سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

موردی از بیماری تب دنگی شناسایی نشده است

نیش پشه آئدس به تنهایی عامل انتقال بیماری تب دنگی نیست و فقط در صورتی که این پشه قبلا فرد بیماری را که ویروس این بیمار را در بدن دارد نیش زده باشد می‌تواند با گزش فرد دیگر این بیماری را منتقل کند به همین علت در استان‌هایی که موارد این بیماری دیده شده مراقبت‌ها باید بیشتر باشد و به خصوص افرادی که به کشور‌های آلوده مانند امارات سفر کرده‌اند، بیشتر باید مراقب باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تاکنون فرد مبتلا به تب دنگی در استان اصفهان شناسایی نشده است .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون فرد مبتلا به تب دنگی در استان شناسایی نشده گفت: ولی افرادی بودند که گزیده شدند و علامت‌دار بودند و تحت نظر قرار گرفتند و آزمایشات آنها منفی بوده است.
پژمان عقدک، افزود: بیماری تب دانگ یا دِنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود وقتی یک انسان را می‌گزد این ویروس را منتقل می‌کند و فرد علامت‌دار می‌شود.
او گفت: اولین علامت این است که فرد نشانه‌های گزیدگی را پیدا می‌کند ولی در ادامه علائمی مانند تب، بی‌حالی، سردرد، کمردرد، بدن درد و استخوان درد پیدا می‌کند که در بعضی از جا‌ها اسم این بیماری را به علت شدت درد تب استخوان‌شکن نام‌گذاری کردند.
عقدک با بیان اینکه در نقاط مختلف دنیا این پشه و این بیماری وجود دارد، گفت: این بیماری ابتدا در جنوب شرقی آسیا بود و در ادامه در کشور پاکستان پیدا شد و بعد از توفان و سیل اخیر در کشور امارات دیده شده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: پشه ناقل این بیماری در مکانهایی که آب راکد وجود دارد همچون آب زیرگلدان‌ها، سیستم‌های خنک‌کننده، آب‌های رها شده در خیابان‌ها و آب‌های باقیمانده در لاستیک‌های فرسوده تخمگذاری می‌کند و باید از این محیط‌ها دور بود.
او ادامه داد: تب دنگی مانند بیماری آنفلوآنزا است به اضافه اینکه ممکن است عوامل خونریزی دهنده هم مانند خونریزی از لثه، بینی و خون مردگی سطح پوست داشته باشد.
عقدک بیان کرد: این بیماری در استان‌های بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان و استان‌های شمالی گلستان، مازنداران و گیلان شناسایی شده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تاکنون ۱۴۶ نفر مبتلا به تب دنگی در ایران شناسایی شده که ۳ نفر از آنها فوت کردند.
او ادامه داد: در استان اصفهان تاکنون فرد مبتلا به تب دنگی شناسایی نشده است ولی افرادی بودند که گزیده شدند و علامت‌دار بودند و تحت نظر قرار گرفتند و آزمایشات آنها منفی بوده است.
عقدک عنوان کرد: اگر کسی به استان‌های جنوبی، امارات و یا پاکستان سفر کرده است و توسط پشه گزیده شده و این علامت‌ها را دارد، باید به او شک کرد و این فرد را تحت مراقبت قرار دهیم و آزمایش‌ها را برای او انجام دهیم اگر آزمایش‌ها مثبت شد باید به تهران برود تا در آنجا تایید شود، اگر در تهران هم مثبت شد، تب دنگی است که تاکنون در استان اصفهان هیچ مورد تب دنگی تایید شده نداشتیم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در دنیا نزدیک ۵۰ میلیون نفر تب دنگی گرفته‌اند و یک تا ۲ درصد کشندگی دارد.
او افزود: حدود ۲۰ درصد از بیماران علامت دار خواهند بود بنابراین موضوع مهم، بی علائم بودن حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به این بیماری است و حجم بیشتر انتقال توسط افراد بدون علامت صورت می‌گیرد.
عقدک ادامه داد: ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت کره زمین در مواجهه با این نوع پشه هستند و این رقم سال به سال به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفر‌ها افزایش می‌یابد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طول عمر این پشه‌ها یک تا چهار هفته است، بیان کرد: دو روز قبل از ایجاد علامت بالینی و دو روز بعد از شروع تب احتمال انتقال وجود دارد، انتقال پشه به انسان و انسان به پشه صورت می‌گیرد و انتقال انسان به انسان از طریق انتقال خون یا سرنگ آلوده، مادر به جنین و پیوند اعضا خواهد بود.
او افزود: نیش پشه آئدس به تنهایی عامل انتقال بیماری تب دنگی نیست و فقط در صورتی که این پشه قبلا فرد بیماری را که ویروس این بیمار را در بدن دارد نیش زده باشد می‌تواند با گزش فرد دیگر این بیماری را منتقل کند به همین علت در استان‌هایی که موارد این بیماری دیده شده مراقبت‌ها باید بیشتر باشد و به خصوص افرادی که به کشور‌های آلوده مانند امارات سفر کرده‌اند، بیشتر باید مراقب باشند.
عقدک اضافه کرد: بیشتر گزیدگی‌ها نزدیک طلوع و غروب آفتاب اتفاق می‌افتد، اما هر جا که می‌روید و پشه وجود دارد باید لباس‌های آستین بلند پوشید و مچ پا‌ها پیدا نباشد و از قلم‌های دافع حشرات استفاده شود و با استفاده از پشه‌بند جلوی نفوذ پشه را گرفت و اگر کسی هم گزیده شده باید به پزشک مراجعه کند.