منشاء بروز ۲۰ درصد سردردها از ناحیه گردن است

بدنبال شیوع کرونا و افزایش استفاده از تلفن همراه و تبلت در اکثر طبقات اجتماعی شاهد روند رو به افزایش سردردها با منشاء دردهای اسکلتی عضلانی در گردن بودیم.

یک محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: منشاء بروز ۲۰ درصد سردردها از ناحیه گردن است که بدلیل بی توجهی و تشخیص دیر هنگام هزینه های بسیاری را به حوزه درمان تحمیل می کند.

دکتر احسان قاسمی در ارتباط با طرح تحقیقاتی “بررسی تاثیر آموزش نروفیزیولوژی درد در درمان سردرد با منشا گردنی” اظهار داشت: سردردهای سرویکوژنیک (سردرد های گردنی) یکی از انواع سردردها هستند که معمولاً علائمی مشابه با سردردهای میگرنی دارند ازاین‌رو، تمایز این نوع سردردها از سردرد میگرنی تا حدودی دشوار است. تفاوت بنیادی این دو سردرد این است که نوع میگرنی ریشه در مغز و روان دارد درحالی‌که سردردهای سرویکوژنیک منشأ آن ستون فقرات گردن است. وی با اشاره به انجام یک کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی دو گروه ۱۵ نفره که یک گروه بیماران با علائم سردرد و یک گروه سالم ۱۵ نفره صورت گرفت، افزود: هر دو گروه متشکل از ۱۲ زن و ۳ مرد بودند که میزان شیوع سردرد با منشاء گردنی در زنان بیشتر بود.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: بدنبال شیوع کرونا و افزایش استفاده از تلفن همراه و تبلت در اکثر طبقات اجتماعی شاهد روند رو به افزایش سردردها با منشاء دردهای اسکلتی عضلانی در گردن بودیم.
وی با بیان اینکه این بیماران بخاطر سردردهای شدید گاهی دچار افسردگی میشوند و این موضوع میتواند مشکلات و ناراحتی های فراوانی برای بیماران ایجاد کند به طوری که از شدت درد آرزوی مرگ میکنند و لذا تلاش شد دراین روش تحقیقی علاوه بر داروها از نظر روانی نیز گفتگو درمانی صورت گیرد که این موضوع باعث تسریع در بهبود درد آنها شد.