شکوهمندترین بدرقه

یلدا توکلی: اصفهان همچنان داغدار و عزادار است، مردم از گوشه و کنار اصفهان خود را به مراسم تشییع آیت الله محمد علی ناصری رسانده‌اند و پیکر آیت الله ناصری در گلستان شهدا و در جوار شهدای گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس به خاک سپرده شد. همه برای ادای احترام آمدند، قدم زنان، ذکر […]

یلدا توکلی: اصفهان همچنان داغدار و عزادار است، مردم از گوشه و کنار اصفهان خود را به مراسم تشییع آیت الله محمد علی ناصری رسانده‌اند و پیکر آیت الله ناصری در گلستان شهدا و در جوار شهدای گلگون کفن هشت سال دفاع مقدس به خاک سپرده شد.

همه برای ادای احترام آمدند، قدم زنان، ذکر گویان و اشک ریزان؛ پیکر مطهر آیت الله ناصری را تشییع کردند. آری وداع با معشوق سخت است گام‌ها رفته رفته به گلستان شهدا نزدیک شد، گلستانی که نقطه به نقطه‌اش با قبور شهدایی تزئین شده که هر کدام دنیایی از رشادت و مردانگی را معنا کرده‌اند. نیروهای امداد و نجات در جای جای گلستان شهدای اصفهان حضور داشتند و خیل جمعیت غیر قابل کنترل بود، همه داغدار پیرشهرشان هستند، مردی که آبروی شهر تاریخی اصفهان بوده و هست. هیئت‌های عزاداری در گلستان شهدا حضور یافته و پیکر مطهر آیت الله در میان جمعیت وارد گلستان شهدا شد و در آرامگاه ابدی آرام گرفت. در پی ارتحال این عالم وارسته، استاندار اصفهان روزهای پنجم، ششم و هفتم شهریور را در استان اصفهان، عزای عمومی اعلام کرد.

  • پیکر استاد را بدرقه کردیم

 آئین تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری دولت آبادی صبح روز گذشته از میدان احمد آباد و با حضور جمع کثیری از دوستدارانش به سمت گلستان شهدا تشییع شد. شاید در باورمان نمی‌گنجید که به این زودی بخواهیم به مراسم تشییع آیت‌الله شهرمان برویم، مردی که عشق وصل معبود را درک کرده بود. حاضران در مراسم تشییع تصاویری از آیت‌الله ناصری را در دست داشتند و با پخش جملاتی از سخنرانی‌هایش اشکشان جاری می‌شد. همه مسیرهای منتهی به چهار راه هشت بهشت و میدان بزرگمهر در انتظار رسیدن پیکر آیت الله ناصری بود، جمعیت رو به افزایش و مردم با شعار «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز ناصری مجاهد پیش خداست امروز» به جمعیت در حال تشییع اضافه می‌شدند.، اصناف و بازاریان خیابان بزرگمهر و میدان احمد آباد نیز مغازه‌های خود را بسته ودر مراسم حضور یافتند و نماز بر پیکر آیت‌الله ناصری توسط آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری اقامه شد، مقامات کشوری از جمله سردار حسین اشتری، فرمانده فراجا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه و حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم یافتند و با جمعیت حاضر، پیکر مطهر آیت الله را بدرقه کردند.

  • تلاش همه دستگاه‌ها در بهتر برگزار شدن مراسم

پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان برای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله ناصری و در راستای خدمت بهتر به تشییع‌کنندگان از بامداد یکشنبه اقدام به اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی در برخی از خیابان‌های شهر اصفهان کرده بود، این محدودیت‌ها از میدان احمدآباد تا گلستان شهدا در نظر گرفته شد و در این مسیرها از توقف وسایط نقلیه جلوگیری می‌شد. همچنین باتوجه به محدودیت و کمبود ظرفیت پارکینگ‌ها، از اتوبوس‌های شرکت اتوبوسرانی برای ایاب و ذهاب مردم استفاده گردید. از سویی با توجه به ازدحام جمعیت و گرمای هوا، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیز اقدام به استقرار خودروهای مجهز آتش‌نشانی در طول مسیر تشییع کردند. آمبولانس‌های مرکز فوریت‌های پزشکی و اورژانس استان هم در طول مسیر تشییع با استقرار در مکان‌های تعیین شده، آماد امدادرسانی به شهروندان بودند. منصور شیشه فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله ناصری استاد اخلاق و عرفان با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در زمینه اقدامات امدادی برای شرکت در مراسم تشییع پیکر مطهر ایشان اظهار داشت: ۴۲ تیم امدادی و پشتیبانی از جمعیت هلال احمر، سازمان آتش نشانی و اورژانس با تجهیزات و خودروهای امدادی در مسیر تشییع مستقر هستند. وی همچنین به استقرار اکیپ آبرسانی سیار، بهداشت وخدمات شهری در مسیرهای پیش بینی شده برای تشییع پیکر مطهر آیت‌الله ناصری اشاره کرد و ابراز داشت: در همه مسیرها اکیپ‌های امدادی استقرار یافتند.

  • عالم جلیل القدر، مجتهد، استاد اخلاق و عاشق و شیفته امام زمان

آیت الله محمدعلی ناصری دولت آبادی عالم جلیل القدر، مجتهد، استاد اخلاق و عاشق و شیفته امام زمان (عج) متولد ۱۳۰۹ ه.ش در اصفهان، مجتهد استاد اخلاق، عاشق و شیفته امام زمان (عج)، که حوزه علمیه حضرت ولی عصر (ع) و تعدادی از مراکز دینی – فرهنگی تحت اشراف او بود. وی سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به اشاعه محبت آقا بقیه الله الاعظم (ع) مشغول بود. آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی، سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در شهر دولت‌آباد بُرخوار در ۱۰ کیلومتری شمال شهر اصفهان در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدر او زاهد مُتّقی حجّت‌الإسلام والمسلمین حاج شیخ محمّد باقر ناصری نام داشت که خود در شمار عالمان فرهیخته آن دوران بود. شیخ محمد تحصیلات خود را ابتدا در دولت آباد آغاز کرد و سپس در حوزه علمیه اصفهان ادامه داد. در ۱۴ سالگی با مهاجرت پدرش به نجف اشرف راهی نجف شد. بعد از سه سال، پس از برگشت پدر به ایران، او همچنان به ادامه تحصیل در نجف پرداخت و وارد مدرسه صدر نجف شد. پدر پیش از جدایی از فرزند، او را نخست به حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) و از آن پس به مرحوم آیت‌الله شیخ محمّد حسین دهاقانی که در شمار اعلام و اوتاد آن شهر مقدّس بود، سپرد. ایشان در این دوران بخشی از علوم ادبی، حاشیه ملأ عبدالله بر متن منطقی تفتازانی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت اله مدرس افغانی فرا گرفت. ادامه شرح لمعه را از محضر آیت الله مجتبی لنکرانی، مکاسب را محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی که بعدها داماد ایشان می‌شود. کفایه را از محضر آیت الله حاج شیخ محمد حسین دهاقانی و برای دومین مرتبه باز در محضر آیت اله شیخ صدر را بادکوبه‌ای، خارج مکاسب صلاه آیات را از محضر آیت الله سید عبدالهادی شیرازی و خارج بیع و خیارات را از محضر امام خمینی استفاده کرد. گذاشته از این در شماری دیگر از دروسی همچون بحث خارج کتاب الحج آیت الله سید محمود شاهرودی نیز شرکت و یک دوره کامل اصول الفقه را از محضر آیت الله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی فرا گرفت. وی علاوه بر علوم رسمی به بهره‌گیری علوم معنوی نزد محمد کوفی، سید محمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سید هاشم حداد و سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخت. همچنین با شخصیت‌های عرفانی و اخلاقی چون علامه طباطبایی، محمداسماعیل دولابی، حاج عبدالرضا گردعاوی، مولوی قندهاری، آشنایی و ارتباط داشت. هم چنین ایشان در غالب سفرهای ماهیانه به قم محضر آیه الله بهجت می‌رسیدند و به طوری که شیخ علی آقا بهجت می‌گفت: هیچکس مثل ایشان با آیت الله بهجت نشست صمیمانه ندارند. لازم به ذکر است آیت الله ناصری و عارف گمنام مولوی قندهاری، عقد اخوتی بینشان بسته شده بود.

آیت‌الله ناصری دولت آبادی به امر استادش آیت‌الله سید محمد کشمیری به اصفهان بازگشت، گذشته از مجالس تدریس فقه و اصول و تفسیر قرآنی که سالیانی دراز در حوزه علمیه این شهر اقامه نموده و به تربیت نفوس مستعد همت گماشت. آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، حجت الاسلام جعفر ناصری از شاگردان ایشان بودند. آب حیات، مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت الله ناصری درباره حضرت مهدی (عج)، در امتداد نور: مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت الله درباره آیات تأویل شده به حضرت ولی عصر (ع) از جمله آثار ایشان است. همچنین، حوزه علمیه حضرت ولی عصر (ع)، حوزه علمیه صاحب الزمان (عج)، حوزه علمیه نرجس خاتون (س)، مرکز دیجیتال حضرت ولی عصر (عج) در دولت آباد، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی، موسسه دارالهدی قم، بنیاد علمی – فرهنگی هاد نیز از جمله مراکز دینی در شهرهای اصفهان و قم هستند که تحت اشراف حضرت آیت الله می‌باشد. آیت الله ناصری علاوه بر تلاش‌های علمی و دینی، هدایت و راهنمایی مردم طلاب و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارکت جدی دارد از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش‌های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد. مرکز درمانی حضرت ولیعصر (عج) و بخش دیالیز ۲۰ تختخوابی آن با اهدای شش هزار متر زمین و دو هزار متر ساختمان در سال ۸۷ توسط ایشان آغاز و در سال ۹۱ افتتاح شد. بخش دیالیز بیمارستان گلدیس شاهین شهر، بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول الله (ص) میمه، اورژانس شبانه روزی دولت آباد نیز با همت ایشان به نتیجه رسید.