اپیدمی بعدی کرونا در جنگل‌های آمازون

محققان معتقد هستند تجاوز انسان‌ها به حریم زیستگاه‌های حیوانی و شهرسازی در این مناطق ممکن است باعث بروز بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان شود.

با توجه به شیوع گسترده ویروس کووید -۱۹ در سراسر جهان، محققان همواره در حال بررسی موضوعات پیرامون ویروس هستند. به گفته آن‌ها شهرسازی گسترده و سریع در استان هوبی چین باعث شد کووید -۱۹ که از مدت‌ها پیش در بدن خفاش‌ها وجود داشت به انسان‌ها منتقل شود.

روندی مشابه در جنگل آمازون که بزرگ‌ترین جنگل بارانی در جهان به شمار می‌رود نیز قابل مشاهده است. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای مؤسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (INPE)، تنها از ماه ژانویه تا آوریل سال ۲۰۲۰ تقریباً هزار و ۲۰۲ کیلومتر مربع از این جنگل‌ها از بین رفته و این رقم رکورد جدیدی را در چهار ماه اول سال ثبت کرده است؛ این اتفاق نه تنها برای سیاره زمین بلکه برای سلامتی انسان‌ها نیز تهدید است.

زمانی که تعادل محیط زیست به طور مصنوعی و توسط انسان‌ها بر هم بخورد، ویروس‌های نهفته می‌توانند به راحتی از حیوانات به انسان‌ها منتقل شوند. ویروس‌هایی مانند اچ آی وی، ابولا و تب دانگ به دلیل برهم خوردن تعادل اکولوژیکی در مقیاس گسترده انسان‌ها را آلوده کردند. بر اساس یافته‌های جدید محققان تنوع زیستی جنگل آمازون می‌تواند این منطقه را به بزرگ‌ترین منطقه گسترش ویروس کرونا در جهان تبدیل کند؛ البته منظور پژوهشگران از ویروس کرونا، تنها به کووید -۱۹ محدود نمی‌شود، بلکه همه انواع ویروس‌های کرونا را در بر می‌گیرد.

آمازون، وسیع‌ترین جنگل بارانی جهان است که در شمال آمریکای جنوبی قرار گرفته و بیشتر آن در خاک برزیل قرار دارد. آمازوناس نیز بزرگترین ایالت برزیل محسوب می‌شود؛ منطقه‌ای پوشیده از جنگل به وسعت بیش از ۱.۵ میلیون کیلومتر مربع که با مجموع مساحت کشورهای پرو و اکوادور برابری می‌کند. درحال حاضر، حدود ۵۳۲ مورد ابتلا به کرونا در این ایالت و به طور عمده در مانائوس مرکز آن به ثبت رسیده و ۱۹ مورد مرگ بر اثر مبتلا شدن به کووید ۱۹ در این ایالت گزارش شده است.

بنابراین، بهترین روش برای پیشگیری از بروز چنین اتفاق غیرقابل جبرانی این است که از افزایش جنگل‌زدایی توسط کشاورزان، معدنچیان و کارگران غیرقانونی جلوگیری کنیم؛ در غیر این صورت جنگل‌ها می‌توانند به منشأ اپیدمی بعدی تبدیل شوند.