مراجعه به عطاری‌ها برای دریافت دارو، چالش درمان معتادان است

وقتی فرد معتاد به‌صورت شخصی برای درمان مراجعه می‌کند، این درمان به تنهایی برای ترک فرد معتاد کافی نیست زیرا تمامی خانواده دچار مشکل شده است و باید وقتی فرد بیمار برای درمان مراجعه می‌کند همسر یا والدین در جریان درمان قرار بگیرند و مشاوره‌های لازم را دریافت کنند

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: یکی از چالش‌های مهم حوزه درمان اعتیاد به مواد مخدر، مراجعه بیماران به عطاری‌ها و دیگر صنوف برای دریافت داروهای ترک اعتیاد است.

افسانه مطلب زاده افزود: بیماران باید بدانند که داروهایی که در عطاری‌ها با عنوان ترک اعتیاد عرضه می‌شود علاوه بر اینکه خالص نیست و تقلب در آنها زیاد است می‌تواند برای به جسم و روح آنها هم آسیب وارد کند.

وی با تاکید بر اینکه مراجعه به مراکز درمان دولتی فواید بسیاری برای بیماران دارد، گفت: از جمله آن می‌توان به دریافت داروی اصل، هزینه کمتر و برای مدت طولانی حداقل یک ماه اشاره کرد.

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان افزود: بیماران در مراکز دولتی می‌توانند از سایر خدمات پزشکی شامل مشاوره و غربالگری کامل نیز بهره‌مند شوند و داروی ترک اعتیاد را به هر میزان بنا بر تشخیص پزشک دریافت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از علت‌های مراجعه نکردن بیماران برای دریافت داروی ترک اعتیاد و درمان این بیماری از مراکز دولتی، اعلام کُد ملی و تصویر شناسنامه است که فکر می‌کنند می‌تواند به ضرر آنها در مسائل شغلی و اجتماعی تمام شود در حالیکه این تصور بطور کامل اشتباه است و این مدارک صرف رصد دارو و خارج نشدن آن از چرخه توزیع برای استفاده درست انجام می‌شود.

مطلب زاده همچنین یکی از ضرورت‌های ترک اعتیاد را مشارکت خانواده درجه یک فرد معتاد در روند درمان وی عنوان کرد و گفت: وقتی فرد معتاد به‌صورت شخصی برای درمان مراجعه می‌کند، این درمان به تنهایی برای ترک فرد معتاد کافی نیست زیرا تمامی خانواده دچار مشکل شده است و باید وقتی فرد بیمار برای درمان مراجعه می‌کند همسر یا والدین در جریان درمان قرار بگیرند و مشاوره‌های لازم را دریافت کنند. وی همچنین به تکمیل چرخه ترک اعتیاد با همراهی مردم و خیران اشاره کرد و گفت: باید افراد پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد به لحاظ شغلی و مکانی مورد حمایت قرار بگیرند تا دوباره به چرخه اعتیاد بازنگردند. این کارشناس همچنین درباره نیاز استان اصفهان به افزایش مراکز درمان گفت: به اندازه کافی مرکز در استان داریم و حتی برخی مراکز ظرفیتشان تکمیل نیست و تعداد بیماری که باید برای هر شیفت باید داشته باشند، ندارند. وی یادآور شد: در زمان حاضر ۳۷۹ مرکز درمان ترک اعتیاد در استان وجود دارد که ۳۱۴ مرکز در ۲۶ شهرستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۶۵ مرکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان فعالیت می‌کنند.