هوش مصنوعی تشخیص سرطان از طریق ماموگرام را دقیق‌تر می‌کند

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که نیاز به خواندن مضاعف اکثریت ماموگرام‌ها توسط دو انسان را مرتفع کند و احتیاج به رادیولوژیست متخصص در حوزه سرطان پستان را به نصف برساند

یک پژوهش جدید نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی در ماموگرافی درصد تشخیص سرطان پستان را بالا می‌برد و میزان کار دو رادیولوژیست را نصف می‌کند. بر اساس دستورالعمل‌های تشخیص در اروپا برای اطمینان از دقت بالا، نتایج هر ماموگرافی را باید دو رادیولوژیست جداگانه بررسی و تفسیر کنند.
به گزارش سیتنا ، آمریکا استاندارد مشابهی ندارد ، اما مانند بسیاری از کشورهای دیگر دچار کمبود رادیولوژیست‌های ماموگرافی باتجربه است . سرطان پستان شایع‌ترین سرطان مبتلابه زنان در آمریکا است ، و حدود ۳۰ درصد از کل موارد سالانه ابتلا به سرطان در زنان این کشور را تشکیل می‌دهد.
پژوهش جدید نتایج ماموگرافی بیش از ۸۰ هزار زن در سراسر سوئد را بین آوریل ۲۰۲۱ و ژوئیه ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار داد. ماموگرام نیمی از زنان را ابتدا یک هوش مصنوعی و سپس یک رادیولوژیست خواند، و ماموگرام نیمی دیگر را دو رادیولوژیست بدون کمک هوش مصنوعی خواندند. در جایی که هوش مصنوعی و یک رادیولوژیست موفق به کشف ۲۴۴ سرطان شدند، دو رادیولوژیست ۲۰۳ مورد سرطانی تشخیص دادند. نرخ تشخیص کاذب در هر دو گروه یکسان بود.
در مجموع، هوش مصنوعی و انسان موفق به تشخیص ۶ سرطان در ۱۰۰۰ زن شدند، در حالی که دو انسان توانستند ۵ سرطان در ۱۰۰۰ زن را تشخیص دهند. این معادل تشخیص یک مورد اضافی در ۱۰۰۰ مورد بررسی‌شده است.
بر اساس این پژوهش ، پزشکان نتیجه گرفتند که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که نیاز به خواندن مضاعف اکثریت ماموگرام‌ها توسط دو انسان را مرتفع کند و احتیاج به رادیولوژیست متخصص در حوزه سرطان پستان را به نصف برساند.
کارآیی هوش مصنوعی در این زمینه هم از بار کاری انسان‌ها می‌کاهد، هم زمان انتظار برای دریافت نتیجه برای بیماران و پزشکان را کمتر می‌کند، و رادیولوژیست‌ها را قادر می‌سازد تا روی تشخیص‌های پیشرفته‌تر تمرکز کنند.