به فکر سود مردم هم باشیم

فرزانه مستاجران چند روزی است که حمایت های مسئولان از بازار بورس به شدت  و اوج خود رسیده است و حالا در تازه ترین اخبار گفته می شود تمهیداتی اندیشیده شده که با هر کد ملی بتوان برخی از سهام بورس را خریداری کرد. واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ETF قرار است […]

فرزانه مستاجران

چند روزی است که حمایت های مسئولان از بازار بورس به شدت  و اوج خود رسیده است و حالا در تازه ترین اخبار گفته می شود تمهیداتی اندیشیده شده که با هر کد ملی بتوان برخی از سهام بورس را خریداری کرد. واحدهای صندوق سرمایه گذاری قابل معامله یا همان ETF قرار است در ماه جاری پذیره نویسی شود و مسئولان برای اینکه مردم راحت تر بتوانند در این پذیره نویسی شرکت کنند تنها با داشتن کد ملی میتوانند اقدام به خرید این واحدها در بورس کنند. جالب است در این پذیره نویسی و گرفتن پول مردم ، دولت و مسئولان همه تدابیر لازم را از مدتها پیش سنجیده اند اما جایی که قرار بود وام یک میلیون تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود هزارن سنگ اندازی شد از جمله داشتن سیم کارت برای سرپرست خانوار که در این جریان ضروری بود و هنوز عده ی زیادی نتوانسته اند این وام را دریافت کنند! آیا این میزان حمایت از پذیره نویسی های دولتی امری طبیعی است؟! یا بیشتر به دخالت در امر عرضه و تقاضای بازار بورس شباهت خواهد داشت؟

همانطور که در خبر ها اعلام شد وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد باقی‌مانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‏‌های البرز و اتکایی امین را واگذار نماید. گفته شده هدف از این جریان  ایجاد فرصت بی‌نظیری برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری است که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد.  ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‏‌نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

اما بد نیست روی دیگر ماجرا را هم بررسی کنیم و با تحقیق کامل به سمت این پذیره نویسی حرکت کنیم. ورود به بازار بورس قوانین خود را دارد و هرچند در طی چند ماه اخیر سود حاصل از بورس بسیار بیشتر از سود بانکی بوده است اما افرادی که به این بازار وارد می شوند باید بدانند وجود ریسک در بازار بورس حرف اول را می زند. شما با ورود به این بازار یک داد و ستد واقعی را تجربه خواهید کرد که سود و زیان را در کنار هم دارد و نمیتوان مانند سود بانکی که البته گرفتن و دادن آن از سوی برخی مراجع تایید نشده است ، بر آن اتکا کرد و مطمئن بود که سر ماه سودی هرچند ناچیز به حسابتان ریخته خواهد شد . در بورس هر لحظه باید منتظر هر اتفاقی بود. بنابر این بهتر است همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نچینید و تمام سرمایه خود را در این بازار، آن هم در یک سهم خاص نگذارید.

در پایان به مسئولینی که برای این پذیره نویسی تمام تمهیدات را اندیشیده اند باید گفت ، مردمی که قرار است دومیلیون ، به سختی جمع آوری کنند و در این جریان سرمایه گذاری کنند جز اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند پس در کنار تمام آن برنامه ریزی ها برای گرفتن پول مردم ،خیلی خوب است که به سود آوری هرچه بیشتر این سهام ها نیز اندیشیده شود تا مردم به بازار بورس اعتماد کنند و این جریان ابتدای راه افزایش سرمایه گذاری و پیشرفت برای کشور عزیزمان باشد.