WWDC 2024؛

قابلیت‌های دیرهنگام اما موردانتظار آیفون و آیپد

اپل زمانی از به‌کاربردن اصطلاح «هوش مصنوعی» هنگام صحبت از قابلیت‌های یادگیری ماشین محصولاتش خودداری می‌کرد، اما حالا در سرتاسر پلتفرم‌هایش از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؛

اپل در رویداد WWDC 2024 از قابلیت‌هایی برای محصولاتش رونمایی کرد که بسیاری از آن‌ها پیش‌تر در محصولات رقیب وجود داشتند.
زمانی رویدادهای نرم‌افزارمحور اپل پر بود از وعده‌هایی که نه فقط از سایر رقبا، بلکه از خود برنامه‌های اپل جلوتر بودند؛ اگر سن‌تان به معرفی سیری هنگام رونمایی از آیفون ۴S قد بدهد، احتمالا به یاد دارید که چطور فیل شیلر با غرور روی صحنه اعلام کرد که اپل بالاخره رویای مکالمه‌ی دوطرفه با دستگاه‌های دیجیتال را برآورده کرده است و حالا می‌توانیم از سیری بخواهیم تا کارهایمان را برایمان انجام دهد؛ ۱۳ سال بعد، هنوز این رویا رنگ واقعیت به‌خود نگرفته است.

اما در رویداد WWDC 2024 برای اولین‌بار به‌وضوح دیدیم که اپل در زمینه‌ی نرم‌افزار نه‌تنها از رقبا جلوتر نیست، بلکه به‌شدت در تلاش است فاصله‌اش را با آن‌ها کم کند. مهم نیست کریگ فدریگی قابلیت چینش آزادانه‌ یا تغییر رنگ آیکون‌ اپلیکیشن‌ها را با چه هیجانی در صدایش معرفی کند یا قابلیت‌های هوش مصنوعی که پیش‌تر در محصولات گوگل، مایکروسافت و سامسونگ دیده بودیم، با برچسب «هوش اپل» عرضه شوند؛ واقعیت ماجرا این است که اپل چند سالی است که در رقابت نرم‌افزاری، چه از نوع هوشمند و چه غیرهوشمند، عقب مانده و حالا چاره‌ای جز جبران این عقب‌ماندگی ندارد.

اپل زمانی از به‌کاربردن اصطلاح «هوش مصنوعی» هنگام صحبت از قابلیت‌های یادگیری ماشین محصولاتش خودداری می‌کرد، اما حالا در سرتاسر پلتفرم‌هایش از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؛ تصمیمی که گرفتنش باتوجه به سرعت سرسام‌آور پیشرفت‌ رقبا و خواسته‌های کاربران برای اپل اجتناب‌ناپذیر بود.
البته اپل در ارتقای سخت‌افزاری محصولات خود سریع‌تر از رقبا حرکت می‌کند. همین چند وقت پیش آیپد پروی جدید با تراشه‌ی قدرتمند M4 معرفی شد تا آیپد، دست‌کم از نظر عملکرد، بهترین تبلتی باشد که می‌توان خرید. تمام مک‌های ۲۰۲۵ هم به تراشه‌ی M4 مجهز خواهند شد و آیفون ۱۶ پرو قرار است در ماه سپتامبر جهش دیگری در قدرت سخت‌افزاری تجربه کند؛ اما بهبودهای سخت‌افزاری فقط تا جایی از مسیر می‌تواند اپل را از رقبا جلو بیندازد و از نقطه‌ای به بعد، لازم است توجهی اساسی به نرم‌افزار و قابلیت‌های هوش مصنوعی شود.

در جمع‌بندی مراسم آیپد گفتم که اپل مدتی است در لوپ بی‌نهایت ارتقای سخت‌افزاری گیر کرده، بدون اینکه محصولاتش به‌معنی واقعی کلمه، به‌دردبخورتر شوند. اما حالا قواعد بازی تغییر کرده است؛ اپل مجبور است نگرش خود را به ارتقای محصول عوض کند، چراکه حالا بقای کسب‌کارش به این تغییر نگرش وابسته است.

اولین سیستم هوش مصنوعی اپل در راه آیفون، آیپد و مک
اپل در رویداد WWDC 2024 از «هوش اپل» (Apple Intelligence) پرده برداشت؛ اصطلاحی که کوپرتینونشین‌ها برای اشاره به قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید آیفون، آیپد و مک ازجمله تولید تصاویر و خلاصه‌کردن متن به‌ کار می‌برند.
اپل می‌گوید قابلیت‌های هوش مصنوعی این شرکت برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران یا به‌طور محلی در خود دستگاه پردازش می‌شوند یا برای پردازش به سرور شخصی‌تری فرستاده می‌شوند. بااین‌حال، همه‌ی کاربران آیفون و مک قادر به استفاده از هوش مصنوعی اپل نخواهند بود. به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری، تنها آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس مجهز‌به تراشه‌ی A17 Pro و مک‌های مجهز به تراشه‌های سری M از قابلیت‌های هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند.

سیری، هوشمندانه‌تر از همیشه
دستیار صوتی سیری به‌طور کلی متحول شده است و اکنون از آیکون و انیمیشین‌های جدیدی استفاده می‌کند. پاسخ‌های ارائه شده از سوی سیری در کارت‌هایی با جزئیات بسیار بالا ظاهر می‌شوند. نسخه‌ی جدید سیری به‌کمک مدل های زبانی بزرگ توالی سوالات را درک می‌کند و برای درخواست‌‌های بعدی نیازی به تکرار اطلاعات ندارد.
سیری به‌محتوایی که کاربر درحال تعامل با آن‌ها است واکنش نشان می‌دهد و توانایی انجام اقدامات درون‌برنامه‌ای را دارد. برای مثال اگر درحال پرکردن فرمی هستید که از شما جزئیات گواهینامه‌ی رانندگی را می‌خواهد، سیری گواهینامه‌ی شما را نمایش می‌دهد و حتی جزئیات خواسته شده را استخراج می‌کند.
قابلیت‌های جدید سیری به‌مرور به iOS 18 اضافه خواهند شد. کوپرتینویی‌ها می‌خواهند نسخه‌ی جدید سیری را آیپد و مک نیز بیاورند.

پشتیبانی از RCS در iMessage
اپل سرانجام به‌دلیل فشارهای اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد که اپلیکیشن Messages در iOS 18 از پروتکل RCS پشتیبانی می‌کند و این استاندارد جدید جایگزین SMS خواهد شد؛ البته جزییات دیگری درباره‌ی این خبر مسرت‌بخش به‌اشتراک نگذاشت.
در حال حاضر، هنگامی که کاربران iOS و اندروید با یکدیگر پیام مبادله می‌کنند، خدمات به SMS باز می‌گردد، عکس‌ها و ویدئوها با کیفیت پایین‌تری ارسال و پیام‌ها کوتاه می‌شوند و مکالمات به‌طور سرتاسری رمزگذاری نمی‌شوند. علاوه‌بر این، پیام‌های گوشی‌های اندرویدی با حباب‌های سبز در چت‌های iMessage ظاهر می‌شوند.
RCS تقریباً مانند پروتکل آی‌مسیج امکان ارسال پیام‌های بلندتر و پشتیبانی از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت بالاتر را فراهم می‌کند. RCS به‌عنوان استاندارد ارسال پیام‌ در گوشی‌های اندروید مورد پذیرش قرار گرفته است، اما اپل تاکنون آن را به رسمیت نمی‌شناخت.

ادغام ChatGPT با سیری
چت‌بات محبوب ChatGPT مبتنی‌بر GPT-4o قرار است «اواخر ۲۰۲۴» به آیفون، آیپد و مک بیاید و به سیری در پاسخ به سوالات کاربران کمک کند. احتمالا این خبر خوش به این معنی است که سیری به‌جای نمایش نتایج جستجو در گوگل، از ChatGPT بخواهد جواب را شسته‌ورفته در اختیار کاربر قرار دهد.
به‌گفته‌ی اپل، سیری برای استفاده از چت‌جی‌پی‌تی ابتدا از کاربر اجازه خواهد گرفت. غول دنیای فناوری گفت در ابتدای مسیر بهترین چت‌بات را برای ادغام با اکوسیستم خود انتخاب کرده، اما در ادامه‌ی راه از مدل‌‌های هوش مصنوعی دیگر نیز استفاده خواهد کرد.

شخصی‌سازی بیشتر آیفون در iOS 18
سیستم‌عامل آیفون باوجود بهبود‌های هرساله، درمقایسه با رقبا همیشه آزادی‌عمل کمتری به کاربران برای شخصی‌سازی می‌‌داد؛ اما در iOS 18 کاربران می‌توانند آیکون اپلیکیشن‌ها را آزادانه‌تر بچینند، رنگ آیکون‌ها را با تصویر پس‌زمینه هماهنگ کنند، گزینه‌های بیشتری را در کنترل سنتر داشته باشند و حتی آیکون‌های پیش‌فرض چراغ‌قوه و دوربین را با هر گزینه‌ای از کنترل‌ سنتر عوض کنند.
iOS 18 همچنین به کاربران اجازه می‌دهد هر اپلیکیشن مدنظر خود را پشت دیوار احراز هویت آیفون قرار دهند یا آن‌ها را به‌طور کامل پنهان کنند تا فقط زمانی‌که آیفون از هویت کاربر مطمئن شد، آیکون اپلیکیشن‌ها را نمایش دهد.

قابلیت جالب InSight برای اپل تی‌وی پلاس
اپل تی‌وی پلاس در آپدیت tvOS 18 به قابلیت جدیدی به‌نام InSight مجهز شده که به کاربر اجازه می‌دهد با سوایپ پایین روی ریموت کنترلر، نام بازیگران و شخصیت آن‌ها در فیلم را مشاهده کنند. کاربران همچنین می‌توانند نام آهنگ درحال پخش در فیلم را پیدا و آن را به پلی‌لیست اپل موزیک اضافه کنند. اپل‌ تی‌وی پلاس با بی‌صداکردن فیلم درحال‌پخش به‌طور خودکار زیرنویس آن را فعال می‌کند.

iPhone Mirroring برای نمایش صفحه آیفون در مک
این قابلیت که جزئی از ویژگی Continuity در مک‌او‌اس است و در نسخه‌ی macOS Sequoia دردسترس قرار می‌گیرد، به کاربر اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش آیفون را در پنجره‌ای روی مک میرور کند و بدون دست زدن به گوشی خود، کنترل آن‌را برعهده بگیرد.
این قابلیت همچنین امکان کار با گوشی با استفاده از موس و کیبورد؛ حتی در حالت Standby آیفون را نیز فراهم می‌کند. برای جابه‌جایی هرچیزی بین مک و آیفون خود نیز می‌توانید با درگ و دراپ این‌کار را انجام دهید. ضمنا می‌توان اعلان‌های آیفون را مستقیما در مک دریافت کرد.
ویژگی‌ Window Tiling هم که از ۱۵ سال پیش بخشی از سیستم‌عامل ویندوز بوده، به‌راحتی با کشیدن پنجره‌ها به لبه‌ی صفحه، آن‌ها را کنار هم یا گوشه‌های نمایشگر بچینند.