فوق‌تخصص گوارش و کبد بالغین:

در ایران زنان بیشتر از مردان به کبد چرب مبتلا هستند

چراغ قرمز برای شیوع کبد چرب در خانم ها و کودکان روشن شده و باید هرچه بیشتر اطلاع رسانی های علمی و تخصصی صورت گیرد.

چراغ قرمز شیوع روشن شده است

سید امیرپاشا طبائیان، فوق‌تخصص گوارش و کبد بالغین در گفتگو با ما از افزایش ۴۵ درصدی مبتلایان به کبد چرب در ایران خبر داد و گفت: کشورما در بحث ابتلا به بیماری‌های کبدی در رده کشورهای غربی قرار دارد. از آن جا که زندگی ما هرچه بیشتر به سبک زندگی غربی پیش می رود، ابتلا به بیماری‌های کبدی به ویژه کبد چرب نیزدرحال افزایش می باشد.

 وی افزود: امروز در دنیا با شیوع بسیار زیاد بیماری‌های گوارشی مواجهیم و ایران هم متأسفانه جزو ده کشور اولِ ابتلا به کبد چرب در دنیاست. دراین میان زنان ما بیشتر از مردان به کبد چرب مبتلا هستند زیرا تحرک و فعالیت های فیزیکی در بین آن ها بسیار کم تر از قبل شده است.

طبائیان همچنین گفت: در بیماری‌های کبدی مهم‌ترین آن، کبد چرب است، قبلاً این بیماری را دربچه ها نداشتیم؛ اما الان کودکان ۱۰ساله هم کبد چرب دارند، زیرا چاقی بچه‌ها زیاد شده – عدم تحرک و استفاده از فست‌فودها باعث شده تا سن شیوع کبد چرب بسیار پائین بیاید.

فوق‌تخصص گوارش و کبد بالغین یادآورشد: در واقع این عدد و ارقام زنگ خطری است برای جامعه که هرروز افراد بیشتری دچار کبد چرب و نهایتاً سرطان‌های کبدی می‌شوند. افرادی که چاقی‌های شکمی دارند برای ابتلا به کبد چرب مستعدتر هستند.

وی تاکید کرد: کبد چرب بیماری خاموش و بدون علامت است، موقعی مشخص می‌شود که فرد دچار عوارض قلبی عروقی ناشی از آن شود یا دچار نارسایی کبد شود؛ لذا توصیه می‌کنیم افراد سبک زندگی‌شان را تغییر دهند، یعنی کاهش وزن و فعالیت‌های روزانه جسمی را جدی بگیرند.

طبائیان هشدار داد: چراغ قرمز برای شیوع کبد چرب در خانم ها و کودکان روشن شده و باید هرچه بیشتر اطلاع رسانی های علمی و تخصصی صورت گیرد.