برنامه ریزی برای یک ماه تا عید

فرزانه مستاجران از امروز دقیقا ۱ ماه فرصت داریم تا برای عید نوروز ۱۳۹۹ آماده شویم. اسفند دقیقا ماهی است که اگر برایش برنامه ریزی شود میتواند از نوروز هم دلنشین تر باشد،میتوان با خیال راحت در بازار چرخید و از هیا هوی مردم برای خرید شب عید لذت برد، میتوان یک لیوان چای داغ […]

فرزانه مستاجران

از امروز دقیقا ۱ ماه فرصت داریم تا برای عید نوروز ۱۳۹۹ آماده شویم. اسفند دقیقا ماهی است که اگر برایش برنامه ریزی شود میتواند از نوروز هم دلنشین تر باشد،میتوان با خیال راحت در بازار چرخید و از هیا هوی مردم برای خرید شب عید لذت برد، میتوان یک لیوان چای داغ ریخت و پشت پنجره نشست و از هوای لطیف و درختانی که در تلاش هستند تا خود را محیای شکوفه زدن کنند استفاده کرد و…. اما اگر برنامه ریزی درستی برای این ماه نشود آنچنان سخت میگذرد که هزاران نفرین برای نوروز میفرستیم با آمدنش! خریدهای بی موقع و به اجبار گران، خانه تکانی های دیرهنگام و فشرده، خیابان های شلوغ و پر ترافیک و جیبی که به دلیل هزینه های بی برنامه پر از خالی شده است! این عید آمدن دارد و منتظرش ماندن؟! مسلما خیر. پس بهتر است با عدم برنامه ریزی اسفند را به جهنم برای خود و خانواده مان تبدیل نکنیم.

به دلیل خیل مشکلات اقتصادی امسال بهتر است کمی مدیریت اقتصادی خانواده را جدی تر بگیریم. البته روی صحبت ما با افرادی که درآمدهایشان عالی است و هر طور دوست داشته باشند میتوانند خرج  کنند نیست . هرچند آنها هم اگر کمی از ولخرجی ها و یا حداقل انتشار این اشراف گری ها در فضای مجازی پرهیز کنند ، بد نیست .به هر حال همه ما در یک جامعه زندگی میکنیم و اگر به دیگران کمک نمیکنیم بهتر است نمک هم بر زخم همدیگر نپاشیم. اما خانواده های متوسط و ضعیف که قشر عظیمی از جامعه را هم به خود اختصاص داده اند برای مدیریت اقتصادی خانه باید ۴نکته را در نظر بگیرند: ابتدا اینکه باید در نظر داشته باشیم،پیشرفت در زندگی و توفیق در آینده نیازمند برنامه‌ریزی است و برنامه‌ریزی مالی، مجموعه‌ای از پیش بینی‌های مالی است که فرد را برای داشتن یک زندگی با آرامش و آسایش در آینده دور و نزدیک، آماده می‌کند. بعد از برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی بسیار مهم است و شاید اولین و تنها راهی است که به کاهش هزینه های جاری دم عید نیز کمک می‌کند. با یک بودجه‌بندی درست و اصولی متوجه دخل و خرج‌ها می‌شویم و می‌توانیم خرج‌ها را هم کنترل کنیم و هم بهینه خرج کنیم تا به تمام امور ضروری بتوانیم ریدگی کنیم. بودجه‌بندی باعث می‌شود مدیریت اقتصادی، مدیریت زندگی، مدیریت زمان و مدیریت برنامه شخصی‌مان را بدست داشته باشیم و کارهایمان را طبق برنامه پیش ببریم. در گام سوم باید گفت حساب دخل و خرجتان را داشته باشید.فرقی نمی‌کند که جزو خانواده‌های کم‌درآمد باشیم یا پرآمد، اگر حساب دخل و خرج‌مان را نداشته باشید، هرگز نمی‌توانیدطبق برنامه زندگیمان را به پیش ببریم. اصلاح الگوی مصرف گام چهارم است که عملی نمی شود مگر در سایه ۳ گام گذشته. متاسفانه بسیاری از ما فقط مصرف‌کننده صرف هستیم و چیزی از صرفه‌جویی نمی‌دانیم. می‌خریم در حالی که نیاز به خرید نداریم، دورریز بسیار ایجاد می‌کنیم در حالی که می‌توانیم مانع آن شویم .  حساب و کتاب کردن و برنامه‌ریزی برای تعادل مهم است، هزینه‌ها را دسته‌بندی کنیم، ابتدا سراغ ضروری‌ترین‌ها برویم و در صورت ممکن از کالاهای جایگزین استفاده کنیم.این احساس را از خود دور کنیم که با حساب و کتاب خرید خانه ما افرادی ضعیف و قشر غیر برخوردار هستیم.  مدیریت پولی در خانواده و درست خرج کردن در شرایط اقتصادی موجود، یک هنر است و اگر بتوانیم  با درآمدی که دارید همه امور خانه را رفع کنیم و حتی پس انداز هم داشته باشیم یک هنرمند هستیم .

بعد از امور اقتصادی بهتر است در بقیه کارهایی که دم عید انجامشان را بر خود اجبار کرده ایم مانند خانه تکانی کمی منعطف باشیم و البته با برنامه ریزی پیش برویم تا اسفند تبدیل شود به ماه انتظار برای نوروزی سرشار از شادی نه ماه عذاب.