فوت ۱۰ نفر بدنبال مسمومیت با گاز منوکسید کربن

در استان اصفهان در سال گذشته 95 نفر بدنبال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده اند که دی ماه با 23 فوتی و ماههای آذر، بهمن و اسفند هر کدام با 12 فوتی بیشترین تلفات را داشته اند.

یلدا توکلی:با سردتر شدن هوا و نزدیک شدن به فصل زمستان، همواره شاهد افزایش تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن هستیم به طوری که در دوماهه پاییز امسال ۱۰ نفر در استان بدنبال مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده اند.

از آنجا که بیشتر مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در نیمه دوم سال و به ویژه در فصل زمستان اتفاق می افتد، از مجموع ۲۹ فوتی ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در استان اصفهان در هشت ماهه سال جاری، ۱۰ فوتی مربوط به دوماهه پاییز بوده است. البته بیشترین تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن مربوط به فروردین ماه امسال با ۱۱ فوتی بوده است.
از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در هشت ماهه سال جاری، ۲۲ نفر مرد و ۷ نفر زن بودند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۳۶ نفر بود، کاهش داشته است.

در سال گذشته ۹۵ نفر بدنبال مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده اند که دی ماه با ۲۳ فوتی و ماههای آذر، بهمن و اسفند هر کدام با ۱۲ فوتی بیشترین تلفات را داشته اند.

علائم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن:

مسمومیت با منوکسیدکربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری های مختلفی دیده می شود، متاسفانه بسیاری از این علائم شبیه به علائم سرماخوردگی است و اکثر افراد فکر می کنند به دلیل سردی هوا دچار سرماخوردگی شده اند و سعی در خوابیدن می کنند.

عمده این علایم عبارتند از:

۱-سردرد

۲- ضعف جسمانی

۳-سرگیجه و بی قراری

۴-تهوع و استفراغ

۵-خمیازه کشیدن بیش ازحد

۶-کاهش دید

۷-حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی

این موارد علایم اولیه مسمومیت درافراد به شمار می روند. چنانچه افراد دراین مرحله متوجه چنین علایمی شدند با خارج شدن از فضای آلوده می توانند از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.

علائم مراحل پایانی و نزدیک به مرگ:

کبودی دست، دور لب ها و نوک انگشتان از علایم پایانی مسمومیت با این گاز به شمار می روند که در نهایت فرد دچار تنگی نفس شده و فوت می کند.

چگونگی برخورد با افراد مسموم شده با گازمنواکسیدکربن:

۱-در و پنجره های محیط را باز کنید.
۲-فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید.
۳-یقه پیراهن و کمربند و لباس های تنگ افراد مسموم را باز کنید.
۴-در صورت امکان اکسیژن دهی به فرد مسموم شده انجام شود.
۵-بازنگه داشتن راه های هوایی و تماس با اورژانس ۱۱۵ در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرارگیرد.
پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن بسیار ساده است
استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد و دقت در سلامت مسیر خروجی محصولات احتراق در وسایل گرمایشی در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخورداراست. توجه داشته باشید که بخاری های بدون دودکش به هیچ عنوان از تولید این گاز جلوگیری نمی کند.