رونق مسابقات قرآن نیازمند تعامل سازنده بین اوقاف و موسسات فرهنگی است

برای رونق بیشتر مسابقات قرآن در سطح شهرستان، می‌توان از فعالان قرآنی و خانواده‌هایشان در موسسات برای حضور و مشاهده رقابت‌ها دعوت کرد و در صورت مشارکت آنها، از حضورشان تقدیر شود.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان گفت: تعامل مستمر و سازنده بین سازمان اوقاف و موسسات قرآنی ضروری است تا موسسات بتوانند در راستای آماده‌سازی جامعه قرآنی گام‌های موثرتری بردارند.

به گزارش اخبار اصفهان از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حسینعلی جان‌نثاری در حاشیه چهل‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان اظهار کرد: تردیدی نیست که هر قدم برای قرآن تاثیر بسیاری دارد و به طبع عدم برگزاری رویدادهایی همچون مسابقات نیز اثرات منفی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: بسیاری از قرآن‌آموزان به امید شرکت در این رقابت‌ها تلاش می‌کنند تا خود را ثابت کرده و توانمندی‌هایشان را به منسه ظهور برسانند؛ همچنین بسیاری از آنها با حضور در مسابقات برای یادآوری و تثبیت محفوظات خود تلاش می‌کنند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی و فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان با بیان اینکه عدم کسب رتبه در مسابقات نباید موجب ناامیدی فعالان قرآنی شود، گفت: مسئولان برگزاری مسابقات قرآنی می‌توانند با اعطای هدایای عمومی از حضور همه افراد در مسابقات تشکر کنند و از اینکه عدم کسب رتبه موجب ناامیدی و خروج آنها شود جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد تعامل بین مراکز قرآنی و فرهنگی و نهادهای برگزارکننده مسابقات عنوان کرد: مراکز قرآنی زمینه‌ساز حضور افراد در مسابقات بوده و با پرورش شرکت‌کنندگان، آمادگی‌های لازم را در آنها ایجاد می‌کنند؛ تعامل مستمر و سازنده بین سازمان اوقاف و موسسات قرآنی ضروری است تا موسسات بتوانند در راستای آماده‌سازی جامعه قرآنی گام‌های موثرتری بردارند.

جان‌نثاری ادامه داد: اگر به دنبال برگزاری بهتر و پرشورتر مسابقات قرآنی هستیم، باید ارتباط سازمان اوقاف با مراکز قرآنی را قوی‌تر کرده و در این راستا برنامه‌ریزی کنیم؛ می‌توان از یک سال قبل از برگزاری مسابقات، موارد مورد ارزیابی و توانمندی‌های لازم جهت حضور در رقابت‌ها را اعلام کرده تا این موارد توسط مراکز قرآنی به افراد آموزش داده شود.

وی حضور خانواده‌ها در فضای برگزاری مسابقات را مهم دانست و گفت: برای رونق بیشتر مسابقات قرآن در سطح شهرستان، می‌توان از فعالان قرآنی و خانواده‌هایشان در موسسات برای حضور و مشاهده رقابت‌ها دعوت کرد و در صورت مشارکت آنها، از حضورشان تقدیر شود.

عضو هیات رئیسه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی و فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان با اشاره به شرایط فعلی جامعه بیان کرد: به منظور افزایش گرایش نسل جوان و نوجوان به مسائل قرآنی لازم است که هم مردم و هم مسئولان اهتمام ویژه‌ای به این قشر داشته باشند و زمینه حضور آنها در محافل قرآنی را فراهم کنند؛ به عنوان مثال ارزش‌گذاری برای مدارک قرآنی و ایجاد بستری برای آنکه جوانان و نوجوانان بتوانند توانمندی‌های خود را نشان دهند از جمله راهکارهای این موضوع است.

وی افزود: آنچه در این باره بیش از همه اهمیت دارد، نشان دادن شیرینی قرآن و مفاهیم آن به جوانان و نوجوانان است و این نیازمند یک اقدام هنرمندانه است؛ افراد متخصص در این حوزه می‌توانند با به کارگیری ابزار هنر برای ترویج انس با قرآن در بین جوانان و نوجوانان تلاش کنند.

کمیته اطلاع‌رسانی چهل‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اصفهان – مرحله شهرستانی (اصفهان)