مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان:

بهره‌برداری از هفت پروژه عمرانی، زیست‌ محیطی و فرهنگی در آرامستان «باغ رضوان» اصفهان

پروژه‌های سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در باغ رضوان شامل جایگاه اختصاصی سوخت، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، مخزن آب ۵۵ هزار متر مکعبی، نیروگاه خورشیدی ۵۵۰ کیلوواتی، مرکز نظارت و کنترل هوشمند، است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان از بهره‌برداری از هفت پروژه عمرانی، زیست‌ محیطی و فرهنگی در آرامستان «باغ رضوان» این کلانشهر با اعتبار بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال خبر داد
آئین بهره‌برداری از پروژه‌های جدید عمرانی، زیست‌محیطی و فرهنگی در آرامستان باغ رضوان در قالب سی‌وچهارمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» نهم خرداد در آستانه چهلمین سال تأسیس باغ رضوان در این آرامستان برگزار شد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در مراسم این افتتاحیه گفت: پروژه‌های سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان در باغ رضوان شامل جایگاه اختصاصی سوخت، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، مخزن آب ۵۵ هزار متر مکعبی، نیروگاه خورشیدی ۵۵۰ کیلوواتی، مرکز نظارت و کنترل هوشمند، است.
علی حاجیان در توضیح افزود: با استفاده از ۵۵۰ کیلووات ظرفیت پنل‌های خورشیدی، ۴۵ درصد برق مصرفی آرامستان تولید می‌شود، همچنین با احداث مخزن آب ۵۵ هزار متر مکعبی در مقایسه با مناطق پانزده‌گانه، به اندازه ۸۶ درصد ظرفیت کل شهرداری، در باغ رضوان ظرفیت ذخیره آب ایجاد شده و به‌نوعی این مخزن، بزرگ‌ترین محل ذخیره آب شهرداری اصفهان است. از دیگر پروژه‌ها پروژه پمپ بنزین بود که به گفته مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان از نیازهای مردم در باغ رضوان بود که از نخستین روزهای سال ۱۴۰۳ خدمت‌رسانی آن آغاز شد، اما امروز به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

حاجیان ادامه داد: آبیاری فضای سبز در دنیا یک مسئله جدی است و در این راستا هم نگهداری فضای سبز و هم مدیریت کمبود آب امری مهم به شمار می‌رود
وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری اصفهان در حوزه هوشمندسازی مصرف آب بیان کرد: شهرداری چند سالی است به دنبال هوشمندسازی آبیاری فضای سبز است و باغ رضوان این پروژه را در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار از زمین های خود به عنوان پایلوت اجرا کرد تا به این ترتیب آب مصرفی از منبع تا مقصد به صورت هوشمند مدیریت ‌شود
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به شاخصه‌های رسیدگی در این سامانه هوشمند گفت: این سامانه براساس اطلاعات دریافتی در خصوص گونه‌های گیاهی نیاز آبی را مشخص می‌کند و همچنین با رطوبت‌سنج میزان رطوبت را می‌سنجد.
وی ادامه داد: سومین شاخص این است که سیستم آبیاری هوشمند به سامانه‌های هواشناسی متصل است و پیش بینی‌های هواشناسی را مدنظر قرار می‌دهد، ضمن اینکه هر زمان خواستیم می‌توانیم آبیاری را به صورت دستی انجام دهیم.

حاجیان با بیان اینکه کاهش مصرف آب و نیروی انسانی درگیر از ویژگی های این سامانه است، گفت: با به کارگیری این سامانه خطاها را در لحظه متوجه می‌شویم و اگر در نقطه ای انسدادی ایجاد شده باشد، با اعلام از سوی سامانه آن را برطرف می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه همزمان با ایجاد این سامانه، تمام مخازن و موتورخانه‌ها نیز هوشمند شده است، گفت: علاوه بر این‌ها، در کل سازمان آرامستان‌ها مصرف برق نیز هوشمند شده است.
وی با اشاره به ایجاد سیستم مانیتورینگ استاندارد در راستای هوشمندسازی، عنوان کرد: همزمان با کنترل تردد به وسیله ۱۴۰ دوربین نظارتی، تمامی تأسیسات، فضای سبز، موتورخانه، کوره و تصفیه خانه که هوشمند شده نیز از طریق ۹ مانیتور در مانیتورینگ آورده شده و یک نفر نیروی ثابت آبیاری هوشمند آن را رصد می‌کند.
وی در مورد پروژه‌های فرهنگی این سازمان نیز گفت: نقشه گردشگری مذهبی با محوریت باغ‌ رضوان، ۱۴ عنوان کتاب، تولید فایل صوتی ‌و محصولات فرهنگی با محوریت جهان آخرت برای رده‌های مختلف سنی، بخشی از اقدامات اخیر ما در حوزه فرهنگی است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اظهار داشت: فراگیری طرح‌های مرتبط محیط زیست و مدیریت مصرف انرژی و پدافند غیرعامل‌ از یکسو و گسترش اقدامات فرهنگی از سوی دیگر، در زمره رویکردهای ما به شمار می‌رود.
عضو مجلس خبرگان رهبری و امام‌جمعه موقت اصفهان نیز در این مراسم گفت: روند اقدامات انجام شده در باغ رضوان قابل توجه است و چنانچه در آرامستان «تخت‌ فولاد» نیز چنین فعالیت‌های انجام گرفته بود، از ظرفیت آن بیشتر بهره می‌بردیم.

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی خاطرنشان کرد: تدوین کتاب‌ با موضوع افراد بزرگ دفن شده در تخت‌ فولاد بویژه افرادی که خدمت امام زمان(عج) مشرف شده‌اند، ضروری است و باید به این مهم بیشتر توجه شود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم گفت: به تقریب هر سال بالغ بر هشت میلیون نفر در باغ رضوان حضور می یابند.
ابوالفضل قربانی ادامه داد: احداث باغ رضوان از اقدامات مناسب پس از انقلاب بود و تاکنون نقش خود را بخوبی ایفا کرده است.
آرامستان باغ رضوان با مساحت بالغ بر یک هزار و ۳۰۰ هکتار، اول اردیبهشت سال ۶۳ در شرق اصفهان تاسیس شد و حفظ و نگهداری «تخته فولاد» بعنوان یکی از اصلی‌ترین قبرستان‌های قدیمی و ارزشمند تاریخ اسلام، دلیل اصلی احداث آن بود.