مرمت سقف ایوان چهلستون اصفهان وارد مرحله پایانی شد

در ابتدای دهه ۹۰ با بروز آسیب‌های جدی در پیشانی سقف ایوان و فرسودگی و آسیب‌دیدگی شدید چوب‌ها و تزیینات بکار رفته، عملیات مرمت کالبد ایوان بویژه بخش دوپوش سقف ایوان و تزیینات پیشانی ایوان آغاز شد

مدیر مجموعه جهانی باغ‌موزه چهلستون از آغاز مرحله پایانی و ششم مرمت سقف ایوان این اثر جهانی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۶۰ درصد سقف ایوان کاخ چهلستون مرمت شده است.

عاصفه بدر افزود: پس از ثبت مجموعه چهلستون در فهرست جهانی در سال ۱۳۹۰، اعتبارات مناسبی برای مرمت این اثر تاریخی اختصاص یافت و در چند مرحله این کار در بخش‌های مختلف آن پیش رفت.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان زمان دقیقی برای اتمام عملیات مرمت اعلام کرد، گفت: امید است مرحله پایانی مرمت سقف ایوان چهلستون تا پایان امسال انجام شود.

بدر با اشاره به اینکه مرمت، کار زمانبری است و باید با دقت و به تدریج انجام شود، اضافه کرد: از ۱۸ قاب و سه پیشانی ایوان چهلستون، مرمت سه قاب و یک پیشانی آن باقی مانده است که این کار توسط پیمانکاران و استادان مجرب صورت می‌گیرد.

روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز روز پنجشنبه اعلام کرد: بخشی از تزیینات سقف ایوان کاخ چهلستون در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی به دلیل ایزوله نبودن سقف اصلی دو پوسته ایوان، بارش باران و نفوذ رطوبت دچار آسیب شد.

بر اساس این گزارش، در دوران پهلوی دوم با ایزوله کردن سقف اصلی ایوان چهلستون، نفوذ رطوبت از سقف به بخش دوپوش ایوان منتفی شد با این‌حال داغ‌آب‌های ناشی از نفوذ رطوبت در دهه‌های گذشته همچنان بر تزیینات سقف ایوان باقی ماند و با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از سقف ایوان و تزیینات آن از دوران صفوی تا آن زمان سالم مانده بود، مرمتگران در چند دهه اخیر اقدامی برای مرمت آن نکرده بودند.

در ابتدای دهه ۹۰ با بروز آسیب‌های جدی در پیشانی سقف ایوان و فرسودگی و آسیب‌دیدگی شدید چوب‌ها و تزیینات بکار رفته، عملیات مرمت کالبد ایوان بویژه بخش دوپوش سقف ایوان و تزیینات پیشانی ایوان آغاز شد.

پس از اتمام مرمت پیشانی ایوان، عملیات مرمت تزیینات سقف ایوان از سال ۱۳۹۵ شامل داغ‌برداری، زُدودن لکه‌ها و تثبیت تزیینات سقف هم‌زمان با عملیات مرمت استحکام‌بخشی دوپوش سقف آغاز شد.

به گزارش ایرنا، کاخ موزه چهلستون بمنظور انجام امور دیوانی و تفریحی در دولتخانه صفوی در قرن یازدهم هجری قمری بنا نهاده شد.

ویژگی مهم کاخ چهلستون، وجود نقاشی‌های بسیار زیبای هنرمند عصر صفوی ˈرضا عباسیˈ است که به سبک مینیاتور ایرانی، دیوار تالارهای کاخ را تزیین کرده است.

این مجموعه همزمان با ۹ باغ ایرانی در سال ۱۳۹۰ به ثبت یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) رسید.