فوت ۱۵ نفر به علت غرق شدگی در سال جاری

در سال‌های ۹۴ و ۹۵، اصفهان جایگاه چهارم کشور از لحاظ غرق‌شدگی را به خود اختصاص داده بود که در سال‌های بعد به جایگاه پنجم رسید و در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، جزو پنج استان شایع غرق‌شدگی نبود

آزاده سلیمان نژاد: معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: طی سه ماهه ابتدایی سال جاری در شبکه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تاکنون ۲۲ مورد غرق‌شدگی (فوتی و احیاشده) در ۱۰ شبکه بهداشت و درمان استان گزارش شده که از این بین، ۱۵ حادثه منجر به فوت غریق شده است.

علی پارسا در نشست خبری معاونت بهداشتی استان که  به مناسبت هفته پیشگیری از غرق‌شدگی برگزار شد،  گفت: بیشترین آمار غرق‌شدگی مربوط به گروه سنی کودکان زیر پنج سال و نوجوانان ۶  تا ۱۸ سال بوده است. وی با بیان اینکه شهرستان نجف آباد با ۵ مورد  بیشترین غرق شدگی (فوتی و  احیاشده) را به خود اختصاص داده است افزود: ۳۶ درصد غرق‌شدگی‌ها در استخرهای کشاورزی، ۲۳ درصد در رودخانه‌ها، ۱۸ درصد  در استخرها، ۹ درصد  در کانال‌های آب، چهار درصد  در چشمه‌ها، ۵  درصد  در دریا و ۵  درصد دیگر  در چاه‌های آب بوده است. پارسا همچنین با بیان اینکه شاهد موارد و گزارش‌هایی از غرق‌شدگی هستیم که باعث تأسف و با حساس‌سازی و آگاه‌سازی قابل پیشگیری است، افزود: بیشترین میزان غرق‌شدگی در کودکان یک تا پنج سال و پنج تا ۹ سال رخ می‌دهد و این حوادث سومین علت مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی را به خود اختصاص داده‌اند.
به گفته معاون فنی مرکز بهداشت استان در سال‌های ۹۴ و ۹۵، اصفهان جایگاه چهارم کشور از لحاظ غرق‌شدگی را به خود اختصاص داده بود که در سال‌های بعد به جایگاه پنجم رسید و در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱، جزو پنج استان شایع غرق‌شدگی نبود.
وی ادامه داد:  بر اساس آخرین گزارشات ارائه شده در سال جاری، استان اصفهان طی چند ماهه ابتدایی امسال رتبه سوم از لحاظ غرق‌شدگی را به خود اختصاص داده است که رتبه‌ای نگران کننده و نیازمند مداخلات و اقدامات جدی است، علی پارسا افزود: به منظور پیشگیری از موارد غرق‌شدگی، اقداماتی انجام، جلسه‌ای نیز در استانداری اصفهان برگزار و توصیه‌هایی از جمله اطلاع‌رسانی در قالب کانون‌های اوقات فراغت و فضای مجازی شده است. به گفته  وی تشکیل کمیته جامعه ایمن نیز از اقداماتی است که به منظور پیشگیری از عمده حوادث پیش‌بینی شده از جمله حوادث شهری و ترافیکی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: طبق مکاتبه انجام شده با مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، وظایف تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به آنها ابلاغ شده و تلاش می‌شود که با اقدامات انجام شده از وقوع موارد غرق‌شدگی پیشگیری شود.

  • راه اندازی بانک شیر بیمارستان الزهرا در بهمن ماه ۱۴۰۰

در ادامه  این  نشست رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن اشاره به هفته تغذیه  با شیر مادر گفت: طبق  مطالعات علمی ریسک ابتلای مادران شیرده به سرطان کاهش و ضریب هوشی نوزاد تغذیه‌کننده از شیر مادر افزایش می‌یابد.
مریم کاظمی با بیان  اینکه مزایای تغذیه نوزادان با شیر مادر برای نوازد، مادر و جامعه بی‌شمار است، افزود: احتمال ابتلای مادری که به نوزاد خود شیر می‌دهد به سرطان‌های سینه و تخمدان کمتر است و احتمال ابتلای نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند نیز به بیماری‌های عفونی فوقانی یا گوش، اسهال، چاقی و عوارض چاقی در بزرگسالی، کاهش می‌یابد.

وی در توضیح فواید شیر مادر برای نوزاد گفت: با برقرار شدن تماس پوستی مادر و نوزاد حین شیردهی و شنیدن صدای تپش قلب مادر توسط نوزاد، ۸ تا ۱۲ نمره‌ای میزان ضریب هوشی نوزاد افزایش  خواهد یافت.

رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نوزادانی که از شیر مادر خود تغذیه شده باشند از تعاملات اجتماعی بالاتری برخوردار هستند و در پی ارتباط احساسی ایجاد شده بین مادر و نوزاد با شیردهی، مادر در سنین سالمندی مورد حمایت بیشتری از سمت فرزند خود قرار می‌گیرد.
کاظمی با بیان اینکه با بالاتر بودن ضریب هوشی نوزادان، ضریب هوشی جامعه نیز افزایش خواهد یافت، گفت: تغذیه با شیر مادر در راستای حفظ محیط زیست، حفظ لایه ازن  و پیشگیری از آلودگی آب‌ها و زندگی آبزیان تأثیرگذار است و ترویج این نوع سبک زندگی، برابری اجتماعی و برابری جنسیتی را در پی خواهد داشت.

به گفته وی در هر سی سی از شیر مادر، میلیون‌ها سلول دفاعی زنده وجود دارد که سیستم ایمنی نوزاد را قوی‌تر خواهند کرد، اما شیرهای خشک و مصنوعی از آن بهره‌ای نبرده‌اند؛ از همین رو و با توجه به مزایای بی‌شمار تغذیه با شیر مادر، بانک شیر بیمارستان الزهرا (س) اصفهان در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد.
رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین تبلیغ بانک شیر بیمارستان الزهرا (س) در مجلس شیرخوارگان حسینی بود، اظهار کرد: با تبلیغات انجام شده در خصوص اهدای شیر به بانک شیر بیمارستان الزهرا (س)، داوطلبان دارای شیر مازادتر از میزان شیر مورد نیاز فرزند خود شناسایی می‌شوند و سابقه پزشکی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه پس از بررسی سابقه پزشکی مادران شیرده، بطری‌هایی به منظور اهدای شیر در اختیار آنها قرار می‌گیرد، شیرهای اهدایی آزمایش می‌شوند و پس از انجام فرآیند پاستوریزاسیون، شیر اهدایی فریز خواهد شد، افزود: شیرهای اهدایی به شیرخوارگانی که به هر علت از شیر مادر محروم هستند، با توجه به نسخه پزشکی صادر شده اهدا می‌شود.

کاظمی با اشاره به اینکه اهدای شیر مورد استقبال خوبی قرار گرفت، تصریح کرد: اهدای شیر به صورت رایگان صورت می‌گیرد و تحت پوشش خدمات بیمه است. اولویت تجویز شیر برای نوزاد، شیر دایه است، اما در صورتی که دسترسی به دایه امکان نداشته باشد، در ابتدا امکان برخورداری از بانک شیر برقرار و سپس مجوز استفاده از شیر مصنوعی انجام می‌شود.

وی ضمن اعلام این خبر که در حال حاضر بانک شیر در فاز اول فعالیت خود شیرهای اهدایی را برای تغذیه نوزادان حاضر در بیمارستان‌ها مصرف می‌کند، ادامه داد: اهدا کردن شیر به بانک خون و استفاده نوزاد از شیر اهدایی منجر به ایجاد محرمیت نخواهد شد؛ چراکه برای ایجاد محرمیت نوزاد باید ۱۵ بار به تناوب یا به مدت ۲۴ ساعت کامل از شیر یک دایه به صورت مستقیم تغذیه کند.
رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وجود رضایت‌نامه در بانک شیر و لزوم تأیید آن توسط مادر شیرده و همسر وی، گفت: فرایند جذب اهداکننده شیر در شبکه‌های بهداشت و درمان نیز انجام می‌شود. تغذیه نوزاد از شیر مادر باید به مدت شش ماه و به صورت انحصاری انجام شود؛ در واقع نوزاد طی این مدت بجز شیر مادر و داروهای پزشکی نباید از هیچ ماده دیگری تغذیه کند.

مریم کاظمی با بیان اینکه اجرای فاز دوم بانک شیر نیازمند دستور وزارتخانه است، اضافه کرد: مدت زمان نگهداری شیر مادر با توجه به نوع فریزر متفاوت است و مادران شیرده شاغل باید نسبت به مدت زمان نگهداری شیر خود برای تغذیه نوزاد در فریزر اطلاع داشته باشند.

به گفته  کاظمی فریزرهای بانک شیر از نوع صنعتی هستند و مدت زمان نگهداری شیر در آنها طولانی‌تر است، وی افزود: طبق مطالعه کشور انجام شده در سال ۱۳۹۶، میزان پوشش تغذیه انحصاری شیر مادر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برابر با ۶۵ درصد بوده و این در حالی است که میانگین کشوری این پوشش تغذیه‌ای برابر با ۵۱.۱ درصد ثبت شده است.