بازار روی دلار ۹ تومانی را دید!

در صورتی که اکثر مردم پیش بینی می کردند دلار در چند روز آینده مرز ۴۰ هزار تومان را هم رد کند اما این بار دلار روی خوشش را به دلالان نشان نداد و با کاهش ناگهانی قیمت حتی به ۹ هزارتومان تا کنون هم رسیده است و با موج بزرگ فروشنده دلار بعید نیست این قیمت کمتر هم بشود! این روزها بسیاری ازمردم که حتی برخی از آنها تا کنون یک دلار هم خرج نکرده اند و فقط به عنوان سرمایه از آن استفاده می کنند برای حفظ دارایی خود دلار خریده اند، فارغ از اینکه آن قدرها هم این بازار قابل اطمینان نبوده و مشخص نیست که دلارهای خریداری شده آنها بتواند سود منطقی برایشان به ارمغان آورد یا خیر؟ با شنیدن خبر کاهش ارز در روزهای آتی خریداران خرده پای ارز به بازار سرازیر شده تا دلار های اندک خود را به فروش بگذارند و از ضرر احتمالی جلوگیری کنند اما دلالان به دو دسته تقسیم شده اند؛ آنهایی که هنوز هم بر این باورند که می توانند از بازار ارز سودهای جذابی به دست آورند و دسته دیگر افرادی که نگران از دست دادن بخشی از مال خود هستند؛ زیرا در روزهای گذشته دلار بسیاری خریداری نموده اند.

با تفویض اختیارات جدید سران قوا به رییس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، این بانک وارد عمل شد و به همین دلیل بازار ارز روند کاهشی را در پیش گرفته است.
بانک مرکزی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز در بازار ارز مداخله و اقدامات لازم برای کنترل نرخ ارز را انجام داده است که به نظر می رسد این اقدامان نتیجه مثبتی برای این بازار داشته است و همچنان ادامه دارد.
واقعیت این است که اتفاقات اخیر در بازار ارز و جهش آن به خاطر متغیرهای اقتصادی نبوده، بلکه رفتارها و اخبار سیاسی و بین‌المللی روی آن اثرگذار بوده است .
اما کاهش نرخ ارز دلایل زیادی می تواند داشته باشد تزریق ارز به بازار و ورود افراد متعدد برای فروش از دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته است.
تعداد کسانی که از نگرانی ریزش برای فروش آمده‌اند و برخی هم که دلارهایی با نرخ پایین خریده‌ بودند و اکنون سود خوبی برده‌اند، به بازار می‌آیند تا با فروش، نوسان‌گیری کرده و مجدد منتظر رشد قیمت می‌مانند. که البته معلوم نیست دیگر رشد قیمتی وجود داشته باشد یا خیر.
به نظر می رسد خود دلالان نیز دچار سردرگمی در این شرایط شده باشند زیرا قیمت ها به حدی در نوسان است که ریسک پذیری این افراد را نیز دچار مشکل کرده زیرا کم نیستند افرادی که تمام زندگی و سرمایه خود را در ماه های اخیر بر روی دلار گذاشته باشند و اکنون بر سر چند راهی خطر ناکی هستند.
شاید این نقطه عطفی برای زندگی آنها باشد یا صعود تا بی نهایت و یا سقوط به قعر دره. اینجاست که میگویند« همیشه تمام تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید»
با بررسی واقعیت های اقتصادی ایران می توان به این نتیجه رسید که افزایش نرخ ارز با هیچ‌یک از واقعیت‌های اقتصادی ایران هماهنگی نداشته و این افزایش قیمت یک افزایش قیمت توهمی بوده است؛ دولت خودش اجازه داد نرخ ارز بالا برود و حالا تلاش می‌کند نرخ ارز را پایین آورده تا مردم را از نظر اقتصادی راضی نگه دارد.
شاید هم گرانی این چند روز اخیر ارز به این دلیل است که با کاهش ناگهانی قیمت ارز مردم به یک رضایتمندی برسند و گمان کنند دولت توانسته نرخ ارز را کنترل کند در واقع دولت با این کارش به مرگ گرفت تا مردم به تب راضی شوند.
اما زبان بازار زبان دیگری است ، وقتی دلار هزار تومانی در بازار بود با وقتی دلار ۱۰ هزار تومانی در بازار موجود باشد رضایت مندی مردم چه تفاوت های شگرفی خواهد کرد؟!