بازنمایی چهره فرهنگی و علمی ایران

مهم‌ترین دستاورد و بازخوردی که در این کنگره به آن دست یافتیم این بود که وجهه کشورمان و چهره فرهنگی و علمی آن را آنطور که شایسته است به جامعه جهانی معرفی کنیم و به جهانیان نشان دهیم که ما از گفت و گوی بین فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ملت‌ها استقبال می‌کنیم

نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل روزهای ۱۸ و ۱۹ تیر جاری با حضور سفیران و نماینده‌های دیپلماتیک شماری از کشورها در اصفهان برگزار شد و به گفته رییس شورای سیاستگذاری این کنگره، توانست بازنمایی مناسبی از چهره فرهنگی و علمی ایران داشته باشد.

به گزارش ایرنا، نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل روزهای ۱۸ و ۱۹ تیر جاری با حضور استادان دانشگاهی، دیپلمات‌ها و سفیران شماری از کشورها با شعار «ایران، تمدنی ماندگار» در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

این رویداد با هدف آشنایی با فرهنگ غنی ایرانی، ترویج فرهنگ صلح و همزیستی بین ملت‌ها و فراهم کردن بستر مناسب در راستای دیپلماسی علمی و فرهنگی برگزار شد و سفیران کشورهای اتریش، فنلاند، کرواسی، رومانی، کره جنوبی، مالزی و تاجیکستان و تعدادی از نماینده‌های دیپلماتیک کشورهای دیگر در آن حضور داشتند.

برگزاری ۲ نشست تخصصی با موضوع دیپلماسی عمومی و علمی، دیدار و گفت و گو با نمایندگان بخش‌های مختلف پژوهشی، اقتصادی و دانشگاهی و بازدید از آثار تاریخی و مراکز فرهنگی اصفهان از جمله برنامه‌های این رویداد ۲ روزه بود.

ایجاد فضایی نو برای آشنایی با فرهنگ و تمدن غنی و اصیل ایرانی‌اسلامی از جمله اهدافی بود که برای این رویداد تعریف شده بود و به گفته رییس شورای سیاستگذاری کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل، دستاوردها و بازخوردهای خوبی در این زمینه از سوی مهمانان داخلی و خارجی کنگره حاصل شد.

سیدمحمدعلی سیدحنایی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این رویداد این بود که فرهنگ و تمدن ایرانی را به بهترین شکل ممکن به شرکت کنندگان بویژه مهمانان خارجی معرفی کنیم و فضایی ایجاد شود که آنها تحت تأثیر فرهنگ ایرانی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه بازخوردهای مثبتی در این زمینه داشتیم، اظهار داشت: فضای علمی و فرهنگی شهر اصفهان شرکت کنندگان خارجی را تحت تأثیر قرار داد و آنها بمنظور تداوم برگزاری چنین رویدادهایی در کشورمان ابراز تمایل کردند.

وی ادامه داد: فضایی که در این رویداد ایجاد شده بود، بازنمایی و پیام رسانه‌ای مناسبی از ایران به جامعه جهانی مخابره کرد و این بازخوردها در ارتباطات ملت‌های مختلف و پیام‌هایی که به کشورهای دیگر منتقل می‌شود، تداوم خواهد داشت.

سیدحنایی تاکید کرد: دستاوردهای برگزاری رویدادهایی مانند کنگره دیپلماسی ملل بدون شک در روابط ایران با سایر کشورها و وجهه آن در عرصه بین المللی تاثیرگذار خواهد بود و در دراز مدت آثار خوبی برای کشورمان خواهد داشت.

وی با اشاره به برخی بازنمایی‌ها و تصویرسازی‌های نادرست از کشورمان در عرصه جهانی، تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد و بازخوردی که در این کنگره به آن دست یافتیم این بود که وجهه کشورمان و چهره فرهنگی و علمی آن را آنطور که شایسته است به جامعه جهانی معرفی کنیم و به جهانیان نشان دهیم که ما از گفت و گوی بین فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ملت‌ها استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این کنگره در جهت پرداختن به دیپلماسی خط ۲ یعنی ارتباط مردم با مردم، برگزار شد، افزود: وقتی ملت‌ها بر روی تأثیر بگذارند، این موضوع در تصمیم دولت‌ها نیز مؤثر خواهد بود و اگر کشورهایی بخواهد کشور دیگری را تحت فشار قرار دهند، این ملت‌ها هستند که اجازه این کار را نمی‌دهند.

سیدحنایی با بیان اینکه از بین بردن بازنمایی و چهره‌سازی منفی علیه کشورمان یکی دیگر از اهدافی بود که در این کنگره به آن دست پیدا کردیم، خاطرنشان کرد: برخی چهره‌های رسانه‌ای، تشکل‌ها و نهادهای مختلف در کشورهای مخالف ایران تلاش می‌کنند که نشان دهند ایرانیان تمایلی به گفت و گو ندارند درحالیکه در کنگره دیپلماسی ملل در اصفهان، دانشجویان، استادان و نماینده‌های دیپلماتیک چندین کشور مختلف در کنار یکدیگر حضور یافتند و باهم گفت و گو کردند که نشان دهنده سطح علمی و فرهنگی و تاب‌آوری نسبت به شنیدن سخنان دیگران است.

وی همچنین با اشاره به اینکه دیگر شرکت کنندگان کنگره نیز از تداوم برگزاری این رویداد در سال‌های آینده استقبال کردند، خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های لازم از این کنگره صورت بگیرد می‌توانیم آن را در شهرهای فرهنگی دیگر ایران نیز برگزار کنیم.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر برای برگزاری این رویداد، مسیر دشواری را طی کردیم که امید است در سال‌های آینده تسهیل شود.

وی اضافه کرد: با تجربه به دست آمده از نخستین دوره کنگره می‌توانیم با مساعدت وزارتخانه‌های امور خارجه و علوم، تحقیقات و فناوری در دوره‌های بعدی میزبان نمایندگان دیپلماتیک از تعداد کشورهای بیشتر و همچنین انجمن‌های علمی و دانشجویی آنها باشیم.

نخستین کنگره دیپلماسی ملل با همکاری اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، دانشگاه اصفهان و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.