هوای اصفهان ناسالم شد

وضعیت کیفی هوای شهر اصفهان تا ساعت ۱۱ امروز یکشنبه برای نخستین بار در اردیبهشت امسال در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرارگرفت.

کارشناس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ایرنا گفت: میانگین شاخص کیفی هوای شهر اصفهان در ایستگاه‌های مراقبت دائم و طبق اعلام مرکز پایش اداره کل حفاظت محیط زیست میانگین ۱۰۶ در وضعیت ناسالم ثبت شده است.

محمود مزارع گفت: وضعیت هوای کلان‌شهر اصفهان در میدان احمدآباد با شاخص۱۴۱ ناسالم برای گروه‌های حساس،خیابان استانداری ۶۱ سالم، خیابان دانشگاه ۱۴۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، خیابان پروین ۸۳،  بزرگراه خرازی ۹۲و خیابان رودکی ۱۲۱ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است.

همچنین نقشه‌های اداره کل هواشناسی بیانگر جوی ناپایدار تا روز دوشنبه  بر روی استان است و  بر این اساس امروز در ساعات  بعدازظهر و عصر در بیشتر مناطق استان افزایش ابر، وزش باد به نسبت شدید ،گاهی توفان لحظه‌ای در مناطق شرقی همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

برای امروز در بیشتر مناطق استان رگبار بهاری و رعد و برق در بعدازظهر و شب پیش‌بینی می‌شود که شدت بارش‌ها در مناطق غربی است وجاری شدن روان آب در مناطق شرقی  و شمالی دور از انتظار نیست؛ اختلال در تردد جاده‌های مواصلاتی نواحی شرقی به سبب گرد و خاک برای فردا پیش‌بینی می‌شود.

  بیشینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان ۱تا ۲ درجه افزایش خواهد داشت.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازن و ذرات معلق ( ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرو متر و ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است را تبدیل به یک عدد بدون واحد می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.