سوختگیری در پمپ‌های بنزین فقط با دستکش یک‌بار مصرف انجام شود

جایگاه‌های سوخت یکی از مراکز اصلی شیوع ویروس کرونا بشمار می‌آید به همین دلیل مسوولان در کشور و استان اصفهان تاکید و ابلاغ کردند که سوختگیری در این جایگاه‌ها فقط با دستکش یک‌بار مصرف انجام شود.

سوختگیری در پمپ‌های بنزین فقط با دستکش یک‌بار مصرف انجام شود

جایگاه‌های سوخت یکی از مراکز اصلی شیوع ویروس کرونا بشمار می‌آید به همین دلیل مسوولان در کشور و استان اصفهان تاکید و ابلاغ کردند که سوختگیری در این جایگاه‌ها فقط با دستکش یک‌بار مصرف انجام شود.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش اعلام کرد که با دریافت بخشی از اطلاعات مبتلایان به ⁧‫ویروس کرونا⁩ در ایران و تحلیل اطلاعات حمل ونقل و پرداخت حضوری به این جمع‌بندی رسیدیم که سه مرکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران به ترتیب بیمارستان‌ها، پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها هستند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز از هفته گذشته با توجه به اهمیت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، خواهان رعایت همه موارد ایمنی و بهداشتی در جایگاه های سوخت شده بودند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، دهم اسفند امسال دستورالعمل جدیدی برای سوختگیری در جایگاه ها با هدف کاهش تماس مراجعان با تجهیزات جایگاه ها و همچنین ضدعفونی آنها صادر کرد.

بر اساس این دستورالعمل، به کلیه جایگاهداران توزیع فرآورده مایع و سی ان جی اعلام شد تا فرآیند سوختگیری و پرداخت در همه جایگاه های عرضه سوخت، توسط اپراتور انجام شود.

همچنین تاکید شد که در غیر این صورت، دستکش یکبار مصرف جهت استفاده عموم مردم در دسترس قرار گیرد و فرآیند سوختگیری و پرداخت بدون دستکش یکبار مصرف انجام نشود.

از سوی دیگر نازل‌ها و صفحه رمز کارت سوخت و همچنین اماکن عمومی جایگاه ها مانند سرویس بهداشتی به طور دائم با مواد مناسب، ضد عفونی و پایش بهداشتی شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفته گذشته در نامه‌ای به بیژن زنگنه وزیر نفت، بر ضرورت رعایت همه استانداردهای لازم در جایگاه های ارائه سوخت از جمله به حداقل رساندن ارتباط مردم با نازل‌های سوخت و حفاظت ایمنی ارائه دهندگان خدمت در جایگاه های سوخت‌گیری تاکید کرد.

سعید نمکی در این نامه با بیان اینکه یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا و سرایت بیماری از طریق نازل های جایگاه های بنزین است، گفت: به منظور ارائه خدمات مناسب و به موقع به مردم با استفاده از کلیه ظرفیت های بهداشتی و نظارت، کنترل و مقابله با بیماری ناشی از کرونا ویروس، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن رعایت کلیه استانداردهای لازم در جایگاه های ارائه سوخت، ترتیبی اتخاذ گردد تا حداقل ارتباط مردم با نازل های سوخت صورت پذیرد.

در این نامه تصریح شده است: موکداَ یکی از نکات ایمنی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، حفاظت ایمنی ارائه دهندگان خدمت درجایگاه های سوختگیری می باشد که انتظار می رود، استاندارد لازم در کلیه جایگاه ها رعایت شود. لذا ضمن رعایت کلیه اصول کنترل محیطی از جمله استفاده از دستکش و ماسک برای اپراتورهای جایگاه ها، عملیات سوخت گیری فقط از طریق اپراتور انجام گرفته و از هرگونه تماس مردم با  نازل های سوخت جلوگیری به عمل آید.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که دستور رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به همه جایگاه های سوخت بنزین و سی ان جی در استان ابلاغ شده و همه جایگاهداران موظف به رعایت آن هستند در غیر این صورت بر اساس موازین قانونی با آنها برخورد می شود.

بهمن علیپوربا بیان اینکه بر اساس این ابلاغیه، سوختگیری فقط باید با دستکش یک بار مصرف انجام شود، افزود: بر این اساس، دستکش یک‌بار مصرف باید در جایگاه‌ها در دسترس باشد و فرآیند سوخت‌گیری و دریافت هزینه به دست کارکنان جایگاه‌ها و با دستکش انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی‌که جایگاه‌ها شلوغ باشد شهروندان می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی اقدام به سوختگیری کنند.

علیپور با اشاره به اینکه جایگاه‌داران مکلف هستند که همه نازل‌ها، صفحه کلید پمپ‌های بنزین و سرویس‌های بهداشتی را به طور مستمر با مواد ضدعفونی کننده پاک‌سازی کنند، تاکید کرد: شهروندان می توانند درصورت مشاهده موارد تخلف و جایگاهی که دستکش و دستمال کاغذی در دسترس قرار نداده است با شماره گویای ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه لازم است فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم در این زمینه در جایگاه های عرضه سوخت انجام شود، اظهار داشت: تابلوهای اطلاع رسانی در این زمینه در جایگاه های سوخت نصب شده است.

علیپور با تاکید بر اینکه جایگاه‌های عرضه سوخت با هزینه خودشان اقدام به تامین اقلامی مانند دستکش کرده اند و همراهی آنها در این زمینه قابل تقدیر است، افزود: وضعیت سلامت کارکنان جایگاه های عرضه سوخت نیز به طور مستمر کنترل می شود.

با وجود ابلاغیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و اقدام های انجام شده در جایگاه‌های عرضه سوخت برای رعایت همه موارد بهداشتی و ایمنی، برخی از شهروندان اصفهانی از کم توجهی به این دستورها در تعداد معدودی از جایگاه‌ها خبر دادند و خواهان رفع این مسائل شدند.

یکی از شهروندان به ایرنا گفت که چند روز گذشته به یکی از جایگاه های سوخت اصفهان مراجعه و مشاهده کردم که برخی مراجعه کنندگان بدون دستکش اقدام به سوختگیری می‌کردند.

قیومی افزود: در خبرها خوانده بودم که اپراتور جایگاه ها باید خودشان بنزین بزنند و به همین دلیل منتظر ماندم که این کار را بکنند اما به من گفتند چون تازه دستگاه را ضد عفونی کردند خودم این کار را انجام دهم و خوشبختانه دستکش همراهم بود و سوختگیری کردم.

برخی از جایگاه‌داران در اصفهان نیز با بیان اینکه با هزینه شخصی خودشان اقدام به تامین اقلامی مانند دستکش یک بار مصرف و مواد ضد عفونی کننده در جایگاه های عرضه سوخت کرده اند، خواهان توجه دستگاه های اجرایی و همکاری آنها برای تامین این مواد شدند.

بیش از ۲۷۰ جایگاه سوخت بنزین، نفت و گاز و ۱۶۰ جایگاه سی ان جی در استان اصفهان فعال است.