حفظ اصالت ایرانی و کمک به بازاریابی فرش‌های تولیدی

قدمت فرش اصفهان به دوران صفویه برمی‌گردد، کارگاه‌های بسیار بزرگ قالی‌بافی به دستور شاه‌عباس در مرکز شهر اصفهان ساخته شد و به دلیل علاقه بسیار زیاد شاهان صفوی به هنرهای دستی، بهترین و زیباترین فرش‌های دستباف ابریشمی در آن زمان در شهر هنرپرور اصفهان و توسط هنرمندان این دیار بافته شد.

یلدا توکلی: بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی – صادراتی فرش دستباف در اصفهان در حالی کار خود را در اصفهان  آغاز کرد  که با اختتامیه  برگزاری جشنواره ملی قالی فاخر همراه بود و در این مراسم از آثار برگزیده و فاخر کشور در هشت رسته و سه گروه فرش‌های روستایی و عشایری، فرش‌های شهری‌باف و فرش‌های مدرن در اتاق بازرگانی اصفهان تجلیل و رونمایی از صدور شناسنامه فرش و افتتاح کارگزاری‌های صدور شناسنامه فرش دستباف سراسر کشور نیز انجام گرفت.

جشنواره قالی فاخر به‌عنوان یک رویداد ملی

شاهین آذری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان در این مراسم به تاریخچه فرش دستباف اصفهان  اشاره کرد و افزود: قدمت فرش اصفهان به دوران صفویه برمی‌گردد، کارگاه‌های بسیار بزرگ قالی‌بافی به دستور شاه‌عباس در مرکز شهر اصفهان ساخته شد و به دلیل علاقه بسیار زیاد شاهان صفوی به هنرهای دستی، بهترین و زیباترین فرش‌های دستباف ابریشمی در آن زمان در شهر هنرپرور اصفهان و توسط هنرمندان این دیار بافته شد.او افزود: امروز اصفهان به‌عنوان میزبان برگزاری آیین جشنواره ملی قالب فاخر ایرانی و به‌منظور نکوداشت و تجلیل از این اثر ملی و جهانی و باهدف انتخاب و معرفی آثار برگزیده و فاخر کشور، تمام تلاش خود را در برگزاری این رویداد ملی انجام داده است.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان خاطرنشان کرد: امسال با برگزاری دومین جشنواره هم‌زمان با برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، اصفهان به تداوم این راه و هرچه پربارتر شدن آثار و پیامدهای آن امید دارد و این امر با مساعدت همه صنعتگران، تجار و فعالان و ذی‌نفعان حوزه فرش دستباف میسر خواهد شد.
آذری گفت: جشنواره قالی فاخر به‌عنوان یک رویداد ملی در راستای اجرای قانون حمایت از هنرمندان و در راستای شناسایی و معرفی آثار برگزیده فرش دستباف طراحی و ابلاغ شد.او با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره اضافه کرد: معرفی تنوع و ویژگی‌های فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین‌المللی، تشویق بافندگان، طراحان، نقاشان، تولیدکنندگان و فروشندگان به تولید و عرضه قالی فاخر، ایجاد انگیزه مناسب برای بروز استعدادها، نوآوری و خلاقیت در تولید فرش دستباف با حفظ اصالت ایرانی و کمک به بازاریابی فرش‌های تولیدی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

سعی شده در کنار نقش تسهیلگری نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نقش هویت‌سازی نیز داشته باشیم

احمدرضا طحانیان، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز در این مراسم گفت: با همدلی و کار شبانه‌روزی توانستیم دومین جشنواره ملی فرش فاخر را در کنار بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان و دومین نمایشگاه مجازی فرش برگزار کنیم.
طحانیان ادامه داد: وقتی که از هنر صنعت فرش صحبت می‌کنیم کار بسیار سخت می‌شود؛ چون در مقابل اساتیدی باید بایستیم و صحبت کنیم که عمر خویش را پای این صنعت گذاشتند. به واقعیت امر که نگاه می‌کنیم با زنجیره‌ای روبرو هستیم که از ابتدا تا انتها پر از عشق، هنر و محبت است و فرهنگ و تمدن ما به این گره‌های فرش گره‌خورده است.او به نقش نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در این دوره اشاره کرد و افزود: سعی شده در کنار نقش تسهیلگری نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نقش هویت‌سازی نیز داشته باشیم. در این نمایشگاه علاوه بر برگزاری جشنواره ملی فرش فاخر که اصفهان افتخار میزبانی آن را داشت، ۱۱ رویداد تخصصی در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان گفت: شرکت‌کنندگان در این دوره از ۹ استان کشور هستند که بیش از ۱۲۳ غرفه با فضای ۷ هزارمتری نمایشگاه را به خود اختصاص داده‌اند. سعی شده تمام دستاوردها و چرخه صنعت فرش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شود و امیدوارم در این ۶ روز میزبان خوبی برای شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه فرش دستباف باشیم.

از نظر صادرات فرش با چالش‌هایی مواجه هستیم

محمد نمکی زاده، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه  ۲۷۰ هزار بافنده در اصفهان شناسایی شدند اذعان کرد: با وجود این تعداد بافنده در استان از نظر صادرات فرش با چالش‌هایی مواجه هستیم. فرش‌های بسیار فاخری در اصفهان و ایران بافته می‌شود؛ اما در صادرکردن آن عاجزیم که باید مسئولان به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند تا یک بافنده تنها دغدغه تولید داشته باشد و دیگر با مشکل صادرات یا فروش فرش مواجه نشود. در گذشته نه‌چندان دور از اصفهان و ایران فرش زیادی صادر می‌شده که طعنه به صادرات نفت ما می‌زد. اما امروز این شرایط را نداریم و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.نمکی زاده با اشاره به اینکه اصفهان یکی از قطب‌های صنعت فرش کشور است خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۲۲۰ هزار مترمربع فرش در استان بافته می‌شود. هنرمندان بسیاری در این خطه با هنر دستان خود گره روی گره می‌زنند تا یک فرش بافته شود؛ اما به مسائل آنها آن‌طور که باید رسیدگی نمی‌شود. تابه‌حال تنها نزدیک به ۱۴ هزار نفر از هنرمندان صنعت فرش زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند درحالی‌که سازمان تأمین اجتماعی تعهد ۸۰ هزار نفر را برای برقراری بیمه دارد که متأسفانه تاکنون به این تعهد خودش عمل‌نکرده است.
او افزود: برگزاری جشنواره ملی قالی فاخر یکی از افتخارات اصفهان است که امروز اختتامیه آن را برگزار کردیم. هنرمندان زیادی از سراسر کشور آثار خودشان را به اصفهان فرستادند تا در این جشنواره داوری شود؛ اما افتخار دیگری که امروز نصیب ما شد این است که توانستیم برای اصالت بخشی و هویت‌بخشی به صنعت و هنر فرش برای فرش‌های ایرانی شناسنامه صادر کنیم. صدور شناسنامه برای فرش جلوی کپی‌کاری و تقلب در این صنعت را خواهد گرفت. این کار با همکاری سازمان جهانی وایپو، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، سازمان صمت و مرکز ملی فرش ایران و صنایع خلاق انجام شد.
شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف راهی برای اصالت‌بخشی به آن

انعقاد قرارداد با ۱۷ کارگزار فرش در سراسر کشور

مهدی مظهری مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به انعقاد قرارداد با ۱۷ کارگزار فرش در سراسر کشور و استان اصفهان افزود: برای صدور شناسنامه به سامانه‌ای برای این کار و نمایندگی‌ها و کارگزارانی که بتوانند در سراسر کشور این کار را انجام دهند، نیاز داشتیم، اما داشتن ارزیابان فرش یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌ها در این زمینه بود که این افراد به‌عنوان معتمد و ارزیاب صدور شناسنامه فرش با کارگزاری‌ها همکاری می‌کنند. وی گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف به‌صورت بین‌المللی انجام می‌شود و باتوجه‌به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش‌شماره ۶۲۶ می‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور به طور هم‌زمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می‌شود.او به دیگر ویژگی شناسنامه بین‌المللی فرش دستباف اشاره کرد و ادامه داد: برخورداری از کد موقعیت مکانی از ویژگی‌های این شناسنامه است که اطلاعات هویتی بافنده فرش در آن ثبت شده که می‌توان آن را رصد کرد .مظهری این را هم گفت که برای جلوگیری از جعل، تقلب و ایجاد خدشه در شناسنامه فرش و حفظ اصالت آن تمام مشخصات فرش با استفاده از هوش مصنوعی کمک گرفته شده و در آن ثبت خواهد شد گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، بهترین راهکار برای معرفی و هویت‌بخشی به این هنر فاخر و ارزشمند است.ادامه داد: شناسنامه‌دار کردن فرش دستباف، کار سخت و طاقت‌فرسایی بود که با همکاری مسئولان مرکز ملی فرش محقق شد.
او خاطرنشان کرد: از یک سال و نیم گذشته جلسه‌های فشرده‌ای برای شناسنامه‌دار کردن فرش با مسئولان مرکز ملی فرش ایران در کارگروه مربوطه برگزار شد تا به جمع‌بندی نهایی رسیدیم و شیوه‌نامه‌ای هم در این زمینه تدوین و توسط معاون صنایع عمومی وزیر صمت به‌عنوان روش صدور شناسنامه برای فرش دستباف ابلاغ شد.

این جشنواره می‌تواند هویت اصلی قالی فاخر ایرانی را نشان دهد

یاسر حنیفی، معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران نیز گفت: هنر و فرهنگ فرش دستباف ایرانی در تاروپود تمام ایرانی‌ها آن‌چنان آمیخته شده که گویا جزو بدیهیات زندگی ما شده بود. تولید و تجارت فرش دستباف در ایران با وجود هنرمندان و تجار ایرانی آن‌چنان عجین شده بود که هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم این طور مورد بی‌مهری قرار بگیرد.
حنیفی این را هم گفت که امروز باید آنچه که بر این صنعت گذشته را مرور کنیم تا بدانیم چه شد که شرایط تجارت و تولید فرش دستباف به اینجا رسید که دور از انتظار همه است؛ آن‌هم با وجود اصالت هنر و پیشینه فرهنگی ایرانی‌ها در این صنعت بومی و ادامه داد: حال فرش دستباف ایرانی خوب نیست. فرش دستباف امروز شرایط مطلوبی ندارد. اما دولت تلاش خود را می‌کند تا همراه با تمام ارکان تولید تا تجارت فرش دستباف و در کنار بخش خصوصی به تقویت و بهترشدن اوضاع امروز صنعت فرش کمک کند.معاون مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران خاطرنشان کرد: جشنواره ملی قالی فاخر دو سال پیش به پیشنهاد استانداری، اتاق بازرگانی و اداره کل صمت اصفهان به این استان واگذار شد که در گام نخست آن شاهد استقبال خوبی از آن بودیم. این نمونه‌ای از تلاش بخش خصوصی است که شاهد موفقیت آن بوده و هستیم.او افزود: این جشنواره ملی به همت خود اصفهانی‌ها با مشارکت انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان به‌عنوان دبیر اجرایی و اداره کل صمت اصفهان به‌عنوان رئیس ستاد جشنواره و مرکز ملی فرش ایران دومین دوره خودش را هم برگزار کرد. سعی شد با جذب مشارکت و حمایت مالی از منابع ملی نیز یک اعتبار خوبی برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شود.