معاون اجتماعی پلیس فتا اعلام کرد:

تشکیل ۱۸ پرونده کلاهبرداری در خصوص بازی همستر

بازی همستر تلگرام یک بازی است که در مدت کوتاهی تعداد زیادی مخاطب از سراسر جهان پیدا کرد و کاربران این بازی رؤیای لیست شدن توکن های این بازی را در صرافی‌های ارز دیجیتال و فروش سکه‌ها و تبدیل آن‌ها به پول واقعی را دارند .

معاون اجتماعی پلس فتا ‌گفت: ۱۸ مورد کلاهبرداری به صورت تبلیغات در اینستاگرام یا ‌تلگرام توسط پلیس فتا دریافت شده که افرادی مدعی بودند ما می‌توانیم کارت بازی یا کد‌های اضافی برای دریافت ۶ میلیون سکه اضافه به شما بفروشیم. سرهنگ رامین پاشایی گفته، هنوز مشخص نیست ‌کدام صرافی می‌خواهد این پول را برای کاربران نقد کند
شبکه مجازی تلگرام این روزها دوران طلایی خود را سپری می کند، چرا که هر لحظه شاهد اضافه شدن تعداد زیادی از افراد به پهنه وسیع خویش است، در واقع تلگرام رونق خود را مدیون موش با نمکی است که با هر بار ضربه به سکه درون شکمش می توان ارزهای دیجیتال به دست آورد.

بازی همستر تلگرام یک بازی است که در مدت کوتاهی تعداد زیادی مخاطب از سراسر جهان پیدا کرد و کاربران این بازی رؤیای لیست شدن توکن های این بازی را در صرافی‌های ارز دیجیتال و فروش سکه‌ها و تبدیل آن‌ها به پول واقعی را دارند .
“همستر کامبت” از فروردین امسال معرفی شد و به مرور کاربرانی را جذب کرد تا اینکه سرانجام به واسطه تجربه نقد کردن سکه‌های «نات کوین» در صرافی‌ها، این بازی هم به یکباره سر و صدای زیادی به پا کرد. همستر یک بازی تلگرامی است که کاربر در آن می‌تواند فقط با ضربه‌زدن ساده روی صفحه گوشی خود سکه‌های مجازی کسب کند، سکه‌هایی که صرفا، احتمال می‌رود که به توان آنها را به پول واقعی تبدیل کرد چون قیمت همستر کامبت تا زمانی‌ که این پروژه در صرافی‌ها تعریف نشود، مشخص نخواهد بود و حتی معلوم نیست این بازی هم به سرانجام خوش «نات کوین» برسد یا نه.

صفحه یوتیوب همستر کامبت با بیش از ۱۶ میلیون دنبال کننده
از آنجایی که تلگرام (نسخه اصلی برنامه) واسطه رسیدن به این همسترِ آرزوهاست و به محض ضربه زدن روی لینک دعوتنامه می توان وارد بازی شد، در چند روز گذشته افراد زیادی به مدد پروکسی‌ها و فیلترشکن‌ها مجددا به تلگرام پیوستند.
اما علت این حجم استقبال افراد از رباتی که حتی نمی‌توان نام بازی را به آن اطلاق کرد چیست؟ آنهم وقتی حتی ذره‌ای از ماهیت کاری که می‌کنند خبر ندارند و صرفا ضربه می‌زنند که از غافله عقب نمانند و بعد این توجیح را می‌آورند که “ربات که از ما اطلاعات شخصی نگرفت، تازه تلگرام بهش تیک آبی هم داد. قرار هم نیست هزینه‌ای بکنیم، پس ضربه می‌زنیم، شاید پولش را هم گرفتیم” و البته در این میان هم کم نیست تعداد کسانی که به گفته خودشان با ضربه به سکه درون شکم موش در آمدهای میلیونی داشته اند و به امید بیشتر شدن آن فعلا قصد نقد کردن آن را هم ندارند.
با این وجود همچنان چند ابهام بزرگ درباره این بازی وجود دارد؛ نخست آنکه ابعاد دسترسی‌های این بازی به اطلاعات شخصی افراد هنوز کاملا مشخص نیست. ثانیا اصلا معلوم نیست در آینده این سکه‌ها به پول تبدیل می‌شوند یا خیر؟ در نهایت آیا همستر کامبت امکان پشتیبانی حضور این تعداد کاربر را دارد؟

معاون اجتماعی پلس فتا در مورد همستر کامبت هشدار داد
سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلس فتا گفته در گفتگو با خبر گزاری مهر تفاوت بازی همستر کامبت با ‌نات‌ کوین را این طور اعلام کرد، که در نات کوین تنها ۲۵ میلیون کاربر شرکت کردند، ولی الان تقریباً ۱۲۰ میلیون نفر درگیری بازی همستر هستند، به اعتقاد وی این خودش یک چالش است زیرا تعداد زیادی رمز‌ ارز به وجود آمده است، یعنی فروشنده‌هایی زیادی برای آن وجود دارد و هر چیزی هم که فروشنده زیادی داشته باشد قطعاً ‌قیمتش کاهش پیدا می‌کند.
وی همچنین گفته که هنوز معلوم نیست کدام کشور پشت همستر است و چه کسی آن را توسعه می‌دهد.
به گفته معاون اجتماعی پلیس فتا اگر همستر صرفاً به عنوان شوخی یا سرگرمی نه به عنوان منبع درآمد باشد مشکلی نیست، اما صرفاً به دلیل این که نات‌ کوین به تعهدات خودش عمل کرده، نمی‌توان در این زمینه به همستر اعتماد کرد.

پاشایی همچنین گفت: نوع دوم کلاه برداری که در این حوزه متصور است به این شکل بوده که یک اکانت کاربری به اسم این بازی از افراد پول بخواهد، حساب کاربری را هک کند و سر افراد کلاه بگذارد. وی با اعلام اینکه شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ پل ارتباطی پلیس فتا با هم‌وطنان است گفت: در حال ارزیابی تهدیدات و آسیب‌های احتمالی بازی «همستر کامبت» هستیم و نتیجه ارزیابی‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

سواد رسانه؛ خلأ جدی فضای مجازی سواد رسانه؛ خلأ جدی فضای مجازی
یک آسیب شناس اجتماعی در این باره به خبرنگار ما گفت: در این زمینه با دو مقوله فرهنگی – اجتماعی مواجه هستیم که به نظر می‌رسد در مورد هیچکدام سواد و دانش لازم وجود ندارد؛ یکی از این مقوله‌ها رسانه و دیگری درآمدزایی است. به گفته مریم احمدی سواد رسانه‌ای دانشی‌ است که همه ما در هر لحظه از زندگی روزمره به آن نیاز داریم چراکه زندگی ما با رسانه‌ها پیوند خورده است. زندگی انسان امروزی درگیر پیام‌های مختلف حقیقی و مجازی رسانه‌هاست و این پیام‌ها زندگی ما را تغییر می‌دهند. سواد مالی نیز به اعتقاد وی یک مهارت شخصی است که به‌ کارگیری آن در زندگی این شانس را به ما می‌دهد تا شرایط مالی بهتری داشته باشیم.
این محقق در پاسخ به این سؤال که چرا در روزهای اخیر موج گسترده‌ای از مردم به سمت بازی همستر کامبت می‌روند و آن را تبلیغ می‌کنند گفت: متاسفانه ما نه در حوزه رسانه و نه در حوزه درآمدزایی، دانش لازم را فرا نگرفته‌ایم و به راحتی فریب تبلیغات رسانه‌ای را می‌خوریم. وی افزود: نمونه‌ای از این عدم آگاهی کافی را درمورد بورس و ارز دیجیتال دیدیم که بسیاری از شهروندان بدون آگاهی و اطلاع لازم سرمایه خود را وارد این محیط مالی کردند و تعدادی نیز ضرر و زیان بسیاری متحمل شدند.

احمدی درباره علت گرایش جمعی به این بازی، گفت: بخشی از موضوع وابسته به رسانه‌ها و فضای مجازی است، این خاصیت فضای مجازی است که رفتارهای هیستریک را در مخاطبین خود برانگیزند. زمانی که فضای این رسانه‌ها مملو از اخبار همستر، رکورد زنی جمع‌آوری سکه، دعوت از مخاطبین تلگرام و… می‌شود این ذهنیت در برخی افراد به وجود می‌آید که «چرا من از این غافله عقب بمانم؟» و همین امر سبب می‌شود تا درگیر رقابت برای سبقت گرفتن از هم شوند.
وی با بیان اینکه رویای پولدار شدن و شتاب زدگی در رسیدن به ثروت آن هم بدون تلاش و سخت‌کوشی از ویژگی‌های بارز نسل جدید جامعه ایرانی است، گفت: همواره در جامعه گروه‌هایی هستند که می‌خواهند به راحتی ثروتمند شوند، به اعتقاد بنده پول بادآورده و هیجان آن احتمالاً یکی از مهم‌ترین عواملی است که افراد را به سمت همستر کامبت سوق داده است. به گفته احمدی یکی از دلایل هم می‌تواند احساس بی‌قدرتی اجتماعی و توزیع نابرابر فرصت‌های اجتماعی باشد؛ زمانی‌که افراد احساس ‌کنند برای رسیدن به ثروت نیازی به ریاضت، سختی، آموزش، مهارت و قابلیت‌های ویژه‌ای نیست و تصور کنند که امکانات و شرایط تحرک اجتماعی به صورت عادلانه در جامعه توزیع نشده است؛ به دنبال مسیرهای راحت و میان‌بُر برای رسیدن به هدف خود می‌روند تا کمتر زحمت بکشند و درعین‌حال سریع‌تر به مقصد دلخواهشان برسند.

مریم احمدی درباره تاثیر این موج گفت: عجله برای پولدار شدنِ بی‌زحمت و به هر قیمتی، چنانچه موجب درآمدزایی نشود، باعث بروز ناهنجاری‌های روانی و اجتماعی در افراد می‌شود. بسیاری از راه‌های یک شبه پولدار شدن گاهی اوقات با ریسک‌های زیاد و عواقب نامطلوب همراه هستند، وی ادامه داد، این شکست‌ها باعث نزول جایگاه اجتماعی و از دست دادن اعتماد به نفس می‌شود و سلامت فردی و اجتماعی افراد را به خطر می‌اندازد.
به گفته این پژوهشگر، بسیاری از این افراد در دام سودجویانی می‌افتند که به طمع ثروت ‌اندوزی و سودآوری‌های استثنایی دست به هر اقدامی می‌زنند. احمدی همچنین راهکار پیشگیری از عواقب این قبیل رفتارهای جمعی را این طور بیان کرد: لازم است بیش‌تر از هر زمان دیگری از آموزش‌های این زیست جهان بهره بگیریم و سعی کنیم در عصر دیجیتال، سواد رسانه‌ای و مالی خود را رشد دهیم.