی که از لحاظ آبی و خاکی آلوده هستند، باید ۱ تا ۱.۵ درصد از فروششان را به عنوان حق آلایندگی پرداخت کنند، اما این حق آلایندگی در استان بوشهر از دی ۱۴۰۰ پرداخت نشده بود. تا اینکه با سفر رئیس قوه قضاییه به استان بوشهر و تاکیدش بر پیگیری مطالبات مربوطه، جلسه‌ای بین دادگستری استان بوشهر با رئیس سازمان امور مالیاتی استان برگزار شد و نهایتا اجراییه‌ای صادر شد.

مهرانگیز همچنین در ادامه توضیحاتش، خاطرنشان کرده است: علاوه بر این رقم، تا پایان تیر ماه نیز ۱۹ هزار میلیارد تومان دیگر واریز خواهد شد. این مبالغ باید حتما در راستای مسائل عمرانی استان هزینه شود. مبالغی که به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود به هیچ عنوان نباید صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شود و صرفا باید در جهت توسعه مسائل عمرانی استان هزینه شود.

رئیس کل دادگستری بوشهر تاکید کرده است: چنانچه این مبالغ در موارد مشخص شده هزینه نشود، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور وارد می‌شوند و با خاطیان این امر برخورد قانونی می‌کنند.