همستر کامبت؛

تب تند یک شبه میلیاردر شدن

هر آنچه در مورد بازی همستر کامبت گفته و مطرح شده، صرفا ادعا و وعده هایی است که هیچ تضمینی برای تحق آن ها وجود ندارد.

در روزهای گذشته، بازی کریپتویی “همستر کامبت” به یک جنجال پرسرو صدا در کشورمان تبدیل شده است. بازی که در بستر پیام رسان تلگرام قرار دارد و افراد با ضربه زدن به صفحه نمایشگر گوشی تلفن همراه خود سکه مجازی کسب می کنند. در این راستا، اینطور ادعا شده که در آینده نزدیک، رمز ارز بازی همستر کامبت ارائه خواهد شد و این مساله سبب خواهد شد تا سکه های مجازی که افراد در قالب بازی مذکور کسب کرده اند به یک دارایی واقعی برای آن ها تبدیل شود. حتی در این رابطه برخی منابع خبری مدعی شده اند که رایزنی هایی نیز میان سازندگان و طراحان بازی همستر کامبت با برخی صرافی های مرتبط با بازار رمزارزها هم انجام گرفته است.

با این همه، به نظر می رسد که چندان هم نباید به مسائل و چشم اندزاهای زیبایی که در قالب بازی همستر کامبت به آن ها اشاره می شود، اعتماد کرد. در این رابطه، به طور خاص می بایست به دو استدلال محوری توجه داشته باشیم. اولا، طراحان و سازندگان بازی همستر کامبت مدعی شده اند که در آینده رمزارز این بازی کریپتویی ارائه خواهد شد. از این رو، هیچ تضمینی وجود ندارد که این رمز ارز حتما ارائه شود. در کنار این مساله، هیچ تضمیین وجود ندارد که افرادی که بازی همستر کامبت را انجام داده و سکه مجازی کسب کرده اند، در بحث تخصیص سهم از رمز ارز مذکور شریک شوند و اضافه بر این ها، اساسا هیچ قطعیتی وجود ندارد که این رمز ارز حامل ارزش باشد. در سال های گذشته بارها و بارها شاهد بوده ایم که برخی رمز ارزها ظهور پیدا کرده‌اند و خیلی زود هم محو شده اند.

از این رو، هر آنچه در مورد بازی همستر کامبت گفته و مطرح شده، صرفا ادعا و وعده هایی است که هیچ تضمینی برای تحق آن ها وجود ندارد. دوم اینکه بررسی تجربیات سال های اخیر در بازار رمز ارزها و فضاهای مرتبط با این حوزه نظیر بازی های کریپتویی نشان می دهد که بسیاری از فعالان بزرگ در قالب این بازارها و محیط ها، اساسا آن ها را به مثابه یک فرصت برای خود در نظر می گیرند که می توانند از طریق آن ها، با طرح برخی ادعاهای زیبا، در مدت زمان کوتاهی ثروتی قابل توجه را به جیب بزنند و پولدار شوند. معادله ای که به قیمت بازی با وقت و هزینه دیگر افراد رنگ واقعیت به خود می گیرد.

در حقیقت، مبهم بودن فضای بازار رمزارزها و البته بازیهای کریپتویی، فضای مساعدی را برای برخی افراد و فعالان این حوزه فراهم کرده تا دستورکارهای مطلوب و منفعت طلبانه خود را به ضرر طیفهای گسترده ای از افکار عمومی به پیش برند. موضوعی که بارها و بارها هدفِ افشاگری قرار گرفته با این حال، تبِ پولدار شدن سریع از رهگذر بازار رمزارزها، مانع از دیده شدن حقیقت و البته روندهای تاریخی از سوی افکار عمومی در اقصی نقاط جهان در رابطه با حوزه مذکور شده و می شود.

با این همه، به تازگی نیز شاهد بوده ایم که برخی مقام های پلیس فتای فراجا در کشورمان، نسبت به این بازار هشدار داده و ضمن اشاره به طرح وعده های توخالی در مورد بازی همستر کامبت از سوی طراحان و سازندگان آن، این مساله را نیز مورد تاکید قرار داده اند که هیچ تضمینی نیست که در بازی همستر کامبت، امکانات و ظرفیت هایی گنجانده شده باشد که در قالب آن ها اقدام به سرقت اطلاعات افراد در گوشی تلفن همراهشان شود. موضوعی که بایستی با احتیاط جدی افکار عمومی همراه شود. مسائل و معادلاتی که می‌توانند بازی کریپتویی همستر کامبت را پس از یک دوره زمانی کوتاه به رویایی زیبا تبدیل کنند که روز به روز مرگِ آن بیش از پیش جلوی چشم هوادارانش عیان خواهد شد.