بی تجربه گی آفت علوم ارتباطات است

آزاده سلیمان نژاد:رئیس دپارتمان اطلاعات و ارتباطات اصفهان با اعلام اینکه روابط عمومی یک دانش کاربردی وعملی است گفت: مهارتها ، استراتژی ها و راهبردهای این دانش در عمل خود را نشان داده و به تعالی فردی و اجتماعی منجر می شود. هادی زمانی افزود: اگر یک نفر فوق دکترای ارتباطات هم داشته باشد اما […]

آزاده سلیمان نژاد:رئیس دپارتمان اطلاعات و ارتباطات اصفهان با اعلام اینکه روابط عمومی یک دانش کاربردی وعملی است گفت: مهارتها ، استراتژی ها و راهبردهای این دانش در عمل خود را نشان داده و به تعالی فردی و اجتماعی منجر می شود. هادی زمانی افزود: اگر یک نفر فوق دکترای ارتباطات هم داشته باشد اما در عمل تجربه موثری کسب نکرده باشد، در  حوزه روابط عمومی فاقد سواد خواهد بود. وی در توضیح افزود: این مقوله نفی علم گرایی نیست بلکه کاملا بر عکس اذعان کننده این واقعیت است که فرضیه ها و نظریه های حوزه علوم ارتباطات در عمل و بر اساس تجربه شناخته و مطرح می شوند. به گفته رئیس دپارتمان اطلاعات و ارتباطات اصفهان بسیار مهم است که افراد قدرت یادگیری داشته باشند. وی ادامه داد، این قدرت ریشه در تواضع و فروتنی ، خوب گوش کردن ، خوب پرسیدن و اساس آزادگی فردی دارد. به گفته زمانی بعضی افراد شیفته مسئولین هستند، فارغ از اینکه این مسئول بدون پست اش چیست؟ آیا دانش و تخصص لازم و شایستگی شخصیتی و اجتماعی دارد و یا صرف یک پست قابل احترام شده است؟
به اعتقاد این دکترای ارتباطات متاسفانه به دلیل عدم وجود دانش حقیقی و معرفت شناسی بسیاری از اعضای جامعه ارتباطی، شیفته پست ها هستند و نه انسان ها و این برای متخصصانی که باید مسیر توسعه پایدار را هموار کنند، فاجعه است.این استاد ارتباطات افزود: تقلید مستمر، تولید محتوا بدون تحقیق دقیق ، شیفته بودن به مقامات و پست ها و سواستفاده از موقعیت های شغلی و اجتماعی برای مطرح کردن خود از آفت هایی است که جامعه ارتباطی ، روابط عمومی و رسانه درگیر آن است.از دیگر آفت های این حوزه  به گفته هادی زمانی وجود مدعیان استادی هستند که به دلیل عدم برخورداری از دانش و تخصص لازم تنها به دلیل تجربه طولانی هرم وارونه نویسی در خبرنگاری و همراهی مدیران ارشد در روابط عمومی مدعی استادی و تخصص را دارند و حتی تدریس هم می کنند. وی افزود؛ این افراد با انتقال دانش ناقص و نیم بند خود باعث فجایعی در رشد و توسعه علوم ارتباطات می شوند. فردی که ماهی و سالی یک خبر هرم وارونه می نویسد ، تنها به صرف سن و سالش و مسئولیتهای که در حوزه اجتماعی و رسانه داشته تدریس می کند. حتی بدون در نظر گرفتن اصول اساسی و حرفه ای علوم ارتباطات ، چنین روندی به جای تربیت نیروی انسانی متخصص که با رویکرد جامعیت و شفافیت به نقش ارتباطی خود در زمینه های مختلف بپردازد، تنها با تدوین اخبار ناقص و بی سر و ته و گزینشی و یا رویدادهای روابط عمومی مخدوش باعث ایجاد سو تفاهم و سو برداشت و انتقال ناقص پیام و خطاهای ارتباطی می شود لذا همیشه و در همه حال به یاد داشته باشیم این قول سعدی  شیرین سخن و پدر علوم ارتباطات جهان را گفتند: بزرگی کز آن یافت کو پست شد، در نیستی کوفت تا هست شد.