حضور ۸۰ درصدی دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد در کلاس‌های آنلاین

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد از برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و استقبال خوب دانشجویان در این دوره ها خبر داد.

حسین سلیمانی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با حدود ۲۲ هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی از دوره کارشناسی تا مقطع دکترای تخصصی با بیش از ۲۹۰ رشته تحصیلی فعال است و دانشجو می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه تا پیش از شیوع کرونا در کشور کلاس‌های دانشگاه به صورت حضوری برگزار می شد، افزود: با توجه به گسترش کرونا در هفته های اخیر، فعالیت‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نشده، بلکه با کمک سیستم آموزش مجازی و الکترونیکی روند آموزش دنبال می شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، ادامه داد: تا زمانی که شرایط کشور به صورت نرمال و طبیعی بازگردد و بتوانیم کلاس‌های حضوری برگزار کنیم، این روند آموزش مجازی ادامه خواهد داشت.

به گفته سلیمانی در حال حاضر حدود ۴۰۰ عنوان درسی در مقاطع دکتری و دروس عمومی معارف اسلامی و بخشی از دروس دانشکده های پزشکی و پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به صورت مجازی و الکترونیکی تدریس می شود.

وی تصریح کرد: در وهله نخست اطلاع‌رسانی به دانشجویان و استادان انجام شد و هماهنگی های لازم در این زمینه به عمل آمد. پس از تشکیل ستاد آموزش های غیر حضوری و مجازی در دانشگاه، بر اساس بخشنامه های سازمان مرکزی اقداماتی شکل گرفت و زیرساخت‌ها و بسترهای لازم از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری فراهم شد.

سلیمانی با بیان اینکه هم اکنون این کلاس‌های آنلاین و مجازی در دانشگاه نجف آباد در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود کشور برنامه ریزی های لازم انجام شده و شرایط مختلف پیش بینی شده است تا در صورت گسترش اپیدمی و ادامه دار شدن این شرایط، بتوانیم کلاس های مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی را نیز به صورت مجازی ارائه کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، تاکید کرد: بعد از این شرایط در صورت نیاز و به منظور رفاه حال دانشجویان کلاس های جبرانی و رفع اشکال حضوری طبق تقویمی که از طرف سازمان مرکزی دانشگاه اعلام خواهد شد، به اطلاع می رسد.

وی با تاکید براینکه تمام فعالیت های دانشگاه در این ایام به سمتی است که دانشجویان از بحث تعلیم و مسائل آموزشی جا نمانند، اظهار کرد: اگر شرایط دانشگاه و کشور رو به بهبودی برود و بحران کاهش پیدا کند، در اسرع وقت کلاس ها را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد.

 

کلاس های آموزش مجازی تفاوتی با کلاس های حضوری ندارند

وی در خصوص سیستم آموزشی الکترونیکی و مجازی توضیح داد: این سیستم آموزشی شرایط خاص خودش را دارد. خوبی هایی دارد و ممکن است اشکالات نیز به آن وارد باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد درمورد مزایای این سیستم آموزشی با تاکید براینکه کلاس های آموزش مجازی تفاوتی با کلاس های حضوری ندارند، گفت: در این روش دانشجو پشت سیستم خودش در منزل با استاد به صورت آنلاین متصل می شود و تمام مواردی که در کلاس درس حضوری گفته می شود ارائه خواهد شد. پرسش و پاسخ صورت می پذیرد و تکالیف همانند کلاس های حضوری از طرف استاد به دانشجو ارائه می شود.

سلیمانی با تاکید براینکه سیستم آموزش آنلاین کاملا به روز است، تصریح کرد: این روش شرایط را به خصوص برای دانشجویانی که در شهرهای دورتری هستند و امکان تردد آنها با توجه به مسائل و مشکلاتی که اکنون وجود دارد با محدودیت مواجه شده، تسهیل می کند.

نبود زیرساخت های سخت افزاری مشکل کلاس های آموزش مجازی

سلیمانی مشکل این روش را در بخش سخت افزاری اعلام کرد و گفت: این روش با بستر اینترنت کار می کند و ممکن است در همه نقاط و مناطق، امکانات کامپیوتر و رایانه ای و سخت افزاری که مورد نیاز است، برای دانشجویان فراهم نباشد، که در این صورت نمی توانند از این روش استفاده کنند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد اضافه کرد: خوشبختانه تا کنون مشکل زیادی در این زمینه نداشته ایم و با استقبال خوب دانشجویان مقطع دکتری این شیوه آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد در حال اجرا است.

وی در خصوص شیوه اطلاع رسانی به دانشجویان در مورد زمان برگزاری کلاس های آنلاین گفت: از طریق سایت و پیامک، زمان و درس ارائه شده به دانشجویان اطلاع داده می شود و دانشجویان همان ساعتی که کلاس های حضوری در دانشگاه تشکیل می شد می توانند در کلاس آنلاین شرکت کنند. تنها برخی کلاس های جبرانی در ساعت های غیر از ساعت اصلی تشکیل شده است.

سلیمانی از حضور ۸۰ درصدی دانشجویان در کلاس های آنلاین خبر داد و افزود: ۲۰ درصدی هم که نتوانستند شرکت کنند یا به دلیل مشکلات اینترنتی و کامپیوتری بوده یا شرایطی داشتند که نتوانستند در آن ساعت پشت سیستم بنشیند.