تست کرونا به شرط سحر خیزی!

فرزانه مستاجران روز های اولی که کرونا به کشور وارد شده بود، همه مردم و کادر درمانی به شدت بر روی علائم این بیماری حساسیت نشان می دادند. مردم با اولین عطسه و سرفه به مراکز درمانی مراجعه می کردند تا تست کرونا دهند و پزشکان نیز اگر علائم بیمار حتی ۵۰درصد هم به کرونا […]

فرزانه مستاجران

روز های اولی که کرونا به کشور وارد شده بود، همه مردم و کادر درمانی به شدت بر روی علائم این بیماری حساسیت نشان می دادند. مردم با اولین عطسه و سرفه به مراکز درمانی مراجعه می کردند تا تست کرونا دهند و پزشکان نیز اگر علائم بیمار حتی ۵۰درصد هم به کرونا شباهت داشت موافقت به انجام تست برای بیمار می نمودند. آن روزها کمبود کیت آزمایشگاهی یکی از معضلاتی بود که به تیتر اول بسیاری از روزنامه ها و خبر گزاری ها تبدیل شده بود. و نگرانی بابت هزینه های آزماشگاهی آن نیز به این اخبار دامن می زد.

در همین زمینه و در همان روزهای نخست با دستور سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان، تست کرونا برای مردم رایگان اعلام شد و در ادامه هم علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران در پاسخ به سوالی درخصوص پرداخت هزینه درمان توسط بیماران مبتلا به ویروس کرونا گفته بود: «اگر فردی بیماری کووید-۱۹ داشت و تست آن مثبت شد با دستور وزیر بهداشت کلیه خدمات ارائه شده به این فرد رایگان خواهد بود.»

روزهای زیادی از این جریان می گذرد و اکنون ایران موفق به تولید کیت آزمایشگاهی تشخیص کرونا شده است. از آن روزها تا کنون اتفاقات عجیبی پیرامون کرونا افتاده است. از خوردن الکل برای مقابله با کرونا  و کشته شدن تعداد زیادی از مردم کشورمان تا جدل های داخلی و خارجی بر سر اخبار کرونایی و حتی تعویض سخنگوی بهداشت! اما آنچه ثابت مانده کمبود کیت آزمایشگاهی دولتی در کشور است، در صورتی که گفته می شود ما توانایی تولید این کیت ها را در ایران داریم!

در طول چند ماه اخیر مطالب بسیاری درباره دریافت هزینه در موردکرونا توسط مراکز درمانی مطرح شده است که اعتراض برخی از بیماران درباره پرداخت هزینه درمان در بیمارستانها را به دنبال داشت. مسئولین در پی این اعتراضات واکنش نشان دادند و هر نوع دریافت هزینه در مراکز پزشکی دولتی را برای تشخیص کویید ۱۹ ممنوع اعلام کردند واز مردم خواستند باز هم اگر مواردی است که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافت‌هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی انجام شده، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و پیگیری شود.

اما از این جا داستان عوض شد و بیمارستان ها ی دولتی اعلام کردند روزانه حد مشخصی تست می توانند انجام دهند . در مراکز درمانی استان اصفهان این میزان نزدیک به ۳۰ تست در هر روز است . و هر کدام از این مراکز ظرفیت انجام  بیش از این میزان را ندارند که البته برای نوبت گرفتن این تست هم باید ساعت ۴ صبح مراجعه کرده و نوبت بگیرند! مریض کرونایی با حال بد و یا همراهان وی که مطئنا ناقل این بیماری هستند از ۴ صبح در صف نوبت انجام تست بمانند تا ۸ صبح مسئولین آزمایشگاه تست آنها را انجام دهند! آن هم اگر جز ۳۰ نفر اول باشند؟!!!  خدا می داند در این صف و رفت آمد ها برا پیدا کردن کیت آزمایشگاهی دولتی ،چندین نفر را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می دهند؟! کجای قانون و عرف و انسانیت در دنیا اجازه چنین رفتاری را با بیمار می دهد؟

این در صورتی است که در مراکز خصوصی به وفور کیت آزمایشگاهی یافت می شود البته با مبلغ بیش از ۵۰۰ هزار تومان! و حتی این مراکز حاضر هستند با دریافت مبلغی مجزا به منزل بیایند و تست را از بیمار بگیرند. آیا در این اوضاع اقتصادی پرداخت این هزینه در استطاعت  همه مردم هست؟ ما در حال حاضر تولید کیت‌های داخلی داریم . تولید داخلی که به داد مردم نرسد به چه کار آید؟