اوکراین باتلاق سیاسی منطقه

بنا به درخواست آمریکا و متحدانش درباره ادعاهای مطرح شده پیرامون پهبادها روز چهارشنبه (27 مهرماه) نشستی غیرعلنی در شورای امنیت برای بحث در این باره برگزار شد.

امیرمیریان : مقام‌های اوکراینی در واکنش به حمله روز دوشنبه (۱۷ اکتبر) روسیه به شهرهای این کشور، مدعی شدند طی آن چندین شهروند اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند. در این راستا «زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین وابستگی روسیه به دیگران را برای حمله به اوکراین نشانه «ورشکستگی سیاسی و نظامی» مسکو توصیف کرد و خواستار وضع تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا شد.

در آن سوی ماجرا سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده در خصوص ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها راجاه طلبی‌های سیاسی دانست که از سوی منابع غربی منتشر می‌شود و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت و گو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کرملین نیز بدون تأیید یا رد خرید تسلیحات نظامی از ایران، عزم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه ایران به دلیل کمک تسلیحاتی به روسیه در جنگ اوکراین را منحرف کردن توجهات از موضوع خرابکاری در خط لوله گاز نورد استریم دانست. گفتنی است از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، منابع غربی بارها ادعا کرده‌اند که ذخائر موشکی و تسلیحاتی روسیه ته کشیده و مسکو به دنبال خرید موشک از کشورهای متحد و دوست خود است.

  • از قطع روابط دیپلماتیک تا تحریم‌های اقتصادی ایران

این موارد در حالی است که کی یف بارها اعلام کرده است که مطمئن است که پهپادهای مورد استفاده روسیه در جنگ با اوکراین غیر روسی هستند و برای ادعای خود حاضر است «کیفی از مدارک» را در اختیار قدرت‌های اروپایی قرار دهد.

  • نشست شورای امنیت علیه ایران به اتهام نقض قطعنامه ۲۲۳۱

بنا به درخواست آمریکا و متحدانش درباره ادعاهای مطرح شده پیرامون پهبادها روز چهارشنبه (۲۷ مهرماه) نشستی غیرعلنی در شورای امنیت برای بحث در این باره برگزار شد.

  • فشار بر جامعه ورزشی ایران؛ فیفای ورزشی با رفتاری غیرورزشی

همچنین در فاصله چندین هفته مانده به اولین بازی تیم ملی ایران برابر انگلیس در جام جهانی، فشارها بر فیفا افزایش یافته است. در این راستا روز گذشته نماینده پارلمان بریتانیا اعلام کرد فیفا باید ایران را از حضور در جام جهانی به خاطر کمک نظامی به فدراسیون روسیه در درگیری اوکراین منع کند. گفته می‌شود پیش از این هم فیفا و یوفا روسیه را به دلیل جنگ علیه اوکراین، از بازی‌های پلی اف جام جهانی مارس و کل مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۲۴، از فوتبال جهان محروم کردند. اما در انتقاد به این رویکرد باید گفت جام جهانی فوتبال بهانه‌ای برای برافراختن پرچم صلح و دوستی در میان ملتهای دنیا است اما ادعای حذف ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به هر دلیلی شعله ور کردن آتش دشمنی در میان ملتهای دنیا است. ضمن اینکه پر واضح است امروزه مردم دنیا در تصمیمات دولتمردان و سیاستگذاران کشورها در صحنه وروابط بین الملل کشورها، هیچگونه دخالتی ندارند و فیفا باید از این جنبه پشتیبان مردم دنیا باشد نه حمایت از تصمیمات عوامل سلطه و ظلم در دنیا. در شرایطی که مسئولان فیفا همواره در صحبت‌هایشان از جدایی ورزش و سیاست دم می‌زنند ولی اتفاقات این چنینی نشان می‌دهد عملکرد تشکیلاتی مثل فیفا در بسیاری از موارد تابع سیاست‌های کلی نظام سلطه است.

  • بلاروس و مولداوی، گزینه‌های بعدی گسترش جنگ اوکراین

در حالی که گسترش جنگ به کشورهای دیگر چالش‌ها و محدودیت‌هایی را برای مسکو ایجاد می‌کند، روسیه ثابت کرده که همچنان ترجیح می‌دهد از جنگ نامتقارن در برخورد با غرب استفاده کند. این امر به ویژه زمانی که مسکو دچار شکست‌هایی می‌شود – مانند آنچه در حال حاضر در میدان نبرد در اوکراین تجربه می‌کند – قبلاً انجام شده است. از این حیث، اقدامات روسیه در بلاروس و مولداوی، و همچنین واکنش‌های دولتی و اجتماعی مربوطه در این کشورها، نقش مهمی در جنگ در اوکراین و بن‌بست گسترده‌تر مسکو با غرب خواهد داشت، زیرا این کشور به سمت پویایی بیشتر و فاز غیر قابل پیش‌بینی حرکت می‌کند.