سنِ اهداکنندگان خون در اصفهان رو به میانسالی است

مدیرکل سازمان انتقال خون اصفهان گفت: درصد فراوانی سن اهداکنندگان خون در استان در سال‌های ۸۷ تا ۱۴۰۱ از سن جوانی رو به میانسالی رفته است.

به گزارش ایرنا، کیان دهراب‌پور روز یکشنبه در نشست «پویش فرزندان ایران» با شعار «همدلی دانشجویان» در اصفهان افزود: از ۱۸ سال گذشته تاکنون تغییراتی در رده سنی اهداء کنندگان خون در استان رُخ داده که این روند با میانگین افزایش سنِ شهروندان همراه بوده است. وی با اشاره به وجود ۱۱ مرکز اهداء خون در استان اظهار کرد: سنِ اهداء خون در استان در سال ۸۷ بین سن ۲۱ تا ۲۵ سال بود که تعداد متقاضیان اهدا خون در این رده به مرور کاهش و تعداد اهداء کنندگان دارای سنِ بیشتر افزایش یافت و درصد فراوانی آن به ۳۶ تا ۴۰ سال رسید.
مدیرکل سازمان انتقال خون اصفهان با اشاره به نقش مهم دانشجویان در اهداء خون تاکید کرد: درصد اهداء خون در بین جوانان بسیار کاهش یافته است و باید فرهنگسازی بیشتری در بین قشر جوان و دانشگاهی صورت بگیرد به نحوی که تمایل بیشتری به اهداء خون پیدا کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر اصفهان پس از تهران و خراسان رضوی سومین استان پُرجمعیت کشور است و از نظر اهداء خون و فرآورده‌های خونی نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های آن دارد.

بیشترین اهداء کنندگان خون در اصفهان سن ۳۶ تا ۴۰ سال دارند
دهراب‌پور همچنین یادآور شد: البته ۶۰ درصد از اهداکنندگان خون استان افراد ثابت و در رده میانسالی هستند و فقط ۴۰ درصد بطور متغییر خون اهداء می‌کنند.
وی گفت: بسیاری از مردم فرق بین اصطلاح «بانک خون» و «انتقال خون» را نمی‌دانند و این در حالیست که بانک خون محل نگهداری خون در بیمارستان‌ها اما سازمان انتقال خون محل اهداء خون و تبدیل فراوری‌های خونی همچون پلاکت و پلاسما و غیره است.
دهراب‌پور گفت: استان اصفهان ۶۲ مرکز درمانی دارد که فرآورده‌های خونی را به روز دریافت می‌کنند و اهدای هر واحد خون حداقل جان سه نفر را نجات می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته میانگین اهداء خون در استان به ازاء هریک هزار نفر ۲۵.۵۵ درصد بود که این رقم در کشور ۲۶.۵۵ درصد است و اصفهان در این زمینه جایگاه کمتری از رقم کشوری دارد.
مدیرکل سازمان انتقال خون اصفهان گفت: البته اهداء خون در هشت ماه گذشته در استان قابل قبول بود و اگر مردم مشارکت بیشتری داشته باشد تا آخر سال میانگین اهداء خون در اصفهان از میانگین کشوری هم فراتر می‌رود.
وی تاکید کرد: همچنین اهداء خون بانوان در اصفهان ۳.۲۲ درصد در سال ۱۴۰۱ بود که این رقم از میانگین کشوری(۴.۵۳ درصد) بیشتر است که البته باید دانشجویان دختر تشویق به اهداء خون شوند.
دهراب‌پور بیان داشت: اهداء مستمر خون در سال ۱۴۰۱ در اصفهان ۵۷.۵۶ درصد بود که این رقم بیش از میانگین کشوری و معادل ۵۴.۱۲ درصد است. وی تصریح کرد: ۲۰ درصد از متقاضیان اهداء خون استان از خون دادن معاف می‌شوند زیرا ما وظیفه تامین خون سالم و اهداء آنها به نیازمندان را بر عهده داریم.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: افرادی که حجامت انجام می‌دهند به مدت یک سال از اهداء خون معاف‌اند، زیرا برخی از آنها در محل‌های غیربهداشتی و بدون مجوز، این کار را انجام داده‌اند که همین امر سلامت خون آنها را تهدید می‌کند زیرا زمینه انتقال بیماری‌هایی مثل هپاتیت نوع (A)و (B) و نیز در آنها ایدز بیشتر است.