نظام آموزشی کشور نیازمند افزایش توجه به امور قرآنی است

قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی، دریای عمیقی است که هر چه برای آن کار کرده و از معارف آن استفاده کنیم تمام‌شدنی نیست.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: باید در نظام آموزشی از دوران پیش دبستانی و دبستان تا دانشگاه، طرح و برنامه‌هایی برای آشنایی با امور قرآنی ارائه کرد.

به گزارش اخبار اصفهان از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت‌الاسلام احمد محمودی در حاشیه چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان اظهار کرد: قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی، دریای عمیقی است که هر چه برای آن کار کرده و از معارف آن استفاده کنیم تمام‌شدنی نیست.

وی با تاکید بر نقش برگزاری مسابقات در افزایش انس با قرآن عنوان کرد: تبلیغ و ترویج در زمینه مسابقات قرآن باید افزایش یابد چراکه لازم است که جامعه و افراد آن از قشرهای مختلف به سمت و سوی معارف قرآن و استفاده از این منبع معرفتی با روش‌های گوناگون هدایت شوند که یکی از این روش‌ها برگزاری مسابقات قرآنی است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه عده‌ای باید قرآن را یاد بگیرند و برخی دیگر باید به مرحله حفظ آن برسند، گفت: پیش از انقلاب اسلامی در زمینه حفظ قرآن از بسیاری از کشورهای اسلامی عقب بودیم اما الان پیرو فرمایش رهبر معظم انقلاب بسیار به پیش رفته و تفکر و اندیشه ایجاد شده موجب افزایش تعداد حافظان قرآن در کشور شده است؛ هنوز نیاز است که ترویج و تبلیغ در زمینه انس با قرآن افزایش یابد.

وی افزود: باید این کتاب آسمانی را که هیچ‌گونه گمراهی نداشته و با نورانیت خود انسان را هدایت می‌کند، به عنوان یک کلام الهی ترویج داد و جامعه را به انس با آن در سطوح مختلف تشویق کرد.

محمودی استفاده از معارف عمیق قرآن را بسیار مهم دانست و بیان کرد: با اینکه از نزول قرآن بیش از هزار و ۴۰۰ سال گذشته اما در زمینه اصول علمی نه تنها رو به سردی نرفته بلکه روز به روز پویاتر شده و افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشاند.

وی ادامه داد: از طرفی عده‌ای می‌خواهند با این کتاب آسمانی به لجاجت بپردازند که نشان‌دهنده آن است که دشمنان اسلام و قرآن متوجه رونق بیش از پیش آن در جامعه اسلامی و جهانی شده‌اند و می‌دانند که اکنون به عنوان یک کتاب بسیار ارزشمند شناخته می‌شود.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم که جامعه ما به ویژه قشر جوان و نوجوان با حضور در برنامه‌های قرآنی به سمت انس با آن سوق پیدا کرده و با آخرین کتاب آسمانی که جامعه را به یک تمدن نوین اسلامی می‌رساند، همراه شوند؛ مطابق حدیث پیامبر اکرم (ص) در هنگام گرفتاری با سردرگمی‌ها، آشوب‌ها و جهالت‌های زمانه که امروزه در دنیا بسیار دیده می‌شود، باید به قرآن به عنوان مرجع اصلی نجات پناه ببریم.

وی با اشاره به نقش نهادهای مختلف در ترویج فرهنگ قرآنی تصریح کرد: هر موسسه و سازمانی فراگیر حال خود می‌تواند در ترویج قرآن و تشویق آحاد مردم به ویژه جوانان به سمت معارف قرآنی نقش داشته باشد؛ نهادهایی مثل دانشگاه می‌توانند تاثیر به‌سزایی در این زمینه داشته باشند.

محمودی افزود: هر سازمانی می‌تواند به نحوی سهم خود را در رابطه با تبلیغ و ترویج این کتاب آسمانی ادا کند؛ می‌توان دانشجویان واردشده به رشته‌های مرتبط با قرآن را در برخی جایگاه‌ها به کار گرفت تا تصور نکنند که حضور آنها در این رشته بازتابی در جامعه ندارد و در این زمینه دلسرد نشوند.

وی با تاکید بر توجه به قرآن در نظام آموزشی کشور بیان کرد: باید در زمینه قرآن بودجه در نظر گرفت و در نظام آموزشی از دوران پیش دبستانی و دبستان تا دانشگاه طرح و برنامه‌هایی برای آشنایی با امور قرآنی ارائه کرد اما متاسفانه گاهی افراد تحصیل کرده در سطح دکتری حتی قادر به خواندن صحیح یک آیه هم نیستند که این یک نقص است.

امام جمعه موقت اصفهان اضافه کرد: یکی از طرح‌های ارائه شده، تلاوت یک الی دو صفحه از قرآن در صفوف نماز جماعت به عنوان تعقیب نماز و راهی برای ترویج و یادگیری این کتاب آسمانی است؛ بسیاری از این طریق قرآن را یاد گرفته و با آن مأنوس شده‌اند.
وی تاکید کرد: طرح‌های ارائه شده باید متناسب با زمان و مکان تغییر کند تا برای نسل جوان و نوجوان دلنشین باشد؛ لازم است که در این زمینه افرادی برای نمایاندن زیبایی و معارف بلندپایه قرآن به جامعه برنامه‌ریزی کنند.

محمودی با اشاره به اهمیت تلاوت قرآن در منازل تصریح کرد: همچنین اگر بتوان قرآن خواندن را در خانه‌ها رواج داد به طوری که اعضای خانواده به صورت روزانه به خواندن قرآن متعهد باشند، می‌توان شاهد آثار معنوی آن در سطح جامعه بود.

وی با بیان اینکه مسلمانان باید بیش از آنچه اکنون هست به این کتاب آسمانی بپردازند، گفت: نباید به گونه‌ای عمل کنیم که قرآن محجور قرار بگیرد و نتوانیم از این منبع بسیار اصیل و حقیقی که وحی الهی است به درستی استفاده کنیم.

کمیته اطلاع‌رسانی چهل‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اصفهان – مرحله شهرستانی (اصفهان)