تاثیرات مثبت قرار دادن سقف طلاق و ازدواج

در راستای تسهیل در امور مردم ، دسترسی آسان و جلوگیری از جعل این اسناد چندی پیش اولین سند الکترونیکی ازدواج صادر شد بدین صورت که پس از ثبت ازدواج در دفاتر ازدواج ، فایل یا لینکی در اختیار زوجین قرار می‌گیرد که با مراجعه به آن ، محتوای سند ازدواج قابل رؤیت است.

یلدا توکلی: شکل صدور اسناد ازدواج تغییر کرده است ،پیش از این سند نکاح دائم یا همان عقد ازدواج در دفاتر اسناد رسمی به صورت دفترچه‌ای صادر می‌شد و زوجین دفاتر ثبت رسمی ازدواج را امضا می‌کردند. در واقع دفاتر ازدواج و طلاق در گذشته برای ثبت ازدواج یا طلاق مشخصات و مدارک را در دفاتری کاغذی و سنتی ثبت می‌کردند. اما به مرور زمان به دلیل مشکلات و ایراداتی که ثبت سنتی داشت سردفتران ملزم شدند تا مشخصات طرفین و ثبت واقعه ازدواج یا طلاق را در دفاتری الکترونیک انجام دهند و اقدام به اخذ اثر انگشت و امضای دیجیتال از زوجین کنند و در نهایت پس از ثبت الکترونیک ازدواج، سند کاغذی در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت.
سند الکترونیکی ازدواج صادر شد
اما در راستای تسهیل در امور مردم، دسترسی آسان و جلوگیری از جعل این اسناد چندی پیش اولین سند الکترونیکی ازدواج صادر شد بدین صورت که پس از ثبت ازدواج در دفاتر ازدواج، فایل یا لینکی در اختیار زوجین قرار می‌گیرد که با مراجعه به آن، محتوای سند ازدواج قابل رؤیت است.
تسهیل خدمات و ارائه خدمات صحیح به مردم
حجت الاسلام والمسلمین سعید اعتمادی موسس کانون سردفتران ازدواج و طلاق اصفهان و ریاست اسبق کانون سردفتران ازدواج و طلاق اصفهان و سر دفتر فعلی ازداواج ۲۱ اصفهان است وی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فرایند ثبت ازدواج را به تازگی از حالت سنتی به الکترونیکی تبدیل کرده است گفت: هدف از این برنامه تحولی قوه قضاییه در بخش صدور سند الکترونیکی ازدواج ، تسهیل خدمات و ارائه خدمات صحیح به مردم می باشد .در واقع یکی از مشکلات مربوط به چاپ دفترچه‌های ازدواج است، زیرا این دفترچه‌ها با اوراق و کاغذهای خاصی در چاپخانه دولتی چاپ می‌شوند. همچنین خرید کاغذ و انتقال این دفترچه‌ها به ۲ هزارو ۵۰۰ دفتر ازدواج در سراسر کشور مشکلاتی به همراه دارد و بعضاً احتمال فقدان، سرقت، جعل و سو استفاده از آنها به وجود می آید و الکترونیکی شدن سند ازدواج به جهت اینکه دفترچه‌های ازدواج دارای آسیب‌ها و مشکلاتی بوده، عملیاتی شد.
ورودی پرونده‌های جعل در بخش دفترچه‌های ازدواج حذف می‌گردد
وی ادامه داد: با حذف فیزیکی دفترچه ازدواج معضل جعل به صفر می‌رسد و دیگر در سندهای ازدواج اشتباه قلمی مخصوصاً در بخش‌های صداق و مشخصات زوجین نخواهیم داشت، از طرفی هویت زوجین نیز کاملا محرز است. حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی خاطر نشان کرد: با الکترونیکی کردن سامانه ثبت ازدواج از تخلفات احتمالی برخی سردفتران نیز پیشگیری می‌شود و سلامت اداری در این بخش ارتقا پیدا می‌کند؛ همچنین با حذف دفترچه‌های ازدواج ورودی پرونده‌های جعل در بخش دفترچه‌های ازدواج حذف می‌گردد.وی ادامه داد: اجرای این طرح موجب تسهیل در امور مردم، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، در دسترس بودن و یکسان بودن فرمت‌های سند ازدواج و از انواع جعل در سندهای ازدواج نیز پیشگیری می‌شود.
اطلاعات به صورت کاملاً هوشمند و بدون اعمال سلیقه درج می شود
حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی اظهار کرد: برای صدور سند الکترونیکی ازدواج از اصحاب سند اثر انگشت را دریافت می‌کنیم و این اثر انگشت را به صورت برخط از طریق سازمان ثبت احوال بررسی ، تا احراز هویت کامل شود و نهایتاً سند شکل می‌گیرد. این امر باعث می‌شود اطلاعات کسانی که برای آن‌ها سند نکاحی تنظیم می‌شود به صورت کاملاً هوشمند و بدون اعمال سلیقه درج شود و از هرگونه تغییر و جعل جلوگیری گردد.
تاثیرات مثبت قرار دادن سقف طلاق
وی در ادامه به تاثیرات مثبت قرار دادن سقف برای طلاق نیز اشاره کرد و علت اجرای طرح سهمیه بندی ثبت طلاق در دفاتر رسمی طلاق کشور را جلوگیری از درآمدهای کلان برخی دفاتر به علت یک سری روابط دانست و گفت: قوه قضاییه در راستای تسریع و تسهیل کار مردم و جلوگیری از هرگونه رانت در این صنف، سامانه‌‎ای به منظور تعیین سقف برای ثبت طلاق طراحی کرد که این سامانه در سطح کشور اجرایی شده است.در حقیقت برخی دفاتر طلاق به دلائل مختلف میزان طلاق بیشتری را ثبت و درآمدهای بیشتری داشتند اما با اجرای این طرح و سهمیه بندی میزان ثبت طلاق ،حتی دورترین دفترخانه در اصفهان نیزمی تواند ۱۲۹ واقعه را در طول یکسال ثبت کند .
ثبت ۱۵۰ واقعه ازدواج برای هر دفترخانه در طول یکسال
سر دفتر فعلی ازداواج ۲۱ اصفهان با اشاره به اینکه در اصفهان ۸۰ الی ۹۰ دفتر خانه فعال وجود دارد در خصوص سقف ازدواج نیز اذعان داشت: ثبت ۱۵۰ واقعه ازدواج برای هر دفترخانه در طول یکسال در نظر گرفته شده تا همه دفترخانه ها بتوانند در آمد داشته باشند ،چرا که متاسفانه برخی از دفتران ثبت ازدواج بسیار مجلل بوده و با انداختن سفره های رنگین عقد مردم را جذب کرده و تجمع ثروت می نمودند و در این میان دفاتری نیز بودند که حتی ثبت دو واقعه در ماه را نداشتند و یا مجبور به کرایه دادن توکن خود که لازمه ثبت ازواج و طلاق است ، به سایر دفاتر می شدند ، حتی بسیاری از سردفتران ما نیز بیکار شده و شاهد استعفای آنها بودیم اما خوشبختانه با قرار دادن سقف ازدواج بسیاری از این مشکلات حل شده است از طرفی دست برخی دلالان و دلال صفت ها که به نوعی وارد این صنف شده بودند کوتاه شد . حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی این را نیز متذکر شد که قرار دادن سقف ازدواج یا طلاق به معنای تحمیل به مردم برای رفتن به یک دفترخانه خاص نیست وارباب رجوع حق انتخاب دارد و دفترخانه نیز به اندازه ثبت مجاز یکساله خود میتواند ثبت ازدواج و طلاق داشته باشد.