مشکلات توزیع قلم انسولین در اصفهان رفع شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مشکلات مربوط به قلم‌های انسولین نوومیکس و نورپید در این استان برطرف و توزیع آن از امروز شنبه در شرکت‌های پخش دارو آغاز شد.

برخی از بیماران مبتلا به دیابت در استان اصفهان از محدودیت در عرضه برخی از انواع قلم انسولین در یک ماه اخیر و کمبود آن خبر دادند.

ابوالفضل اصلانی روز یکشنبه افزود: در یک ماه گذشته برای تامین و توزیع قلم‌های انسولین نوومیکس و نورپید در استان اصفهان بدلیل مسائلی که در ارسال ارز تخصیصی بوجود آمد با مشکلاتی مواجه بودیم.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته، این مشکلات برطرف شد، اظهار داشت: این قلم‌های انسولین به استان اصفهان رسید و کار توزیع آن از امروز در شرکت‌های پخش دارو برای عرضه به داروخانه‌ها آغاز شد.

اصلانی با تاکید بر اینکه ما کمبود شدید قلم انسولین در یک ماه گذشته نداشتیم، اضافه کرد: مردم می‌توانند درباره تامین داروهای مورد نیاز خود با سامانه تلفنی ۱۹۰ تماس بگیرند.

قلم انسولین وسیله‌ای است که از آن برای تزریق انسولین و مدیریت دیابت استفاده می‌شود. استفاده از این قلم مزایایی را نسبت به راهکارهای سنتی نظیر تزریق با سرنگ دارد از جمله سهولت در نگهداری و حمل و نقل نسبت به ویال انسولین و سرنگ، دقت بالاتر در تنظیم دوز به هنگام تزریق، استفاده آسان‌تر برای افراد دچار لرزش دست و درد کمتر به هنگام تزریق.

آبان و آذر ماه سال گذشته نیز برخی استان‌ها با مشکل تهیه قلم انسولین مواجه شدند.

میزان شیوع بیماری دیابت در استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر و حدود ۱۲ درصد است.

۹۷ درصد داروی مورد نیاز کشور در ۱۲۰ شرکت داروسازی شیمیایی و ۱۳۰ شرکت داروسازی گیاهی داخلی تولید می شود که ۲۵ شرکت از بین آنها در استان اصفهان فعالیت می‌کنند.

سهم اصفهان از تولیدهای دارویی کشور ۱۰ درصد است.

استان اصفهان ۸۷۰ داروخانه دارد که حدود ۴۰۰ واحد از آن در کلان‌شهر اصفهان مستقر هستند.