تأمین منابع مهمترین چالش سازمان تامین اجتماعی است

در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ میلیون ویزیت در مراکز درمانی و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان انجام شد، افزایش ۱۸ درصدی ویزیت بیماران در حالی است که امکانات ما افزایش نیافته است. البته تعداد بستری‌ها ۱۸ درصد و جراحی ۲۰ درصد طی سال گذشته بیشتر شده، در صورتی که هر عمل جراحی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد

آزاده سلیمان نژاد : مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: مهمترین چالش صندوق‌های بازنشستگی تأمین منابع و پایداری آن است که این مهم در مورد سازمان تامین اجتماعی نیز وجود دارد.

مرتضی حاجی‌کاظمی در نشست  خبری با  اصحاب  رسانه  که  به  مناسبت  هفته  تأمین اجتماعی برگزار شد اضافه کرد؛  جمعیت زیر پوشش سازمان تامین اجتماعی در کشور طی سال گذشته ۴۲ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۷۷۷ نفر و در استان اصفهان سه میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۸۶ نفر هستند، همچنین یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۶۸۰ نفر بیمه شده اصلی این سازمان در استان اصفهان هستند.
به گفته حاجی کاظمی سازمان تامین اجتماعی سازمانی عمومی و غیردولتی است و بخشی از منابع این نهاد از محل سرمایه گذاری‌های شرکت شستا تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: ضروری است دولت برای پرداخت دیون به سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی داشته باشد و امسال پیش‌بینی می‌شود ۲۱۴ هزار میلیارد تومان به دیون دولت به تامین اجتماعی اضافه شود.

به گفته مدیر کل تامین اجتماعی استان اگر به چالش‌های کنونی سازمان تأمین اجتماعی توجه نکنیم بحران بزرگی ایجاد خواهد کرد و از جمله آن دیونی است که به حساب دولت واگذار می‌شود و این برای دولت در آینده یک معضل بزرگ خواهد بود زیرا این مبالغ سال به سال بزرگ‌تر می‌شود.

مدیر کل سازمان تامین اجتماعی افزود: دیون معوقه حق بیمه‌ها بالای ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که در سال‌های اخیر با تعاملی که بین دولت و مجلس وجود دارد کمک‌های بزرگی برای پرداخت این دیون به سازمان تأمین اجتماعی انجام شده و ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در ۲ سال اخیر به این سازمان تخصیص داده شده است.

وی یادآور شد: اردیبهشت ماه سال پیش سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی کشور ابلاغ شد که هدف این سیاست ها استقرار یک نظام چند لایه برای رسیدن به رفاه و عدالت اجتماعی است.
به گفته  مرتضی حاجی‌کاظمی سال گذشته بطور متوسط، ماهانه افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مُستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در استان اصفهان پرداخت شد.

مدیر کل  سازمان تامین اجتماعی افزود:  در سال ۱۴۰۱ در زمینه کمک‌های بلندمدت سازمان تامین اجتماعی، ۲۸ هزار میلیارد تومان در سال گذشته پرداخت تسهیلات انجام شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر پرداخت مستمری، این سازمان هزینه‌های کوتاه مدت بسیاری را نیز پرداخت می کند که پرداخت کمک هزینه ایام بستری، بارداری، هدیه ازدواج و موارد دیگر از جمله این هزینه هاست.

حاجی کاظمی یادآور شد: سال گذشته در بخش هزینه‌های کوتاه مدت افزون بر ۳۱ میلیارد تومان ماهانه توسط تامین اجتماعی استان پرداخت شد و در بحث درمان هزینه های پرداختی بسیار بیشتر است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گفت: علاوه بر پرداخت ۸۲ هزار میلیارد تومانی که بابت بیمه بیکاری بطور مستقیم توسط تامین اجتماعی استان پرداخت شده است هزینه های دیگر در این ارتباط وجود دارد.
به گفته وی اگر هزینه های پنهان بیمه بیکاری را محاسبه کنیم، بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه به عنوان بیمه بیکاری و هزینه های آموزشی فنی و حرفه ای پرداخت شده است.
حاجی کاظمی افزود: ۲۷ مورد طبق قوانین نیابتی، مسوولیت برای سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که هزینه آن جزو دیون دولتی تلقی می‌شود و سال‌های سال این دیون جمع شده و اکنون امکان پرداخت یکجای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای کمک به سازمان تامین اجتماعی گفت: سال گذشته بواسطه تعیین در بودجه دولت، ۸۰ هزار میلیارد تومان بطور مستقیم رد دیون سازمان تامین اجتماعی انجام شد.

 محمد رجالی‌، مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه تا پایان ماه جاری دستورالعمل پرداخت پزشکان ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد پرداختی‌ها افزایش پیدا می‌کند، گفت: پرداختی پزشکان تأمین اجتماعی از ابتدای سال محاسبه خواهد شد که رقم قابل توجهی خواهد بود و تا حدودی مسئله کمبود پزشک در آینده کاهش خواهد یافت.
وی افزود: میانگین پرداخت به پزشکان متخصص در بیمارستان شریعتی در ماه ۲۰ میلیون تومان و پرستاران تا ۲۳ میلیون تومان است، یک جراح قلب با تعرفه امسال حدود یک میلیون تومان بابت عمل جراحی دریافت می‌کند، در حالی که در بخش خصوصی تعرفه حدود ۶۰ میلیون تومان است، چه انگیزه‌ای برای یک جراح متخصص قلب وجود دارد که برای شش ساعت عمل جراحی حدود یک میلیون تومان دریافت کند.
به گفته  رجالی هنگامی که مبنای پرداختی پزشک از کار فردی کمتر باشد طبیعتاً فسادزا است و در حالی که باید یک هزار و ۲۰۰ پزشک داشته باشیم‌، اکنون یک‌هزار پزشک داریم.
مدیر درمان تأمین اجتماعی استان افزود: در این شرایط پزشکان ما خیلی راحت مهاجرت می‌کنند و این درحالی است که چهل سال تلاش کردیم تا به استاندارد ۲ هزار نفر پزشک متخصص برسیم و اگر اکنون این روند ادامه پیدا کند مجبور هستیم از هند و بنگلادش، پزشک متخصص دعوت کنیم.

محمد رجالی ادامه داد: اگر پزشکی خارج از هزینه مصوب پول دریافت کند به تعزیرات معرفی و دو تا سه برابر پولی که دریافته کرده جریمه می‌شود، امسال به تعدادی از پزشکان در این خصوص تذکر دادیم و قرارداد دو پزشک را در اصفهان به علت گرفتن زیرمیزی باطل کردیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان  گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰ میلیون ویزیت در مراکز درمانی و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان انجام شد، وی اضافه کرد: افزایش ۱۸ درصدی ویزیت بیماران در حالی است که امکانات ما افزایش نیافته است. البته تعداد بستری‌ها ۱۸ درصد و جراحی ۲۰ درصد طی سال گذشته بیشتر شده، در صورتی که هر عمل جراحی برای ما حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.