فعالیت اصناف و مشاغل زیر ذره بین بازرسان بهداشت محیط و بسیج مردمی

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: بازرسان بهداشت محیط و بازرسان بسیج مردمی با کمک یکدیگر فعالیت روزانه مشاغل را رصد می کنند.

سید مهدی میرجهانیان با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید براساس یکسری اصول و قواعد رفتار کنیم تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود، اظهار کرد: در غیر این صورت و از طریق ارتباط فرد با فرد و تماس با سطوح آلوده، زنجیره انتقال کرونا قطع نخواهد شد.

وی فاصله گذاری اجتماعی را از راهکارهای قطع انتقال ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: رعایت موارد  بهداشتی همچون شستن دست ها، استفاده از لوازم شخصی و رعایت بهداشت فردی نیز در پیشگیری از ابتلا به این ویروس بسیار موثر است. همچنین فعالیت های مشاغل و اصناف مختلفی که آغاز به کار کرده اند نیز باید طبق فرآیندی باشد که وزارت بهداشت پیش بینی کرده است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه بر این اساس بازرسان بهداشت محیط و بسیج مردمی، روزانه به بازرسی این اصناف اعم از اتحادیه ها، کارخانجات و… می پردازند، ادامه داد: سامانه Salamat.gov.ir سامانه غربالگری و ثبت کرونا است که یک قسمت از این سامانه مربوط به ثبت اطلاعات مشاغل و اصناف است.

میرجهانیان با بیان اینکه اصناف، مشاغل مختلف و تمام خدمات دهندگان باید وارد این سامانه شوند و اطلاعات شخصی و نوع فعالیت خود را مشخص کنند، خاطرنشان کرد: این افراد پس از وارد کردن اطلاعات، کد پیگیری برای آغاز فعالیت شان دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: در این سامانه یک راهکار پیش بینی شده که هر شغل، رسته و فعالیتی،  پس از ثبت نام، تعدادی لینک از طریق پیامک برای او ارسال می شود که شامل آخرین دستورالعمل هایی است که باید از آنها اطلاع داشته باشد.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه مواردی همچون بیمار بودن یا سالم بودن، بازگشت به کار و گندزدایی و ضد عفونی کردن محل در این سامانه قرار داده شده است، گفت: تمام اصناف و مشاغل از جمله اتحادیه ها و کارخانجات زمانی که وارد  این سامانه می شوند،  وارد سایت سلامت مرکز محیط کار نیز می شوند که گام دوم مبارزه با کووید ۱۹ در آن است.

میرجهانیان خاطر نشان کرد: علاوه بر بازرسان بهداشت محیط، بازرسان بسیج مردمی نیز به کمک آمده اند تا به صورت روزانه فعالیت مشاغل رصد شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله نداشتن کد رهگیری در مغازه و یا فروشگاه برخورد قانونی می شود.