زنگ هشدار افزایش تب کریمه کنگو در اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای ۵ بیمار به تب کریمه کنگو و فوت یک بیمار در فریدون‌شهر خبر داد. پژمان عقدک در خصوص وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان، اظهار کرد: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است و درصورتی‌که ذبح، غیربهداشتی باشد از دام به انسان […]

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتلای ۵ بیمار به تب کریمه کنگو و فوت یک بیمار در فریدون‌شهر خبر داد.

پژمان عقدک در خصوص وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان، اظهار کرد: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است و درصورتی‌که ذبح، غیربهداشتی باشد از دام به انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی ۵ بیمار مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو از ابتدای سال جاری تاکنون در استان اصفهان، گفت: هر ۵ بیمار در شهرستان فریدون‌شهر شناسایی شدند و ۴ نفر از آن‌ها به‌موقع برای درمان خود به بیمارستان‌های داران یا فریدن مراجعه کردند، اما یک نفر از آن‌ها جان خود را از دست داد. بیماری که فوت شد علائمی همچون تب، سردرد، بدن‌درد، کمردرد و خون‌ریزی را داشت، اما به علت مراجعه دیرهنگام، اقدامات درمانی مؤثر نبود و منجر به فوت او شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، علت ابتلای این افراد به تب کریمه کنگو را مصرف گوشت آلوده اعلام و به شهروندان توصیه کرد که از مکان‌هایی که مطمئن هستند موازین بهداشتی را رعایت می‌کنند، گوشت خریداری کنند.

وی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو به‌طور معمول از دام انتقال پیدا می‌کند، هشدار داد: اگر افراد برای گرفتن کنه‌هایی که بر روی دام‌ها می‌نشینند آن‌ها را له کنند، احتمال انتقال به بدن انسان وجود دارد.

عقدک اعلام کرد: در حال حاضر اداره کل دام‌پزشکی استان، منطقه فریدن را تحت کنترل دارد، سم‌پاشی‌های لازم را انجام داده و برنامه‌های عملیاتی برای کنترل دام و طیور در منطقه و حوضچه‌هایی که برای عبور دام‌ها وجود دارد را طراحی کرده است. دام‌پزشکی در حد امکانات خود اقدام کرده و برای توسعه کار خود را با ادارات دیگر ازجمله بهداشت و استانداری هماهنگی انجام داده است.

وی در رابطه با سلامت گوشت‌های خوراکی اعلام کرد: گوشت‌های خوراکی هیچ مشکلی برای مصرف ندارند و حتی اگر دام‌ها آلوده باشند، استفاده از آن‌ها به شرطی که گوشت‌ها را ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید، هیچ مشکلی ندارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ذبح گوسفند باید در محیط بهداشتی و کشتارگاه‌های رسمی که دامپزشک وجود دارد انجام شود. اگر دامی را جای دیگری ذبح کنید، گوشت آن ۲۴ پس از ساعت ماندن در یخچال قابلیت استفاده دارد.

وی با اشاره به ذبح گوسفند برای حجاج خاطرنشان کرد: به‌غیر از شیوع بیماری‌ها، بارها توصیه شده که ذبح و سر بریدن حیوانات در جلوی کودکان به علت بیماری‌های جسمی و روحی نباید انجام شود. اما اگر هم انجام شد هر کسی که در تماس با پوست و خون این حیوان باشد، ممکن است سلامتی خود را به خطر بیندازد.