دستکش در بازار اصفهان کمیاب شد

انواع دستکش‌های یک بار مصرف و لاتکس در بازار اصفهان کمیاب شده و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت دستکش‌های موجود نیز نسبت به اسفند سال گذشته افزایش زیادی یافته است.

بر اساس مشاهده خبرنگاران ایرنا و همچنین گزارش‌های مردمی، انواع دستکش یک بار مصرف موسوم به فریزری و پلاستیکی و همچنین پزشکی لاتکس در بازار اصفهان در چند روز گذشته بسیار کمیاب شده و انواع موجود نیز با افزایش قیمت زیادی مواجه شدند.

یکی از شهروندان اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت که یک پاکت دستکش فریزری را سال قبل به قیمت حدود پنج هزار تومان خریداری می‌کردم اما اکنون این دستکش‌ها در بازار به سختی یافت می‌شود و قیمت آن به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده است.

سلجوقی با بیان اینکه قیمت انواع پلاستیک فریزر نیز افزایش یافته است، افزود: دستکش لاتکس که اصلا در بازار پیدا نمی‌شود و اگر هم باشد هر بسته آن را به قیمت بالای ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی با اشاره به اینکه در فروردین یکی از فروشگاه‌های بزرگ اصفهان در هر روز ۲ نوبت دستکش لاتکس توزیع می‌کرد، اظهار داشت: اما چند روزی است که دیگر این دستکش‌ها در فروشگاه مذکور توزیع نمی‌شود و وقتی دلیلش را پرسیدم اعلام کردند که مدتی است که این دستکش‌ها را برای آنها نیاوردند.

امامی با بیان اینکه من و اعضای خانواده‌ام هنگام بیرون رفتن از منزل و خرید کردن حتما از دستکش و ماسک استفاده می‌کنیم، افزود: به همین دلیل مجبور هستم دستکش لاتکس را به صورت تک عددی و با قیمت هر جفت چهار هزار تومان خریداری کنم.

این زن خانه‌دار با اشاره به اینکه بسیاری دیگر از مردم نیز برای تهیه دستکش با مشکل مواجهند، تصریح کرد: برخی از آنها به‌ویژه افرادی که کارگر یا کاسب یا شاغل در بانک ها و اداره های خدمات رسان هستند و ناچارند در فضاهای عمومی فعالیت کنند به سختی می‌توانند آن را تامین کنند.

امامی خاطرنشان کرد: از برخی از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره ای اصفهان نیز که درباره دلیل نداشتن دستکش فریزری سووال می کنیم پاسخ می‌دهند که آنها حتی این دستکش را به زحمت برای کارکنان خود تهیه می‌کنند.

پیش از این نیز برخی از فعالان صنفی به کمبود اقلام پیشگیری از بیماری کرونا در اصفهان اشاره کردند از جمله پیمان کامران رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت اصفهان که گفت: جایگاه‌های سوخت در این استان برای تامین دستکش با مشکل مواجهند در حالیکه در هر هفته به ده‌ها هزار عدد از این کالا نیاز دارند.

به گفته رییس انجمن جایگاه داران سوخت اصفهان، در برخی پمپ بنزین‌ها بدلیل کمبود دستکش از پلاستیک معمولی فریزر استفاده می‌شود.

جایگاه‌های سوخت یکی از مراکز اصلی شیوع ویروس کرونا بشمار می‌آید به همین دلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ابلاغ کردند که سوختگیری در این جایگاه‌ها فقط با دستکش یک‌بار مصرف انجام شود.

همچنین رسول جهانگیری رییس اتاق اصناف اصفهان به ایرنا گفت که بر اساس دستورهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، کارکنان واحدهای صنفی باید از دستکش و ماسک استفاده کنند اما آنها برای تامین این اقلام به ویژه دستکش با مشکل مواجه هستند.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در پاسخ به ایرنا درباره کمبود دستکش در بازار گفت که درباره این موضوع، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان باید اظهارنظر کند.

اسماعیل نادری با بیان اینکه ما در زمان حاضر درباره ماسک پارچه ای می‌توانیم توضیح دهیم، افزود: تولید و توزیع ماسک پارچه‌ای در اصفهان روند قابل قبولی دارد و مشکل خاصی در این زمینه نداریم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: از نظر دستکش لاتکس برای مراکز بهداشتی و درمانی استان هنوز با محدودیت مواجهیم بنابراین اولویت ما تامین دستکش برای این مراکز است و در زمان حاضر این نوع دستکش در بازار با کمبود مواجه است.

ابوالفضل اصلانی افزود: در مذاکره با سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان مقرر شد تا دستکش فریزری به داروخانه ها تحویل داده شود تا تقاضا و خواست اولیه مردم در این زمینه برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: راهکار دستکش پارچه‌ای نیز توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای رفع نیاز مردم در حال پیگیری است.

اصلانی پیش از این به ایرنا گفت که عمده نیاز این دانشگاه در زمان حاضر برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، ماسک‌های سه لایه جراحی و n۹۵ ، دستکش و دستگاه ترمومتر (تب‌سنج) غیر تماسی است.

وی افزود: اگر شرکت‌های مختلف به‌ویژه دانش بنیان برای تولید ماسک سه لایه جراحی و ان ۹۵ آمادگی دارند می‌توانند با معاونت غذا و دارو و مدیریت تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هماهنگ کنند تا مجوزهای مورد نیاز آنها در اسرع وقت صادر شود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از پنج هزار نفر رسیده است. این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.