سخنگوی صنعت برق اعلام کرد:

بدمصرف ها منتظر قبض ۷۰۰ هزار تومانی به بالا باشند

سخنگوی صنعت برق و مدیر عامل توانیر گفت: قبض های زیر ۳۰۰ کیلو وات مصرف در ماه ۴۰ هزار تومان و قبض های بالای ۵۰۰ کیلو وات بیش از ۷۰۰ هزار تومان صادر می شود مصطفی رجبی مشهدی هفته گذشته با اشاره به راه اندازی پویش «با انرژی» با هدف افزایش مشارکت مردم در طرح‌های […]

سخنگوی صنعت برق و مدیر عامل توانیر گفت: قبض های زیر ۳۰۰ کیلو وات مصرف در ماه ۴۰ هزار تومان و قبض های بالای ۵۰۰ کیلو وات بیش از ۷۰۰ هزار تومان صادر می شود
مصطفی رجبی مشهدی هفته گذشته با اشاره به راه اندازی پویش «با انرژی» با هدف افزایش مشارکت مردم در طرح‌های صرفه جویی در مصرف برق، گفت: این پویش با بهره گیری از تمام ظرفیت‌های ممکن و جلب همکاری و مشارکت ورزشکاران، هنرمندان و اهل فرهنگ و رسانه کشور به دنبال بهینه سازی مصرف برق است که امیدواریم به این وسیله بخش مهمی از ناترازی را از طریق جلب همراهی مردم کاهش دهیم.

مشترکانی که مصرف برق خود را کاهش دهند از جوایز نفیس بهره مند می شوند
به گفته وی امسال وزارت نیرو در نظر دارد به منظور جلب همکاری مشترکان، علاوه بر طرح پاداش صرفه جویی، طرح ارائه جوایز برای مشترکانی که مصرف خود را کاهش می دهند را نیز اجرا کند که در واقع، مشترکانی که مصرف برق خود را کاهش دهند یا قبوض رایگان داشته باشند، می توانند از جوایز نفیس در نظر گرفته شده نیز بهره مند شوند.
رجبی مشهدی با بیان این که جوایز به چند دسته جایزه های بزرگ مانند خودرو اتوماتیک ایرانی و جوایزی چون وسایل و لوازم برقی خانگی تقسیم بندی می شود، گفت: اگر مشترکی تنها ١٠ درصد از مصرف برق خود را کاهش دهد، می تواند بدون آنکه رفاه خود را کاهش دهد، از این جوایز برخوردار شود که این هدف با راهکارهای ساده ای چون تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی عدد ٢۴ و یا استفاده از دور کند کولر آبی و یا عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعات اوج مصرف، دست یافتنی است.
مدیر عامل توانیر همچنین گفت: برای مناطق عادی کولر آبی به عنوان الگو در نظر گرفته شده که با استفاده از آن مصرف برق مشترکان از ٣٠٠ کیلووات تجاوز نخواهد کرد که در این صورت هزینه برق مصرفی مشترکان حدود ۴٠ تا ۵٠ هزار تومان خواهد بود اما اگر همین مشترک از یک کولرگازی استفاده کند باید منتظر قبضی در حدود ٧٠٠ تا ٨٠٠ هزار تومان و اگر از دو کولر گازی استفاده کند، قبض برقی به میزان ٢ میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

مشترکان پرمصرف در تابستان با قبض‌های میلیونی مواجه خواهند شد
سخنگوی صنعت برق در مورد مشترکان پرمصرف نیز گفت: این گروه باید هوشیار باشند که در صورت عدم تجدید نظر در نوع مصرف خود، قطعا در تابستان با قبض‌های میلیونی مواجه خواهند شد، چرا که براساس ماده ۶ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، تخصیص یارانه به مصارف بالاتر از الگو ممنوع بوده و تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب برای میزان مصارف کمتر از الگو، مازاد بر الگو تا ١.۵ برابر، مازاد بر الگو تا ٢.۵ برابر، و میزان مصارف بیش از ٢.۵ برابر به ترتیب با ضرایب ٠.۵، ١.۵، ٢.۵ و ۵ برابر هزینه تامین برق محاسبه و دریافت می‌شود.
گفتنی است پایگاه خبری توانیر در مورد ناترازی مصرف برق در دولت سیزدهم از زبان رجبی مشهدی نوشت: در ابتدای دولت سیزدهم ناترازی در حدود ١۴ تا ١۵ هزار مگاوات بود که این میزان در سال جاری به حدود ١٠ هزار مگاوات کاهش یافته است،
وی به نقش مردم در کمک به تامین برق پایدار اشاره کرد و گفت: سال گذشته مردم در طرح پاداش صرفه جویی مشارکت خوبی داشتند به طوری که ۴٠ درصد مشترکان خانگی با مشارکت در این طرح مشمول پاداش صرفه جویی شدند و حتی از این میان یک سوم از مشترکان قبض رایگان دریافت یا از صنعت برق بستانکار شدند که در قبوض دوره های بعدی آنان اعمال شد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به قوانینی که اجازه تعیین قیمت برق را به صورت پلکانی-افزایشی برای گروه های پرمصرف می دهد، تصریح کرد: با این حال سریعترین و ساده ترین راهکار غلبه بر ناترازی انرژی، بکارگیری روش‌های صحیح مصرف انرژی است.
مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه عایق‌بندی پنجره ساختمان‌های مسکونی و استفاده از وسایل برقی با برچسب انرژی و راندمان بالا می‌تواند تا ۵٠ درصد مصرف انرژی برق و گاز را کاهش و میزان انرژی مصرفی یک واحد مسکونی را نصف کند، افزود: عواملی چون واقعی سازی قیمت برق راهکارهای بلندمدت است اما اکنون در شرایطی هستیم که رشد شتابان و جهشی مصرف انرژی وجود دارد و بهترین و سریعترین راهکار، استفاده صحیح و بکارگیری راهکارهای مصرف بهینه برق و انرژی است.
برق دستگاه‌های اداری در صورت مصرف بیش از الگوی تعریف شده قطع می‌شود
رجبی مشهدی افزود: تنظیم سامانه‌های سرمایشی روی ٢۴ و حتی ٢۵ درجه می تواند مصرف را تا حد زیادی کاهش دهد.

سخنگوی صنعت برق آثار تغییر ساعات کار ادارات را نیز مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در روز نخست تغییر ساعت کار ادارات ۴۵۴ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: هدف‌گذاری ما کاهش ١۵٠٠ مگاواتی مصرف برق از محل تغییر ساعات کار ادارات است که امیدواریم از ابتدای هفته آینده این هدف محقق شود.
مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص امکان پایش برخط میزان و نحوه مصرف انرژی توسط شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز گفت: تغییر ساعات کار از ۶ صبح تا ١٣ در سال گذشته علاوه بر کاهش مصرف برق و کمک در جهت رفع ناترازی در تابستان، پایین آمدن حجم ترافیک و افزایش رضایت شهروندان را نیز در پی داشته است.
سخنگوی صنعت برق افزود: دستگاه‌های اداری با مصارف بیش از الگوی تعریف شده در ابتدا تذکر می‌گیرند و در صورت عدم رعایت، مشمول قطع برق خواهند شد.