سفر، اولین گزینه بعد از کرونا

فرزانه مستاجران نوید پایان کرونا سراسر مردم جهان را فرا گرفته است و همه با امید و اندکی دلهره اخبار واکسیناسیون علیه کرونا  را پیگیری می کنند. سوالی که این روزها در بسیاری از صفحات مجازی و برنامه های تلوزیونی پرسیده می شود این است که ، بعد از تمام شدن کرونا چه کارهایی انجام […]

فرزانه مستاجران

نوید پایان کرونا سراسر مردم جهان را فرا گرفته است و همه با امید و اندکی دلهره اخبار واکسیناسیون علیه کرونا  را پیگیری می کنند. سوالی که این روزها در بسیاری از صفحات مجازی و برنامه های تلوزیونی پرسیده می شود این است که ، بعد از تمام شدن کرونا چه کارهایی انجام می دهید؟ سوالی که در بیشتر مواقع احساسات سوال شونده را بر می انگیزد و جوابهایی تکراری دارد. شکر گزاری، درآغوش کشیدن عزیزانمان ، به دیدار بزرگتر ها و فامیل رفتن، برگزاری مراسم های شادی مانند عقد و عروسی و تولد .

 اما یکی از مهم عمده ترین پاسخ ها در سراسر جهان رفتن به مسافرت است. پزشکان معتقدند بسیاری از اختلالات و بیماری ها، ریشه در اعصاب و روان انسان ها دارند.  در جهانی که ما در آن زندگی می کنیم، استرس ها و نا آرامی ها گریبان همه را گرفته است. تنش ها و خستگی های جسمی، از هر سو به هر کدام از ما فشار می آورد. بنابراین نیاز است انسان با سفر کردن، بهترین و موثر ترین درمان را در جهت بهبود روح و روان خود انتخاب کند.  مهم ترین تاثیرات سفر در سلامت روان فرد، تأمین نیازهای روحی از طریق دستیابی به نشاط و آرامش فکری است. بیش از یکسال است مردم در سراسر دنیا از رفتن به مسافرت منع شده اند. البته در برخی از کشور ها که ایران نیز جز آن قرار دارد، به دلیل سر سخت نبودن قوانین منع ورود و خروج به شهرها ، تعدادی از مردم به سفر هم رفتند اما این جریان عمومیت ندارد و درصد کمی را شامل می شود.

کلمه سفر ممکن است در فرهنگ های مختلف، معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد. اما هر کدام از این تعاریف یک هدف را دنبال می کنند و آن هم دست یابی به یک حس خوب و آرامشی دوست داشتنی و نیز رها شدن از تشنج ها و خستگی های روزمره زندگی برای یک مدت مشخص است. سفر کردن به انسان فرصت رها شدن از مشکلات و دغدغه های فکری را می دهد و باعث می شود خستگی های کاری و آشوب هایی که هر روز با آن ها مواجه می شود را برای مدت کوتاهی فراموش کند. اما از یک سو کرونا و از سوی دیگر فشار های اقتصادی روز افزون در کشور باعث شده درصد بالایی از ایرانیان سفر را از سبد خرید خود حذف کنند به همین سبب جامعه روز به روز به سمت افسردگی کشیده می شود.

از طرف دیگر مشاغلی که با گردشگری در ارتباط هستند مانند هتل ها ، دفتر های مسافرتی  و تورها با دغدغه های فراوانی رو به رو هستند . بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ علاوه بر اینکه بر سبک زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشت، تغییر را به یکی از ویژگی‌های اصلی کسب‌وکارهای مختلف به‌ویژه صنعت گردشگری تبدیل کرد. البته تغییر از مدت‌ها پیش و با ظهور فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی آغاز شده بود، اما وضعیت بحرانی کرونا به آن شتاب بیشتری بخشید. اکنون تغییرات و اصلاحات عمده در چشم‌اندازها، راهبردها، اولویت‌ها و فعالیت‌ها اجتناب‌ناپذیر است. الگوهای سنتی بیش از پیش با الگوهای مدرن جایگزین می‌شوند، رویکردها و راهکارها درحال دگرگونی است، جنس چالش‌ها تغییر یافته و به‌طور کلی می‌توان گفت با تغییر پارادایم روبه‌رو هستیم.

تغییر در دنیای جدید جز جدایی ناپذیر بسیاری از مشاغل از جمله صنعت گردشگری است . این تغییرات میتواند مسافران را در همان تعداد اندک سفر با رضایت کامل بدرقه کند . خوب می شود اگر سفر جایگاهی در میان زندگی ما داشته باشد اما بالا بردن کیفیت این سفر ها به وجود برنامه مشخص از سوی مسافران و خدمات دهندگان بر میگردد که باید در این مدتی که تا پایان کرونا فرصت هست توسط خدمات دهندگان انجام شود تا بعد از این دوران رونق چشمگیر و رضایت مسافران را شاهد باشیم.