در دوران جنگ جمعیتی هستیم!

مریم یادگاری: یک مدرس حوزه خانواده با اشاره به این که مسئله ازدیاد جمعیت موضوع پیچیده میان رشته‌ای است که در همه رشته‌ها جا دارد اساتید دانشگاه ورود کرده و پیوست‌های تخصصی آن را تأمین کنند تا به ترویج و گفتمان‌سازی در این موضوع برسیم، گفت: طبق گفته کارشناسان و محققان اگر بخواهیم در سیاه […]

مریم یادگاری: یک مدرس حوزه خانواده با اشاره به این که مسئله ازدیاد جمعیت موضوع پیچیده میان رشته‌ای است که در همه رشته‌ها جا دارد اساتید دانشگاه ورود کرده و پیوست‌های تخصصی آن را تأمین کنند تا به ترویج و گفتمان‌سازی در این موضوع برسیم، گفت: طبق گفته کارشناسان و محققان اگر بخواهیم در سیاه چاله جمعیتی نیافتیم و کاری کنیم که پنجره جمعیت به روی ما بسته نشود تنها مدت زمان کوتاهی در حد پنج سال فرصت داریم.

حجت‌الاسلام محمد بیرانوند، نویسنده و پژوهشگر حوزه خانواده در با بیان این که محوری‌ترین جلوه جهاد، یاری خداوند است، گفت جهاد وقتی تصویرگر می‌شود که با نصرت ولی همراه شود.

وی اظهار کرد: در این عرصه مساله شناسی جامعه خیلی مهم است ولی ما هنوز اطلس کلی از مسائل جامعه به صورت دقیق و ریز نداریم در حالی که برای هر برنامه‌ریزی و اقدام فرهنگی نیازمند این اطلس هستیم.

بیرانوند با اشاره به این سخن رهبر انقلاب که فرمودند «اگر بگویند ۱۰ مسأله در جامعه اولویت دارد من اگر کشف کنم مساله‌ای دارای اولویت هست، پرداختن به مسائل دیگر را جایز نمی‌دانم»، گفت: یکی از مسائل جدی امروز جامعه امیدواری و مسأله مهم دیگر «جنگ جمعیتی» است.

این پژوهشگر عنوان کرد: یک مساله اجتماعی در صورتی که تبدیل به دغدغه و گفتمان اجتماعی شده و سپس ترویج و تبلیغ آن گفتمان انجام شود و آنگاه برای درمان آن تولید محتوا داشته باشیم، قابل درمان خواهد بود.

حجت‌الاسلام بیرانوند تصریح کرد: در مساله جمعیت اگر ایده پردازان و صاحبان اندیشه با پشتوانه آکادمیک برای اقناع جامعه تولید محتوا داشنه باشند، بسیار اثرگذار و حائز اهمیت خواهد بود و اکنون که رهبر انقلاب این دغدغه را ایجاد کرده و بیان فرموده‌اند باید در بحث ازدیاد جمعیت و بحران کاهش جمعیت ببینیم چه ریز مسائلی بیان و بررسی شده است.

وی با اشاره به این که مسئله ازدیاد جمعیت موضوع پیچیده میان رشته‌ه‌ای است که در همه رشته‌ها جا دارد اساتید دانشگاه ورود کرده و پیوست‌های تخصصی آن را تأمین کنند تا به ترویج و گفتمان‌سازی در این موضوع برسیم، از بحران در حوزه جمعیت کشور سخن به میان آورد و متذکر شد طبق گفته کارشناسان و محققان اگر بخواهیم در سیاه چاله جمعیتی نیافتیم و کاری کنیم که پنجره جمعیت به روی ما بسته نشود تنها مدت زمان کوتاهی در حد پنج سال فرصت داریم.

این مدرس حوزه خانواده عنوان کرد: یک سال طول می‌کشد که جامعه را نسبت به این موضوع هوشیار کنیم اما این کار شدنی و ضروری بوده و نیازمند جهاد و تلاش است. حجت‌الاسلام بیرانوند پنج موضوع محوری در رابطه با ازدیاد جمعیت را ازدواج به هنگام، سقط جنین، شکوه مقام مادری، بیان کردن مشکلات تک فرزندی و مراسمات متورم غلط ازدواج برشمرد.