نماینده اصفهان درمجلس شورای اسلامی:

خیلی طول می کشد تا جریان آب در زاینده رود دائمی شود

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ما راجع به آخرین اقدامات احیایی زاینده رود توضیحاتی را ارائه داد که درادامه می خوانید:

باید تعداد روزهای جریان آب بیشتر و بیشتر شود

سالها از خشکی زاینده رود و احیاء آن سپری می شود اما هنوز از انبوه جلسات استانی و کشوری که برگزار شده، نتیجه ای جز هزینه های جور واجور تشریفاتی و ابراز تاسف و وعده های تکراری، به دست نیامده است. دولت ها و مجلس ها یکی پس از دیگری آمدند و رفتند و غم جان باختن زنده رودِ ایران، عمیق و عمیق ترشد. البته باز جای شکرش باقی است که همین حق آبه فصلی(یکماهه) را هم بعد از آن همه اعتراض و فریاد کشاورزان، برگرداندند، اما این سهمی نیست که باید نصیب این رود تاریخی می شد. به هرحال گهگاهی نور امیدی برای زنده کردن همیشگی آن سوسو می زند. مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ما راجع به آخرین اقدامات احیایی زاینده رود توضیحاتی را ارائه داد که درادامه می خوانید:

–از تلاش ها برای نجات زاینده رود چه خبر، آیا دراین خصوص خبر خوبی برای شهروندان اصفهانی دارید؟

ببینید، طرح های آبی که برای جبران کمبود آب زاینده رود داشتیم را همچنان داریم دنبال می کنیم. یکی، جبران صنعت است که با طرح انتقال آب از دریا، بارَش از روی زاینده رود برداشته می شود و هم بار شُرب که از منابع جنوب استان انجام می شود. درواقع ما هرچه بارهای روی زاینده رود را کم کنیم، روزهای جریان آب در رودخانه بیشتر خواهد بود و کم کم به جریان دائمی برسیم. باید تلاش کنیم تا تعداد روزهای جریان آب بیشتر و بیشتر شود.

–یعنی مقطعی بودن جریان آب همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که چه زمانی دائمی می شود؟

البته این سوال را باید از استاندار بپرسید ولی می دانم که هنوز ما در مسیر و راه سابق هستیم. از طرفی پیگیری ها و نظارت بر انجام آن نباید ضعیف شود و با قوت پیش برود.

— برنامه هایی که سال گذشته برای پایداری جریان آب زاینده رود تصمیم گیری شد به کجا رسید؟

دارد اجرا می شود. همین برداشتن بار صنعت از زاینده رود یکی از آن تصمیمات بود. برداشت بار شرب یکی دیگر از اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت. طرح های متعددی برای زنده کردن زاینده رود انجام شده و خب ادامه هم خواهد داشت.

–تا الان چقدر از طرح هایی که سیاستگذاری شده محقق شد و چند درصد دیگرباقی مانده است؟

صنعت که تقریبا به ماه های پایانی رسیده وکم کم برداشتش شروع می شود و بحث شُرب هم درحال انجام است یعنی بار استفاده شرب از زاینده رود هم رو به کاهش است. ببینید، متاسفانه این اتفاقی که برای دولت رخ داد، کمی فاصله ایجاد کرد ولی باید سریع برگردیم به روال قبل تا جبران شود.

–شهروندان اصفهان مایلند بدانند که بالاخره از چه زمانی زاینده رود برای همیشه جاری خواهد بود؟

به هر حال بخش اجرائیات باید زمان را اعلام کنند. منه نماینده که مجری پروژه نیستم ولی زمان زیادی تا دائمی شدن زاینده رود مانده است، خیلی طول می کشد. این سوال را استاندار باید جواب بدهد.