با همدلی و همراهی می‌توان زاینده رود دائمی داشت

با تأکید بر اینکه اصفهان چوب برخوردارنمایی خودش را می‌خورد، تأکید کرد: اگر ما نگران وضع اصفهان هستیم باید واقعیت‌های استان را بازتاب بدهیم. سیدرضا مرتضوی در نشستی با خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه به آحاد مردم در نقاط مختلف کشور است، اظهار کرد: سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی، در […]

با تأکید بر اینکه اصفهان چوب برخوردارنمایی خودش را می‌خورد، تأکید کرد: اگر ما نگران وضع اصفهان هستیم باید واقعیت‌های استان را بازتاب بدهیم.

سیدرضا مرتضوی در نشستی با خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه به آحاد مردم در نقاط مختلف کشور است، اظهار کرد: سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی، در سفرهای شهرستانی و با اولویت مناطق محروم به همه بخش‌های استان توجه داشته باشیم، در این زمینه تاکنون ۱۲ سفر و نزدیک به ۳۷۷ مصوبه داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم در نقاط مختلف استان با حضور دستگاه‌های اداری، مسائل و مشکلات مناطق بررسی و اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه برخی مصوبات سفرهای شهرستانی اجرا شده و برخی درحال انجام است، گفت: در برخی شهرستان‌ها شاهد پیشرفت مصوبات تا ۶۰ درصد هستیم و در ادامه مسیر باید همه مصوبات به سرانجام برسد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از حوزه‌هایی که بر روی آن تمرکز کرده‌ایم حوزه اقتصادی است، تصریح کرد: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که وضعیت ناگوار بود و در استان اصفهان تعداد قابل توجهی بنگاه راکد اقتصادی داشتیم که برنامه‌ریزی منسجمی برای بازگرداندن آن‌ها انجام دادیم.

مرتضوی با اعلام اینکه ۲۱۹ واحد راکد اقتصادی را به چرخه تولید بازگرداندیم، افزود: از ۹۵۰ واحد تولیدی و کشاورزی رفع گرفتاری و برای حدود ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد شد. همچنین ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب سرمایه ثابت و تولید پرداخت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نزدیک به یک هزار و ۷۳۰ کسب و کار خرد و طرح‌های خوداشتغالی مورد حمایت قرار گرفتند و نزدیک به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ اشتغال در این بخش ایجاد شد. استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه از پروژه‌های پیشران در بخش اقتصادی غفلت نکرده‌ایم، افزود: هر هفته با وزرا، معاونان رئیس جمهور و رئیس جمهور جلسات متعددی داشته‌ایم. برخی کارهای این دوره شاهکار بود که جای قدردانی از بخش‌های مختلف دارد و باعث شد برخی گره‌های چند دهه حل شود. از جمله الحاق اراضی علی آباد کلنگان که مدت زیادی برای مردم مشکلاتی به وجود آورده بود و با الحاق آن بعد از ۴۷ سال هزاران خانواده این منطقه آرامش پیدا کردند، همچنین ابلاغ طرح تفصیلی شهر کاشان بعد از ۱۰ سال، ارائه خدمات از سوی شهرداری در شهرک شهید کشوری، استانداردسازی ۲ هزار کلاس درس و ساخت و تکمیل ۱۰۱ طرح آموزشی در استان.

وی به نهضت ملی مسکن اشاره و اظهار کرد: سهم استان ۲۰۳ هزار واحد مسکونی است که یعنی باید هر سال برای حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کنیم و در پایان این مدت سهم استان را به نتیجه برسانیم. در این راستا بالغ بر ۴۲۰ هزار نفر در استان ثبت نام کردند و در پالایشی که انجام شد، ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر از ثبت نامی‌ها فعلاً شرایط استفاده از این طرح را داشتند و در ادامه بررسی مجدد انجام خواهد شد.

مرتضوی ادامه داد: جلسات کارگروه بازآفرینی شهری به‌صورت مستمر برگزار و تلاش می‌شود نگاه متوازن داشته باشیم، در این زمینه مشوق‌هایی هم درنظر گرفته می‌شود که تلاش می‌کنیم منجر به حواشی بعدی نشود.

وی در مورد مسئله آب اصفهان نیز گفت: در پروژه‌های آب‌رسانی، اقدامات متعددی انجام داده‌ایم تا طرح جامعی که رئیس جمهور در سفر هیئت دولت درباره آن صحبت کرد و در جلسات متعدد تأکید داشت، به سرعت جلو برود. وزارت نیرو در این زمینه کمک‌هایی کرد و طرح جامع انتقال آب مراحل نهایی خود را اخیراً طی کرده و در دستور اجرا قرار گرفته است. استاندار اصفهان با بیان اینکه اگر برای آب‌رسانی شرب به استان اصفهان اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم از سر غفلت نیست، تأکید کرد: سیاست ما این است که در حوزه آب کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم. سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان از مدت‌ها قبل در جریان بود، ولی به بهره‌برداری نرسیده بود، اما هفتم خرداد ۱۴۰۱ وارد مدار شد و با ظرفیت هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه، تزریق آب شرب در شبکه استان را شروع کرد. اگرچه این همه نقص‌ها را جبران نمی‌کند و باید ظرفیت آن افزایش پیدا کند. وی افزود: اگر بی صدا کار می‌کنیم برای این است که حواشی به وجود نیاید، درحالی که عدم اطلاع‌رسانی ما این ذهنیت را به وجود آورده که حواس مدیریت استان نیست، اما هست و به طور جدی پیگیر هستیم.

استاندار اصفهان با اشاره به طرح جامعی که مورد تأیید و دستور رئیس جمهور است، ادامه داد: این طرح با چند محور شروع شده و به سرانجام می‌رسد؛ بخشی مدیریت پساب است که سعی شده مدیریت ۲۰۰ میلیون مترمکعب پساب برای تعادل بخشی به حوزه و جایگزینی مصارف صنعت برنامه‌ریزی شود. کاهش مصرف و تغییر الگوی کشت از دیگر اهداف این طرح است که بالغ بر صد میلیون متر مکعب ظرفیت ایجاد می‌کند. همچنین با اجرای برخی طرح‌های متوقف شده، مثل کوهرنگ ۳ که در دست اجراست، تلاش شد با پمپاژ آب از مسیر تونل در حوزه ذخیره سازی آب در سد کمک شود و برنامه‌ریزی شده که این آب به چرخه اضافه شود. خط انتقال آب از دریا هم از سال‌ها قبل در دستور کار بود، ولی هیچ اتفاقی نیفتاده بود، اما با تغییر تیم، این پروژه را فعال کرده‌ایم و پروژه به مرحله کلنگ‌زنی و اجرا رسیده و در روزهای آینده آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه دیگر انتقال آب از منابع جنوب استان است که می‌تواند کمک قابل توجهی برای احیای زاینده رود باشد و این موضوع در مرحله مطالعات مسیر برای اجرا است. سعی می‌کنیم باتوجه به تأکید و تعهد وزارت نیرو، اجرای این پروژه تا چندماه آینده آغاز شود.

مرتضوی ساماندهی زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز را نیز جزو پروژه‌های طرح جامع برشمرد و افزود: کمیته‌ای برنامه‌ریزی شده که به‌صورت مشترک با استان چهارمحال و بختیاری جلسه داشته باشیم. اگر رسانه‌ها در بخش برداشت غیرمجاز از چاه‌ها کمک کنند، با اجرای این پروژه‌ها، می‌توانیم جریان دائمی آب را به زاینده‌رود برگردانیم.