دنیای بعد از تو….به عقب بازنگردیم

فرزانه مستاجران بالاخره دیر یا زود ویروس کرونا از جهان رخت خواهد بست .  کرونا توانست مرزها را ببندد، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و برخی مشاغل را  تعطیل کند و کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها را  لغو نماید. اینها تنها قسمت کوچکی از زیان های کرونا بود که برای جهان به بار آمد اما وقتی بیش از […]

فرزانه مستاجران

بالاخره دیر یا زود ویروس کرونا از جهان رخت خواهد بست .  کرونا توانست مرزها را ببندد، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و برخی مشاغل را  تعطیل کند و کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها را  لغو نماید. اینها تنها قسمت کوچکی از زیان های کرونا بود که برای جهان به بار آمد اما وقتی بیش از یک چهارم مردم جهان مجبوربه قرنطینه  شدند و در خانه ماندن را به انجام امور روزمره خود در شرایط عادی ترجیح دادند، زندگی نیز رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت. آموزش الکترونیک، خرید اینترنتی، جلسات مجازی و حتی جشن ها و مراسمات غیر حضوری از شگفتی های این دوره بود که هرچند در گذشته نیز وجود داشت اما در این برهه از زمان خاص ، جان تازه گرفت و مورد استفاده همگان واقع شد. در این دوران مردم و مسئولان متوجه شدند برای بسیاری از امور حتی آموزش لازم نیست از خانه خارج شوند و در محل سکونت خود می توان درس خواند، جلسات گروهی برگزار کرد، ورزش کرد و با عدم خروج از خانه در وقت و هزینه صرف جویی کرده و محیط زیست را نیز کمتر آسیب رسانید.  اما تمام این موارد وقتی به بهترین وجه انجام خواهد شد که زیر ساخت ها به خوبی فراهم شوند.

خیلی از ما در این دوران با قطع شدن اینترنت یا کندی آن به شدت دچار مشکل شدیم، با نداشتن رمز دوم و پویا برای کارتهای عابر بانکمان  نتوانستیم خرید اینترنتی انجام دهیم و خود را به دلیل  پشت گوش اندازی برخی امور مانند به روز کردن تکنولوژی های  موجود شماتت کردیم و به خود قول دادیم بعد از کرونا دیگر این اتفاقات نخواهد افتاد . حالا متوجه شده‌ایم که زیرساخت‌های‌مان در بحث فضای مجازی تا چه اندازه مفید بوده و نقاط ضعف و قدرت‌مان کجاست. دانستن این مسائل به ما کمک خواهد کرد اول این که در مقابل بحران‌های آینده تجربیات ارزشمندی داشته باشیم و دوم این که سبک زندگی‌مان را تغییر دهیم. روزی که بحران کنونی کرونا به پایان برسد دیگر نحوه کار کردن، درس خواندن و استفاده از فناوری‌های جدید درجهان مثل گذشته نخواهد بود.

با فراگیر شدن استفاده از اینترنت و برقراری ارتباط از این طریق، دنیا بار دیگر ، نام «دهکده جهانی» را به‌ خود گرفت. همه‌ چیز از پای رایانه، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، در دسترس بود و بسیاری از امور را می‌شد از خانه انجام داد، اما کمتر کسی به آن توجه می‌کرد. در چین و پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونای جدید، مردم همچنان نسبت به خریدهای اینترنتی اقبال نشان می‌دهند و چنین کاری به مذاق‎شان خوش آمده است. این روند اگرچه پیش از این بحران نیز وجود داشته، اما بسیاری روش‌های سنتی را به چنین سبک خرید کردن‌هایی ترجیح می‌دادند، اما بیماری COVID- ۱۹ نشان داد که می‌شود روش‌های جدید را بسیار راحت وارد زندگی‌مان کنیم. در ایران نیز اگر روند بیماری کرونا مانند چین باشد تا کمتر از یک ماه دیگر این ویروس از حالت همه گیری خارج خواهد شد اما باید مشکلات زیر ساختی اینترنت و سرعت پایین آن حل شود ضمن اینکه کسب و کارهای اینترنتی قانون مند تر وآزادانه تر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند تا ایرانیان نیز بعد از کرونا به یک سبک زندگی جدیدی برسند و بتوانند رفتارهای  مثبتی که در دوران کرونا به زور و اجبار شرایط در خود نهادینه کردند ، بعد از آن نیز ادامه دهند. در شرایط عادی برای فرهنگ سازی  این عادت های مثبت ماه ها و شاید سالها وقت لازم بود اما امروز که مردممان به هر دلیلی در طی کمتر از دو ماه توانستند این چنین سبک زندگی خود را تغییر دهند بهتر است مسئولین نیز مشکلات ادامه این روند را مرتفع سازند تا دوباره به عقب باز نگردیم.