مصرف پروتئین زیاد باعث یبوست می‌شود؟

خود پروتئین به تنهایی منجر به یبوست نمی‌شود. اما منابع حیوانی پروتئین، مانند مرغ و ماهی، فاقد فیبر می‌باشند، و در نتیجه برخی افراد در نتیجه زیاده‌روی در خوردن این غذاها دچار یبوست و نفخ می‌شوند.

رژیم غذایی‌تان معمولا حاوی غذاهای حیوانی با پروتئین بالاست؟ پس ممکن است به همین دلیل دچار یبوست شده باشید. اما این موضوع به دلیل وجود پروتئین بالا نیست، بلکه به دلیل عدم وجود فیبر کافی درون غذاهاست.
خوراکی‌ها و مواد غذایی سرشار از پروتئین و کم کربوهیدرات برای کاهش وزن عالی هستند. اما خب برخی افراد با پیروی از چنین رژیم‌های غذایی، دچار یبوست می‌شوند.
خود پروتئین به تنهایی منجر به یبوست نمی‌شود. اما منابع حیوانی پروتئین، مانند مرغ و ماهی، فاقد فیبر می‌باشند، و در نتیجه برخی افراد در نتیجه زیاده‌روی در خوردن این غذاها دچار یبوست و نفخ می‌شوند.

می‌خواهید نقش پروتئین را در یبوست و راه‌حل‌های حل این مشکل را بدانید؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.
خوراکی‌ها و مواد غذایی زیادی حاوی پروتئین بالا هستند، از جمله:
• گوشت قرمز
• مرغ
• ماهی و غذای دریایی
• تخم مرغ
• حبوبات و لوبیا، از جمله عدس
• آجیل
• محصولات لبنی از جمله ماست یونانی و پنیر دلمه
• مکمل‌های غذایی مانند پودر پروتئین، میله‌های تغذیه، و شیک

بعضی غذاهای سرشار از پروتئین، از جمله آجیل و حبوبات، دارای فیبر هستند. فیبر غذایی نوعی کربوهیدرات غیرقابل هضم به دست آمده از گیاهان است. فیبر ممکن است در دو نوع محلول یا نامحلول باشد و هر دو نوع برای سلامت روده مفید و عالی هستند. فیبر نامحلول از یبوست جلوگیری می‌کند.
غذاهای سرشار از پروتئین از جمله گوشت، مرغ و ماهی هیچگونه فیبری ندارند. اگر از رژیم غذایی با پروتئین زیاد پیروی می‌کنید که متشکل از مواد غذایی ذکر شده است ممکن است دچار یبوست شوید.
برای پیشگیری از یبوست باید آب و مایعات زیاد بنوشید. منابع پروتئین حیوانی حاوی رطوبت طبیعی هستند. اما، محتوای آب آنها برای پیشگیری از یبوست کافی نیست.
مکمل‌های غذایی از جمله پودر پروتئین از منابع گیاهی مانند شاهدانه یا سویا تشکیل شده‌اند. بعلاوه ممکن است مکمل‌های غذایی از محصولات لبنی مانند آب پنیر تشکیل شوند.

برخی از پودرهای پروتئینی فیبر دارند، اما بسیاری از آنها فاقد فیبر می‌باشند. بعلاوه، پودرهای پروتئین کالری و قند بالایی دارند. برای اطلاع از محتوایات و مواد تشکیل دهنده هر مکمل غذایی، از جمله پودر پروتئین، همیشه برچسب آنها را بخوانید.
چرا پروتئین زیاد باعث یبوست می‌شود؟
اگر رژیم غذایی حاوی پروتئین، فیبر و مایع کافی نداشته باشد، باعث یبوست می‌شود. معمولا رژیم غذایی حاوی پروتئین حیوانی بیش از حد، حاوی فیبر کمی است.

مصرف پروتئین زیاد مشکلی که ندارد هیچ، خوب هم هست، اما تا زمانی که جایگزین غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات و لوبیا نشود.
بی‌شک پروتئین برای سلامتی بسیار مفید است، پروتئین سرشار از اسیدهای آمینه است که برای ساخت و ترمیم بافت عضلانی و استخوان ضروری هستند. پروتئین برای سلامت هورمونی نیز مهم است. مصرف پروتئین باعث ایجاد احساس سیری و تنظیم قند خون می‌شود، که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

برای رفع یبوست ناشی از مصرف رژیم غذایی با پروتئین بالا چه باید کرد؟
حرکات روده‌تان نامنظم شده و فکر می‌کنید که علت آن مصرف رژیم غذایی با پروتئین بالا است؟ فیبر و مایعات را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. یبوست باعث احساس تنبلی می‌شود. برای بهبود وضیعت حرکت روده باید فعالیتتان را افزایش دهید.
گاهی هم می‌توانید از داروهای بدون نسخه برای رفع یبوست استفاده کنید. البته در صورتی که مشکل زمینه‌ای از جمله دیابت و مشکلات کلیوی دارید، حتما برای مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.