خرید خانه ، از هدف تا آرزو!

ایرانی ها از دیر باز خرید مسکن را یکی از اولویت های زندگی خود می دانستند و جزو اولین اهداف زندگی مشترک خرید خانه مستقل بوده است اما این روزها دیگر خرید خانه جزو اهداف خانواده ها نیست بلکه جزیی از آرزوهای برخی از آنهاست!

خرید خانه ، از هدف تا آرزو!

سیاست های متفاوت و نا متوازن با اقتصاد کشور در بازار مسکن طی چند سال گذشته باعث شده است که خرید خانه برای برخی از اقشار که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست، به رویایی تبدیل شود، دست نیافتنی. در چند سال گذشته قیمت خانه به قدری افزایش یافته است که برخی از خانواده های ایرانی اگر بخواهند یک منزل ۱۰۰ متری در پایین شهر بخرند باید حقوق ۱۰۰ سال کارگری خود را بدون هیچ دخل و تصرفی درآن کنار بگذارند تا صاحب خانه شوند.
در حالی که وزارت راه و شهرسازی اصرار دارد علت گرانی مسکن را نوسانات ارزی بداند، بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این نظر هستند که مشکل اصلی بخش مسکن، عدم تولید واحدهای مطابق الگوی مصرف در سال های گذشته به بهانه وجود خانه های خالی یا وجود تعداد زیادی مسکن مهر بدون متقاضی است.
حال آنکه هیچ کدام از این دو نمی توانسته نیاز خانواده های شهری را برطرف کند.بر اساس نظر کارشناسان مدت زمان خانه دار شدن در ایران، دو برابر کشورهای توسعه نیافته است.
این در حالی است که از یک سو برخی از مسئولین کمبود مسکن را عامل اصلی بی خانمانی ایرانی ها می دانند و برخی دیگر از خانه های خالی مانده بر روی دست انبوه سازان صحبت می کنند.
اما هیچ کدام از این دو گروه مسئول، تا کنون راه چاره ای برای در مان این جریان نیندیشیده اند و این اقشار ضعیف هستند که در این بین دچار مشکل شده اند.
در سال های گذشته آخوندی وزیر راه و شهر سازی مدام از بدی های مسکن مهر گفت و معتقد بود دولت نباید هیچ دخالتی در جریان مسکن انجام دهد.
اما باید به وی گفت اگر مسکن مهر اشکال داشت مقصر سیاست گذاران آن نبودند ، بلکه مهندسانی بودند که با بی وجدانی پول بیت المال را گرفتند و خانه هایی سست و نا مناسب تحویل دادند و الا همان مسکن مهر خیلی از مردم را خانه دار کرد.
به جای چند سال بد گویی از مسکن مهر بهتر بود با رفع مشکلات آن طرح، در جهت خانه دار شدن و رفاه مردم می کوشیدید . حال که مسکن مهر به طور کلی کنار رفت ، دستاورد شما برای مسکن
چه بود؟
آیا دستاوردی ارزشمند تر از این داشتید که اقشار ضعیف و متوسط زیر بار اجاره خانه های سنگین کمر خم کرده اند و اقشار غنی هم سرمایه خود را به جای اینکه در بازار مسکن ایران استفاده کنند به کشورهای همسایه برده و آنجا هزینه می کنند؟
در حالی که بازارمسکن در کشور با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، بازار خرید و فروش ملک در کشور‌های همسایه بسیار داغ است به طوری که کافی است خرید ملک در گرجستان و یا ترکیه را در اینترنت جستجو کنید تا با انبوهی از آگهی‌های وسوسه کننده مواجه شوید.
طی ماه های اخیر با نوسانات ارز این جریان شدت نیز یافته و مردم سرمایه های خود را از کشور خارج و در کشور کوچکی مثل گرجستان سرمایه گذاری می کنند تا هم سرمایه آنها حفظ شود و هم بتوانند از کشوری که در حال پیوستن به اتحادیه اروپا است راحت تر اقامت دریافت کنند.
وقتی در گرجستان به راحتی می توان با ۱۵ هزار دلار صاحب خانه شد اما در ایران با ۱۵۰ میلیون تومان به سختی و در یکی از محله های پایین شهر می توان خانه خرید عقل اقتصادی حکم می کند که به گرجستان و یا دیگر کشورها برای خرید خانه برویم تا اقامت هم بتوانیم دریافت کنیم و این نتیجه سیاست های غلط در جریان مسکن کشور است!